Senaste nytt

Claim, stora problem med Air Canda - Ersättning?

Fredah

Medlem
Vissa av er kanske redan känner till resan som jag bokat, det går att läsa om den här:
Söker: Köpenhamn(Göteborg)-Varadero med Star Alliance | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Beskrivning av resan:
  1. AC9936 (SK1501) CPH-LHR
    Gled snabbt igenom säkerhetskontrollen via fasttrack och hann med en snabb frukost i loungen
  2. AC865 LHR-YUL
    Det blev några timmar i Air Canada Loungen innan avgång och nya platser vid gaten (Business, dock är varken Air Canada's Lounge eller Business i klass med andra) Sen började problemen, stod på tok för länge vid gaten och folk började undra vad som händer. Det visade sig att ett barn slagit sig (handbagage som fallit ner, spekulerades det om), läkare skulle komma. Sen fick de inte flyga med och vips så var vi sena från LHR. Ca 70min sena.
    Vi landade tillslut 40min sena och personalen i Business sa att vi hinner bara vi skyndar oss, de flyttade tom fram våra två andra resekamrater till business inför landning så att de skulle hinna av först tillsammans med oss. (50min layover hade nu blivit 10min), spring till gate 17 sa dom.
    Väl vid gate 17 stod det Torronto, vi frågade därför personalen vid en info desk, de sa spring till gate 17 planet går om 10min. Efter att ha slagit på data-roaming och kontrollerat så kunde jag se att flight AC1984 redan hade lyft. Då gick vi till loungen för att få hjälp, de kunde inte göra något utan skickade oss till gate 1, där de sa att de inte heller kunde göra något och skickade oss till ticket office. Väl vid ticket office så fick vi hjälp de erbjöd oss 3nätter på hotell då följande dagars flighter var fullbokade, jag köpte inte det och fick tillslut en natt på hotell och en annan rutt med Copa dagen efter. Tog flera timmar att få klart biljetter och hotell med en nonchalant manager som behövde godkänna allt men som inte svarade i telefon.
  3. CM423 YUL-PTY / CM294 PTY-HAV / TAXI HAV-VRA (AC1984 YUL-VRA)
    Flyg 5,5h + 4h layover + 2,5h flyg +4h taxi istället för knappt 4h flyg.
    Det fanns ett flyg med 1h 10min layover som Air Canada vägrade att boka oss på då det var för kort anslutning, men hänvisade till att våra biljetter var flexbiljetter och att Copa skulle kunna lösa det vid gaten om det fanns platser kvar. Väl på plats PTY, så är HAV gaten mitt emot och inga problem att hinna med dock kan inte gaten göra något utan vi måste gå till customer service som inte heller kan göra något utan hänvisar tillbaka till gaten som nu istället svarar att de inte får skicka oss med den tidigare flighten då det är Air Canada som "äger" biljetten. Efter drygt 4h timmar i Copa's lounge som för övrigt inte har mat och inte tillåter mat där, dåligt! Så bar det av mot HAV lite försenade troligen på grund av den otroliga mängd carry-on's som skulle tryckas in i olika hyllor. en taxiresa senare 4h utan fjädring för övrigt så var vi framme ca 30h försent.
  4. AM448 HAV-CUN
    Inga synpunkter, folk hade sagt att man skulle ha med sig CUC för att betala flygplatsskatt men det var inget som drabbade oss.
  5. AC1821 CUN-YUL
    Gissa? Försenade såklart ca 40min men det var inget problem med vår bytestid.
  6. AC864 YUL-LHR
    Efter ett kort besök i Loungen så var det dags för boarding, prio-bording fungerade utmärkt.
    Vi har satt oss på våra exit-row platser och väntar på att alla ska gå på. Men, när alla har gått på och det verkar som det vore dags för push-back så börjar plötsligt kaptenen prata. De har glömt att göra en kontroll av planet som måste göras för att få lyfta, det kommer att ta minst 1h. Jag går därför fram till Business och pratar med Pursern för att se om de kan boka om oss till planet som går 55min senare via GVA och sen CPH istället. Samtidigt kommer en person och säger till henne att alla måste gå av (deplane the whole aircraft). Innan de meddelar övriga passagerare så ringer hon till någon och kollar om de kan lösa en ombokning till annan rutt, vilket naturligt vis inte går (som om något går med Air Canada!?). Efter en timme eller så i loungen så är de redo för boarding igen och vi slussas på huller om buller. men kommer tillslut iväg ca 2h 10min sena. Vi landar 2h 20min sena och har därför bara ca 40min till nästa flight. Vilket man borde hinna, men gaten vi går av vid är 1000mil bort och såklart så ska de ju kolla allt i säkerhetskontrollen, topsa väskan och hela kittet. så när vi kommer upp på terminalen står inte SAS-flighten med. Air Canada bokar om oss på nästa flight.
  7. SK504 (AC9947 (SK502))
    Efter ca 4h i lufthansa senator lounge (riktigt bra frukost för övrigt) så åker vi vidare med SAS.
    Landar enligt tidtabell dock strax över 4h försenat.
Sammanfattning:
  • CPH-VRA ca 30h försening 4pax
    Air Canada betalade ombokning av flyg samt hotell
    Vi fick själva lägga ut för taxi 120USD (vilket de sa att de kommer betala om vi skickar in kvitto)
  • CUN-CPH strax över 4h försening 2pax
    Air Canada stod för ombokning av SAS flight
    Vi fick även 20 Pund att äta för (Vad man nu ska ha det till när frukosten finns i loungen)
Så frågan är, vad har vi rätt att kräva för ersättning av Air Canada?
Vad är rimligt att förvänta sig?

Ditresan misstänker jag att Air Canada kommer säga går under "extra ordinära omständigheter" men de 120USD som de lovat att betala borde inte vara något problem.
Hemresan borde väl bli 600Euro/pax då det blev över 4h försenat och solklart Air Canada's fel.

Övriga tips från andra som har erfarenhet av claim's mottages tacksamt.
 

Fredah

Medlem
Betalat biljetterna med något kreditkort där reseförsäkring ingår?
Yes betalt med SAS Amex Elite såklart :)

Edit: Men den täcker väl bara utlägg man har haft på grund av förseningen? Skulle möjligen vara den första hotellnatten som inte utnyttjades. Vi vill ju ha ersättning för att ha missat 34h av vår semester.
 

Fredah

Medlem
Så, jag har skickat in till IF gällande personförsening.

Är det inte lönt att kräva något ytterligare från Air Canada än de 120USD som de redan lovat att betala?
Jag menar om det nu var fullbokat på kommande dagars flighter så kunde de ju ha hållt planet i 5-10min och fått med sig de 7pers som missade flighten. Dåligt av dom, kommer nog att undvika Air Canada i framtiden.
 

jumbooze

Medlem
Jag tycker absolut att du ska skicka ett klagomål och sakligt beskriva händelserna som du sett dem samtidigt som du yrkar den utlovade ersättningen
 
  • Gilla
Reactions: olo

agehall

Medlem
Är det inte lönt att kräva något ytterligare från Air Canada än de 120USD som de redan lovat att betala?
IMHO, nej. Om du inte fick USD120 i handen vet jag inte ens om det är lönt att fråga efter dessa - troligen kommer du att få ett presentkort hos Air Canada nu. Men du kan ju alltid försöka.

Jag menar om det nu var fullbokat på kommande dagars flighter så kunde de ju ha hållt planet i 5-10min och fått med sig de 7pers som missade flighten. Dåligt av dom, kommer nog att undvika Air Canada i framtiden.
Jag tror inte det är så enkelt. Jag har en känsla av att det är ganska dyrt att hålla en flight. Annars skulle man ha gjort det.

Om du håller en flight i 10 minuter för 7 pax, så missar du kanske en slottid på destinationen och får vänta 30 minuter på att få en ny. Därmed missar 20 pax sin anslutning... Snöbollseffekten kan snabbt bli ganska stor.

Ett par saker man ska lära sig här:
  1. Shit happens.
  2. Ha bra reseförsäkringar.
  3. Flyg hem med EU-bolag.
 
Toppen