Senaste nytt

Bra business klass till Las Palmas

Alf

Medlem
Funderar på en resa till Gran Canaria framöver. Min fråga är om någon åkt med något bolalag inom *A som har en bra business klass på sträckan ARN - LPA. Är inte intresserad av SAS Plus eftersom jag tycker komforten i Plus är alldeles för dålig på en flygning upp mot 6 timmar. Så länge SAS inte har blockat mittsäte i sina 737 är de inte aktuella på så lång flygning. Jag tar hellre ett byte i Europa.

Någon som har något förslag?
 

Dr. Miles

Expert
Är inte intresserad av SAS Plus eftersom jag tycker komforten i Plus är alldeles för dålig på en flygning upp mot 6 timmar.
Personligen tycker jag att just sittkomfort mellan SAS Plus och andra Europeiska flygbolags Business class inom Europa är marginell.
Enda stora skillnaden som jag kan komma på är seat block på mittensäte men annars stolen är det samma som i Economy class och seat pitch är ofta inte heller bättre än Economy class.

De europeiska flygbolagen som har dedikerade Business class stolar är Air Serbia och Turkish Airlines (om man får räkna dem som ett europeiskt flygbolag).
 
Last edited:

Alf

Medlem
Personligen tycker jag att just sittkomfort är mellan SAS Plus och andra Europeiska flygbolags Business class inom Europa är marginell.
Enda stora skillnaden som jag kan komma på är seat block på mittensäte men annars stolen är det samma som i Economy class och seat pitch är ofta inte heller bättre än Economy class.

De europeiska flygbolagen som har dedikerade Business class stolar är Air Serbia och Turkish Airlines (om man får räkna dem som ett europeiskt flygbolag).

Men bara att ha en garanterad seatblock på mittsätet gör ju att det blir bättre sittkomfort, bättre plats för benen mm. Åkte i Plus med SAS till AGP för en tid sedan och vi var tre i raden på nerresan medan vi lyckades få ett ledigt mittsäte på hemresan. Det är ingen höjdare att sitta tre på en rad när man åker två tillsammans på en längre flygning, då tar jag hellre ett byte i Europa och får ett ledigt mittsäte.
 

Dr. Miles

Expert
Vill minnas att SAS (eller ev via Optiontown) erbjuder att man kan köpa ett extrasäte (dvs seatblock)
Kanske kan vara en idé då det kan vara nog så bekvämt att flyga direkt :)
Jag tänkte precis skriva om det. :)

Man kan köpa extra säte för Cello.
SAS skrev:
The cello is the only instrument that exceeds the SAS weight and dimension measurements for cabin baggage that we accept in the aircraft cabin. Book and pay for an extra seat for your cello at the time of booking by calling the SAS Customer Contact Center, or through your travel agent. These bookings cannot be made at flysas.com.
Special baggage - SAS

EDIT: Extra säte kostar endast 180 EUR per flight i SAS Plus. Det är nog överkomligt med tanke på att man flyger direkt.

SAS skrev:
Extra seat
If you require an extra seat for comfort or medical reasons, reserve an extra seat next to yours.
More on extra seat

- Reservations can be made when you book with a travel agent or
SAS Customer Contact Center.

- Prices
SAS Go: Lowest available fare in your booked service class excluding taxes and fees
SAS Plus: €130 (domestic)/€180 (Scandinavia/Europe)
Seat selection - SAS
 
Toppen