Senaste nytt

Galskap? Dagstur: Algeciras - Ceuta - Tanger - Tarifa - Algeciras – Ferger, taxier og buss

Jeg skal til Marbella i februar, muligens alene, muligens med en venn eller to.

I den forbindelse har jeg lyst til å ta en dagstur, og jeg leker litt med ulike alternativer.

Opprinnelig tenkte jeg på Faro (Portugal) og Gibraltar. Men jeg har vært på Gibraltar. Og Faro er en lang kjøretur (9 timer t/r), og jeg har også vært i Portugal tidligere.

Et land som er veldig nærme, som jeg derimot ikke har vært, er Marokko. Derfor begynte jeg å leke med tanken på en dagstur med bil ned til Tarifa (1 time), for så å ta ferge over til Tanger.

Jeg er imidlertid også veldig fascinert av eksklaver, og har blant annet lest mye om Melila og Ceuta (spanske eksklaver som kun grenser til Marokko). Regner med at det ikke er helt trygt siden Marokko krever disse to landområdene. Har dog lest litt og ser ikke ut til at det er skummelt. Grenseovergangen virker imidlertid noe vanskelig, og det har vært sammenstøt med drap til følge. Dog kun én gang, for to år siden.

Det frister imidlertid lite å ta ferge til Ceuta, tilbake til Spania, og så til Tanger. Og jeg vil heller ikke bruke to dager på dette. Så jeg vurderer å passere denne grensen likevel. Det er dog ikke den eneste problemstillingen.

Den midlertidige planen jeg har lagt nå:
  • Kjører fra Marbella til Algeciras (rett ved Gibraltar) kl. 9:15, fremme ca. 9:55.
  • Tar ferge til Ceuta kl. 10:30, fremme 11:30. Går litt rundt i byen, kanskje spise litt
  • Så ta en taxi opp til grensen (er visst skummelt å gå opp pga. et område kalt El Príncipe)
  • Etter at jeg har kommet gjennom grensen tar jeg taxi ned til Fnideq, den nærmeste byen
  • Derfra tar jeg en buss til Tanger, muligens via Tetouan (tar 1,5-3 timer) – Har dog ikke funnet ut når denne går?
  • Når jeg kommer frem til Tanger ser jeg meg rundt og tar en matbit til
  • Deretter tar jeg fergen fra Tanger sentrum til Tarifa enten kl. 20:00 eller 22:00
  • Kommer frem 22:00 eller 23:59, og tar så en taxi opp til Algeciras hvor leiebilen står
  • Kjører tilbake til Marbella
Noen som har gjort noe lignende? Eller krysset Ceuta/Marokko-grensen? Evnt. bare tatt en av fergene? Eller kanskje buss mellom Tanger og Teuoan/Fnideq?

Hva tenker dere? Hadde du gjort noe sånt?

Er litt usikker på om jeg skal begi meg ut på dette, i hvert fall om jeg er alene…
 

nota bene

Medlem
Snakker du fransk/spansk?

Jag har inte själv varit i området, men av kollegor vet jag att det kan vara lite si och så med engelskan där om du ska ge dig ut på lokalbussar och liknande.

Har en amerikansk vän som ensam gjorde Alexandria-Kapstaden landvägen i somras med bara lokala transportmedel. Så det mesta går om man vill ;)
 
Snakker du fransk/spansk?

Jag har inte själv varit i området, men av kollegor vet jag att det kan vara lite si och så med engelskan där om du ska ge dig ut på lokalbussar och liknande.

Har en amerikansk vän som ensam gjorde Alexandria-Kapstaden landvägen i somras med bara lokala transportmedel. Så det mesta går om man vill ;)
Snakker hverken fransk eller spansk, nei... :(

Tenker at det bør gå greit med god research, en liten spesialtilpasset ordliste, kart, noen euro og nok dirham.

Sykt imponerende av din amerikanske venn!
 

nota bene

Medlem
Snakker hverken fransk eller spansk, nei... :(

Tenker at det bør gå greit med god research, en liten spesialtilpasset ordliste, kart, noen euro og nok dirham.

Sykt imponerende av din amerikanske venn!
Låter som om du är hyggligt förberedd. Var beredd på att saker tar sin tid, och ha en plan för övernattning i Tanger om saker tar längre tid än planerat.

Jag skulle nog våga mig på det, även om det kanske vore roligare om man var två-tre personer...

Ja, var tydligen en del meck att få turistvisum till Somaliland, Sudan och några andra ställen (framför allt med amerikanskt pass). Även en del andra egendomligheter under resans gång - dock inga situationer rapporterade om problem med säkerheten även om det naturligtvis inte är riskfritt att åka lokalbuss genom södra Egypten in i Sudan.
 
Toppen