Senaste nytt

GO ena vägen, PLUS andra vad gäller vid avbokning intra-EU?

Morgan

Medlem
Frågan ryms egentligen i rubriken.

Om jag bokat SAS Go (O) ena vägen och SAS Plus (B) på hemvägen, vad gäller då för avbokningsvillkor? Intra-EU som ju SAS har samma pris på enkelbiljetter som ToR.

Jag trodde att jag fick tillbaka hela Plus-priset (som ju är specificerad på kvittot) och någon hundring för skatter på GO-delen.

Tomten på kundtjänst sa att det inte var så - att jag inte får tillbaka hela hemresan. Men visste inte hur mycket jag skulle få tillbaka och ingen kunde svara på det. Någon här som vet?
 

ARNBER

Medlem
Du borde få pengarna tillbaka för Plus resan inkl skatter och avgifter. Har gjort det ett antal gånger både via resebyrå och privat bokning. Lycka till
 

trekker

Medlem
Du borde absolut fa tillbaka hela plusbiljetten samt skatter och avgifter pa go biljetten. Nar jag avbokat plusbiljetter t/r har jag fatt allt och nar jag avbokat gobiljetter t/r har jag fatt skatter och avgifter tillbaks. Set egentligen ingen skillnad da det egentigen ar enkelbiljetter som SAS saljer.
 

nota bene

Medlem
Som @trekker skriver.

SAS säljer inte t/r inom Europa - allt prissätts som enkelresor (även om en PNR). Därför gäller samma regler som om du bokat separat - d.v.s. allt tillbaka på Plus, och skatter etc. tillbaka på Go.
 

Morgan

Medlem
Som @trekker skriver.

SAS säljer inte t/r inom Europa - allt prissätts som enkelresor (även om en PNR). Därför gäller samma regler som om du bokat separat - d.v.s. allt tillbaka på Plus, och skatter etc. tillbaka på Go.
Det var precis det jag försökte förklara för tomten på kundtjänst utan att lyckas...

Men vi får se vad som de facto händer när de gör återbetalningen.

Tack för svaren!
 
D

Deleted member 4140

Guest
BC 1 - Kundtjänst 0.

Jag har inte hållit räkningen, så jag vet inte vad det egentligen står, men BC lär leda rätt rejält över kundtjänst iaf... :)
Kundtjänster som regel suger oavsett vart du vänder dig. Så BC Leder överlägset :)
 

Morgan

Medlem
Uppdatering: Naturligtvis hade Businessclass.se rätt och SAS kundtjänst fel.

Fick tillbaka 100% av Plus-biljetten och skatterna specificerade på ITA Matrix för Go-delen. Brände inne gjorde således biljettpris (Fare) och bränsletillägg (YQ) för Go-biljetten.
 

jimmy_h

Medlem
Generellt inom flyg gäller huvudregeln "strictest rules apply" när man kombinerar klasser i en bokning, vilket skulle betyda i detta fallet att kombinationen av GO och PLUS gör att det är GO prisregler som gäller (go is more strict than plus), m a o blir PLUS inte flexibel och därför inte återbetalningsbart.

Bra att SAS var flexibla och att du fick pengarna tillbaka
 
Toppen