Senaste nytt

Emirates mellanlandningar

Har lagt märke till att Emirates kör DXB-BBB-CCC. Några frågor om detta.
Heter denna typ av resor något speciellt på flygspråk?
Är det vanligt att andra bolag gör likadant (flyga mellan två destinationer varv ingen är hemmabas)?
Då oftast resan är först en shorthaul och sen en longhaul, eller vice verca såklart. Går det att boka den korta delen? vilket hade inneburit att kunna åka riktig förstaklass på shorthaul (kanske går ändå?). Har Emirates några sådande flygningar intra Europa?
 

bnr

Medlem
Om jag inte är ute och cyklar helt...
Flyga mellan två destinationer (länder eg.) varav ingen är hemmabas = Fifth Freedom.
Det är rätt vanligt, bl.a. SQ, EY, CA och LA gör detta. Säkert många fler.

Edit: Emirates verkar flyga LCA-MLA. :)
 

palmen

Moderator
Det extra hoppet brukar kallas för 5th freedom flight, dvs Emirates flyger DXB-SYD och sedan vidare SYD-AKL, då är SYD-AKL 5th freedom. Ibland kan man boka den extra sträckan och vid andra tillfällen går den inte att boka. Lite olika för bolag och sträckor.
Det är inte jätteovanligt att det förekommer.
 
Det extra hoppet brukar kallas för 5th freedom flight, dvs Emirates flyger DXB-SYD och sedan vidare SYD-AKL, då är SYD-AKL 5th freedom. Ibland kan man boka den extra sträckan och vid andra tillfällen går den inte att boka. Lite olika för bolag och sträckor.
Det är inte jätteovanligt att det förekommer.
Det var faktist den flighten jag lagt märke till, kanske inte finns jätte många fler med just Emirates?
 

palmen

Moderator
Det var faktist den flighten jag lagt märke till, kanske inte finns jätte många fler med just Emirates?
Emirates har tre stycken 5th freedom till Auckland, från Melbourne, Sydney och Brisbane tror jag det är (osäker på den sista). Liten chock när man ser 3 A380 från Emirates i Auckland.
Det finns en del trådar på forumet om just fifth freedom, testa att sök lite så hittar du säkert mer info. Om jag kommer ihåg rätt ska det finnas en gammal sammanställning över alla 5th freedom inom Asien.
 

bnr

Medlem

Impendill

Medlem
Stämmer bra! Skulle precis posta ett likadant inlägg som Palmen där, men innan jag hunnit knappa färdigt har det redan hunnit komma svar på tal!
Frekvensen på inläggen måste vara unik här på detta forum!
 
Emirates har tre stycken 5th freedom till Auckland, från Melbourne, Sydney och Brisbane tror jag det är (osäker på den sista). Liten chock när man ser 3 A380 från Emirates i Auckland.
Det finns en del trådar på forumet om just fifth freedom, testa att sök lite så hittar du säkert mer info. Om jag kommer ihåg rätt ska det finnas en gammal sammanställning över alla 5th freedom inom Asien.
Var just den chocken när man landa med ett CA nattflyg där jag upplevde. Trodde fortfarande jag sov, då jag bara sett A380 på håll och nu såg 3 under loppet av någon minut.
Frekvensen på inläggen måste vara unik här på detta forum!
Håller med dig till fullo, inte många minuter man har svar och även historia till det mesta, galet!
 

agehall

Medlem
Heter denna typ av resor något speciellt på flygspråk?

DXB-CCC (via BBB) är en sk direkt flight men ej non-stop. Segmentet BBB-CCC, är oftast en sk fifth freedom flight. Ibland är det dock bara ett tekniskt stopp för att tanka och man varken lastar av eller på cargo/pax och isåfall är det inte att räkna som en fifth freedom flight.

Är det vanligt att andra bolag gör likadant (flyga mellan två destinationer varv ingen är hemmabas)?

Vanligt vet jag inte om jag skulle kalla det, men det finns ett antal rutter där det sker. Cathay Pacific har tex New York - Vancouver, Singapore Airlines har München - Manchester, British Airways har Singapore - Sydney. Skulle tro att det finns färre än 100 fifth freedom sträckor.

Går det att boka den korta delen?

Ofta går det, ja. Det finns sträckor där det inte går, men dessa är rätt ointressanta så de brukar sällan diskuteras.

vilket hade inneburit att kunna åka riktig förstaklass på shorthaul (kanske går ändå?).

Notera dock att om sträckan är väldigt kort, så kommer man inte hinna med så mycket ombord. Visst kan det vara skoj för att testa, men det är inte alls säkert att man får en full förstaklass-upplevelse.

Har Emirates några sådande flygningar intra Europa?
Nej, inom EU är det nog bara Singapore Airlines som har en fifth freedom flight med förstaklass. Jag kan dock ha fel här, men MUC-MAN är den som jag lagt märke till.
 
Toppen