Senaste nytt

Star Alliance-bonusresa i F - Most bang for the buck?

Gummaron

Medlem
Sommaren 2016 kommer Fästmö Gummaron bli Fru Gummaron och vi sitter nu och planerar vår bröllopsresa. Det är bestämt att resan kommer gå till en "drömdestination" som för oss betyder paradisö/strand. Vi har tittat lite på resor till Franska Polynesien, Mauritius, Hawaii och Maldiverna.

Då vi båda reser en hel del och tack vare den nyfunna kunskapen inhämtad här på BC (Tack!) har vi nu tillräckligt med poäng, i kombination med Amex 2-4-1, för att göra en bonusresa med *A i F till valfri destination.

Vi står nu i valet och kvalet att betala för bröllopsresan eller använda våra poäng. Om vi köper resan kommer vi flyga i C.

1. Tycker ni att det är värt att använda poäng på en resa i F (eller kanske C) till en av våra "drömdestinationer" och vart skulle ni i sådana fall åka?


2. Om svaret på fråga 1 är nej, vilken resa i F med *A anser ni att man får most bang for the buck?
 

Dr. Miles

Expert
Vi har tittat lite på resor till Franska Polynesien, Mauritius, Hawaii och Maldiverna.
Det är svårt att hitta Business class mellan Auckland - Papeete även för en plats numera. Om du pratar om två platser blir det utmaning.

2. Om svaret på fråga 1 är nej, vilken resa i F med *A anser ni att man får most bang for the buck?
De klassiska Star Alliance First class awardbokningar inom BC är Norden-Tokyo/Seoul/Osaka-Bangkok/Singapore med kombination av ANA, Asiana, Lufthansa flygningar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Alf

Medlem
Ingen av de destinationer du nämner har några flyg med en riktigt bra F klass. Bara att hitta platser i C kan vara svårt men bör gå med framförhållning. Jag skulle använt poängen för en resa i C klass.

Personligen skulle mitt val blivit Hawaii. Nu har jag inte varit i Franska Polynesien eller Maldiverna, men Hawaii är ett säkert kort som slår det mesta.

Om du åker till Hawaii blir det F på deras inrikesflyg och det ingår om du bokar en C över Atlanten. Själv har jag en bokning ARN - EWR - HNL. SAS över atlanten och UA till HNL med deras B767-400, vilken har flatbed och det
är inte så många inrikesflygningar som har det. Det kostade 160 000 poäng och jag använder 2-4-1 voucher.
 

olo

Medlem
Utmaningen är att hitta 2 biljetter. Jag har förstått att Lufthansa oftast har god tillgång till Sydamerika. Det kostar dock 190 kpoäng.
Du kan ex. flyga till Bogota och sedan ta dig vidare med Avianca till någon ö i Karibien. När jag har sökt var det funnits platser till ABC-öarna.
 

Gummaron

Medlem
Stort tack för svaren @Dr. Miles @Alf @olo @MegaFlyer

Vi har inte flugit F tidigare och vill självklart prova på det någon gång, men det lutar nog åt att det blir en awardbokning i C till någon av destinationerna den här gången då priserna i C är sanslösa.

Tack för tipset om ARN - EWR - HNL, @Alf . Ska kolla på detta.
 

sunkan

Medlem
Vi flög Thai i F till Sydney via FRA och BKK vilket var väldigt trevligt :) Därefter köpte jag separata biljetter Sydney-Queenstown samt Auckland-Rarotonga, Rarotonga-Auckland-Sydney. Ursprungligen hade vi en open-jaw utresa till Christchurch och hem från Sydney. Air New Zealand ändrade dock sin tidtabell vilket gjorde att bytestiden i Sydney på utresan blev för kort och det fanns ingen tillgänglighet på alternativ award.

Vi spenderade ca 10 dagar på Nya Zeeland följt av 6 dagar på Cook-öarna (Rarotonga) och avslutade med 3 dagar i Sydney. Biljetten ToR ARN-SYD kostade 240 000 EB-poäng samt en Amex 2-4-1 voucher och ca 15 000 SEK i skatter och avgifter för två personer. Thai brukar ha ganska bra tillgänglighet på F-award!

/Christian
 

Matsson

Medlem
Använd poängen till en F award till Bangkok kanske med fortsättning i C till Singapore. Relativt lätt att hitta 2 platser i F med Thai.
Köp billig economy 4 timmar till Malé så får ni både paradis och storstad i samma resa. Vi kör denna kombo varje år sedan 3-4 år tillbaka och trivs förträffligt!
Trevlig resa
 

MartinH

Medlem
Till Maldiverna kan ni boka Lufthansa eller Air India via t.ex. BLR i C och hoppas på att det dyker upp Lufthansa F 14 dagar innan.
Som @olo säger, till Bogota (och vidare till Karibien) så finns det "nästan alltid" platser i LH F.
 
Toppen