Senaste nytt

West Air CRJ200 störtat mellan Oslo och Tromsö

A

Aurora

Guest
image.png


Har ikke flightradar foran meg, men om det tok av fra OSL kan man vel regne med dette er West Air? En ATP?

EDIT, nei, det var en CRJ200 fra West Air på tur fra Oslo til Tromsø. Virkelig ikke bra...

Svensk postfly savnet ved grensen - trolig to personer om bord - VG
 
A

Aurora

Guest
Det er SE-DUX som er savnet. Rett nordøst av Bodø, på svensk side.

image.jpeg

(eget bilde tatt i Tromsø / TOS)
 
A

Aurora

Guest
Havaristedet funnet 03:15 av norsk F16. Norske mannskaper trekker seg tilbake, og svensk redningstjänst tar over I guess.... Høres ikke bra ut.
 
A

Aurora

Guest
Spansk og fransk crew. Ingen skandinavere. (Dette finner dere ikke i avisene enda, bc.se exclusive). Flyet var basert i Tromsø (Norge). Brukes til å fly Tromsø-Longyearbyen-Tromsø og Tromsø-Evenes-Oslo-Tromsø. På vegne av posten norge.
 

palmen

Moderator
Hmm, norska tidningar kallar det svenskt postflyg och svenska tidningar kallar det norskt postflyg.
Antar att det är ett svenskregistrerat plan som flyger post i Norge?
 
  • Gilla
Reactions: Pho
A

Aurora

Guest
Hmm, norska tidningar kallar det svenskt postflyg och svenska tidningar kallar det norskt postflyg.
Antar att det är ett svenskregistrerat plan som flyger post i Norge?

West Air er et konglomerat det er umulig å bli klok på. For noen år siden var det et normalt selskap med faste ansatte i det som het West Air Sweden, et svensk firma med ekstra base i Norge. De fløy cargo i Norge på oppdrag av posten Norge. Mener de også hadde en kontrakt i Sverige en periode, og fløy en del der. Svenskregistrerte fly som flyr i Norge og Sverige på fri rullering. Helt normalt, tenk samme opplegg som SAS. Fly der du trenger de.

Men så ble posten Norge pengegriske, og syntes det kostet for mye å sende cargo. Så West Air Sweden ble innlemment i West Air Atlantic for drøyt 5 år siden. Alle de faste ansatte i Norge og Sverige mistet jobben, og fikk tilbud om jobb i West Air som kontraktspiloter og/eller til betydelig dårligere lønn&generelle betingelser. Svært mange skandinavere forsvant ut av selskapet. De dårlige kontraktene tiltrekker seg stort sett piloter fra sentral-europa. Slik som i dette tilfellet, med en spanjol og en franskmann. Sliter litt med avisenes omtale om "erfaren kaptein og styrmann" når begge to bare hadde total flytid på knappe 3000 timer i sine liv. Det er ikke fryktelig mange timer, særlig om du er over 40.

Flightradar24 melder at de har indikasjoner på at flyet falt 15,000 fot på 1 minutt. Må være alvorlig strukturell kollaps eller noe galt med styreflatene. Brann ombord kanskje?
 
Toppen