Senaste nytt

Bedrägeriet bränsletillägg

Morgan

Medlem
Med nuvarande bränslepriser är flygbolagens bränsletillägg inget annat än bedrägeri.

Exempel:
SAS Stockholm - Budapest
Sträcka: 1360 km
Flygplan: 737-600 med 120 säten (enligt Seatguru)
Bränsleekonomi: 0,35 liter/mil/säte (enligt Wikipedia)
YQ-tillägg: 278 kr (enligt ITA Matrix)
Pris på flygbränsle: 3,1 kr/liter (enligt indexmundi)

Bränsleåtgång: 5712 liter
YQ-intäkt vid 90% fyllnadsgrad: 30 024 kr
Bränslekostnad: 17 707 kr

Bränsletillägget är alltså nästan dubbelt så stort som den totala bränslekostnaden... Är priserna satta utifrån att bränslepriset är MINUS 2 kr/liter? :)

När kommer EU göra någonting åt det här eländet?
 

fcx

Medlem
Bra fråga.

För att göra det ännu lurigare så är det olika bränsletillägg på olika bokningsklasser. Dvs resenärer som sitter bredvid varandra kan ha betalat olika bränsletillägg...
 

agehall

Medlem
Jag tänker inte argumentera emot dig @Morgan - bränsletillägg är ett sattyg som borde förbjudas. Jag fattar inte att EU inte gett sig på det där otyget än. Att flygbolag tar ut skatter och flygplansavgifter utöver biljettpriset är väl OK, för de styr ju inte de över men bränslet borde de ta med i sina biljettpriser tycker jag.
 

AABack2ARN

Medlem
Så klart bränsletillägg är ett jäkla bedrägeri och har varit från dag 1. Att man dessutom har olika bränsletillägg inom exempelvis ekonomiklass visar ytterligare på vilken bluff det är.

Men idag är det snarast ett sätt för flygbolagen att säkerställa en viss (extra) intäkt baserat per segment. Vilket också är en anledning till att främst de amerikanska bolagen älskar eländet. Deras flerhub-system gör att man kan ta sig från A-D på massor med olika sätt, A-D, A-B-D, A-C-D, A-B-C-D och eftersom tillägget är baserat per segment kommer de facto passageraren få betala extra om man inte flyger nonstop. Bokningssystem har inte den möjligheten i vanliga fares.

Men även för exempelvis SAS ökar således priset för passageraren om man väljer att flyga ARN-CPH-CDG jämfört med ARN-CDG men det är samma fare som ligger till grund för priset.
 

Rebel

Medlem
Jag tror inte att bränsletillägg har så mycket med den faktiska bränslekostnaden att göra.
Med sjöfrakten gör man likadant. Och det är som jag tror bara för att få ut mera pengar och säga att man håller fasta priser till kunden då "biljett" priset är det samma.
 

RickardG

Medlem
Det är väl lite som med skatt på alkohol, drivmedel och tobak. Syftet är att få in en extra hacka, och kopplingen till eventuella kostnader som detta orsakar är minst sagt vag och komplex. Tas dessa skatter bort eller reduceras dyker något annat upp istället. Detsamma gäller bränsletilläggen...
 

mha321

Medlem
Det rimliga vore väl att de bara kallar det för "tillägg" och inte "bränsletillägg"... Om det hette "segmentstillägg" eller bara "tillägg",skulle alla klagomål försvinna då? :)

Har inte EU för övrigt redan gjort vissa saker åt elendet, i och med att det väl är en EU-regel på att man inte får marknadsföra priset för en resa utan att ta med alla sådana tillägg i det pris man pratar om i reklamen? Tittar man t.ex. på exemplet SAS så skriver de ju alltid "totalpris x, varav avgifter y". Det är ju totalpriset som kunden är intresserad av, sedan bryr sig de flesta nog inte ett skvatt om *hur* de har räknat sig fram till det totalpriset.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Självklart kommer kostnaden dyka upp någon annanstans. Men till skillnad från skatter - som flygbolagen tar in å myndigheternas vägnas - så behåller flygbolagen bränsletilläggen själva. OCH det uppstår lite härliga situationer som att rabatter enbart ges på grundpriset eller företagsavtalen är innan bränsletilläggen kommer till etc.
 

agehall

Medlem
Självklart kommer kostnaden dyka upp någon annanstans. Men till skillnad från skatter - som flygbolagen tar in å myndigheternas vägnas - så behåller flygbolagen bränsletilläggen själva. OCH det uppstår lite härliga situationer som att rabatter enbart ges på grundpriset eller företagsavtalen är innan bränsletilläggen kommer till etc.

Ja, jag tror inte någon tror att kostnaden bara ska försvinna. Men att ha ett biljettpris och sedan ha en fiktiv extrakostnad ovanpå som går till flygbolaget är bara bogus imho. Det är klart bränsle är en del av biljettkostnaden och det har jag inga problem med - det är just det faktum att de separerar ut den på ett helt godtyckligt sätt som får mig att se rött.
 
Toppen