Senaste nytt

SAS Eurobonus eller Thai Airways Royal Orchid Plus?

jtq

Medlem
Vad tror ni, ska jag stanna i Eurobonus eller gå med i Royal orchid istället? Kanske är jag lite för insnöad på Thai men jag gillar dem på sträckan ARN-DPS.

Min situation ser ut såhär:
Har ett Statoil Mastercard (ej guld), handlar för ca 8-10k/månad men har precis skaffat ett Eurobonus Mastercard som jag tänkte använda istället för Statoilkortet i fortsättningen.

Ska försöka boka lägsta poängivande klass på varje resa om inte priskillnaden blir omotiverat stor.

Kvalificeringsperiod i Eurobonus feb 2012 - jan 2013, har just nu 1275 baspoäng

Genomförda poängivande flygningar 2012
1x DPS-BKK i C och BKK-ARN i U med Thai (poäng till eurobonus men syns ej på kontot ännu)

Planerade flyg resten av 2012
2x ARN-BKK-DPS t/r med Thai
1x ARN-BKK t/r med Thai
2x BMA-BRU-BJL t/r med Brussels airlines

Mål:
Lounge access
Samla poäng för att uppgardera från Economy till Premium economy eller bonusresor med Thai
Mer bagagevikt på ARN-DPS vore trevligt men inte avgörande.

Tacksam för era åsikter.
 

A380*G

Medlem
Kan inte RO så bra men med de nya intjäningsreglerna med EB på SK så skulle jag överväga att flyga ARN-CPH-BKK med SK och sen TG till DPS, då skulle då kunna bli EBG redan nuvarande period.
 

Traveller

Medlem
Men varför skaffade du inte Amex eller Dinerskort samtidigt eller istället för? Villmdu ha poäng så är ju skillnaden stor..?
 

agehall

Medlem
Mål:
Lounge access
Samla poäng för att uppgardera från Economy till Premium economy eller bonusresor med Thai
Mer bagagevikt på ARN-DPS vore trevligt men inte avgörande.

Jag kan inget om RO alls, men tyvärr har jag svårt att se hur du skulle uppnå loungeaccess. Möjligen kan du fixa det ifall du krediterar till Aegan, men med de resor du har planerade under 2012 så får du inte ihop i närheten av 50k poäng hos EB. (RO verkar också kräva 50k fö) Vad jag kan se get CPH-BKK ca 5400 poäng vid 100% intjäning så om du har 6 legs på den sträckan är det bara strax över 30k. Sedan tillkommer förstås lite anslutningar, men det blir inte supermycket poäng.

Du kan nog nå silver vilket bör ge mer bagage och bättre poängintjäning, men inte jättemycket mer.
 

A380*G

Medlem
Kvalificeringsperiod i Eurobonus feb 2012 - jan 2013, har just nu 1275 baspoäng

Genomförda poängivande flygningar 2012
1x DPS-BKK i C och BKK-ARN i U med Thai (poäng till eurobonus men syns ej på kontot ännu)

Planerade flyg resten av 2012
2x ARN-BKK-DPS t/r med Thai
1x ARN-BKK t/r med Thai
2x BMA-BRU-BJL t/r med Brussels airlines

1x DPS-BKK i C och BKK-ARN i U med Thai
Bör ge ca: 1200 + 5200 = 6400 med TG

2x ARN-BKK-DPS t/r med Thai
Bör ge ca: 600+5400+600 * 2 * 2 = 26400 (två r/t via CPH/BKK med SK till BKK sedan TG till DPS)

1x ARN-BKK t/r med Thai
Bör ge ca: 600+5400 * 2 = 12000 (en r/t via CPH med SK)

2x BMA-BRU-BJL t/r med Brussels airlines
Bör ge åtminstonde 3000 enkel, dvs 6000 r/t * 2 = 12000

Jag kan inte se hur du inte ska kunna bli EBG om du väljer SK på dessa resor. Det blir tight men det bör gå, speciellt eftersom du får 15% extra (på SK) som EBS (om du inte redan är det?).

OBS poängen är ungefärliga har inte kollat upp exakt men med 100% intjäning på SK från maj är det inga problem som jag ser det.
 
Last edited:

jtq

Medlem
Tack för alla era svar, det uppskattas.

Då guld inte varit inom räckhåll för mig tidigare så har jag inte brytt mig om att aktivt samla poäng men efter sänkningen så borde jag kunna nå guld om jag köper biljetter i Q på Thai istället för W som jag tidigare alltid gjort. Jag vet att man får 100% i Q på Thai med EB på stäckan ARN-BKK-DPS (5200+1900).

Jag gillar verkligen Thai på sträckan ARN-DPS då det endast blir 17 timmar och 50 minuter flytid inkl. stopp i BKK, dock lite längre på vägen tillbaka men med lounge access i BKK så blir det mer uthärdligt.

Såhär har jag vägt fördelarna mellan EB och RO.

Eurobonus
+ Får poäng på inköp med EB-Mastercard alt. AMEX eller Diner.
+ Har redan 1275 baspoäng samt minst 7100 baspoäng på väg in från senaste resan för att nå guld.

Royal orchid
+ Större chans att bli väl omhändertagen av Thai vid strul.
+ Billigare uppgraderingar på Thai med RO- än EB-poäng (Economy till Premium economy 25000p. med RO eller 50000p. med EB om jag fattat det rätt).
 

A380*G

Medlem
Med EB kan du inte uppgradera till PE på TG, där har du ett incitament att köra RO. Själv hade jag dock gått för EBG.
 

Kricka

Medlem
Jag var RO Gold för några år sedan men TG hade rätt dålig intjäning om man flög
med andra *A i Business. Att det är "billigare" awards på TG tror jag beror på att det
är sämre intjäning. TG har en fördel i att de brukar vara smidiga med up-grades via
Stockholmskontoret.
 
Toppen