Senaste nytt

Ipad till SAS cabin crew

Moco

Medlem
Även om nu SAS ser vad man har ombord så gör de ju aldrig något, inte ens för sina egna, t.ex. Diamond/Pandion. SK168 i förrgår, fick i princip upplysa CC om Diamondförmånerna gällande dryck. Inget välkommen, utan det enda som sades var ett surt "jaha, ok".

Att jämföra med LH häromdagen där CC gick runt med iPad i Economy och hälsade senators och HON välkomna.
 
A

Aurora

Guest
Även om nu SAS ser vad man har ombord så gör de ju aldrig något, inte ens för sina egna, t.ex. Diamond/Pandion. SK168 i förrgår, fick i princip upplysa CC om Diamondförmånerna gällande dryck. Inget välkommen, utan det enda som sades var ett surt "jaha, ok".

Att jämföra med LH häromdagen där CC gick runt med iPad i Economy och hälsade senators och HON välkomna.

SAS cabin crew har ikke iPad. LH cabin crew har iPad. Du sier jo selv det utgjorde en forskjell. SAS cabin crew får iPad fra nyttår av / Januar.
 

mha321

Medlem
SAS cabin crew har ikke iPad. LH cabin crew har iPad. Du sier jo selv det utgjorde en forskjell. SAS cabin crew får iPad fra nyttår av / Januar.

Det handlar inte om teknik.

SAS har utskrift på manifestet där det står vilka som är EBD och Pandion (och ebg) vilket är motsvarande information. Men jag har aldrig varit med om att någon gått runt i kabinen och hälsar EBD välkommen (däremot har jag sett det hända för Pandion som suttit i närheten).

Det lär inte ändra sig bara för att de får ipads.

En del crew är dock bra på att hålla reda på var Diamond sitter vid serveringen och proaktivt påminna om vad man får. Långt ifrån alla dock, men det har blivit bättre på sistone.

Men det lär inte heller förbättras av att man får Ipad. Det handlar om något helt annat.
 

Moco

Medlem
Det handlar inte om teknik.

SAS har utskrift på manifestet där det står vilka som är EBD och Pandion (och ebg) vilket är motsvarande information. Men jag har aldrig varit med om att någon gått runt i kabinen och hälsar EBD välkommen (däremot har jag sett det hända för Pandion som suttit i närheten).

Det lär inte ändra sig bara för att de får ipads.

En del crew är dock bra på att hålla reda på var Diamond sitter vid serveringen och proaktivt påminna om vad man får. Långt ifrån alla dock, men det har blivit bättre på sistone.

Men det lär inte heller förbättras av att man får Ipad. Det handlar om något helt annat.

Nej, det är jag enig i. Det var mer en observation. Professionellt gjort, menade jag.
Hälsad välkommen ombord har jag blivit, men det har bara hänt en gång. Upplever inte heller att de har någon större koll på vem som sitter var.
 
A

Aurora

Guest
Det handlar inte om teknik.

SAS har utskrift på manifestet där det står vilka som är EBD och Pandion (och ebg) vilket är motsvarande information. Men jag har aldrig varit med om att någon gått runt i kabinen och hälsar EBD välkommen (däremot har jag sett det hända för Pandion som suttit i närheten).

Det lär inte ändra sig bara för att de får ipads.

En del crew är dock bra på att hålla reda på var Diamond sitter vid serveringen och proaktivt påminna om vad man får. Långt ifrån alla dock, men det har blivit bättre på sistone.

Men det lär inte heller förbättras av att man får Ipad. Det handlar om något helt annat.

Jøss, siden du vet så mye om hva og hvorfor: hvorfor får CC i SAS iPads? :) Kan du gjengi motivasjonen som finnes i interne skriv?
Hvorfor forbedres ingen ting med en iPad?

Forøvrig kom jeg med en generell observasjon og informasjon, og av mine 80 flights med SAS i år har ~ 3/4 av alle flightene hatt recognition av EBG/EBD under servering.
Men siden du vet bedre er vel samtlige tilfeller irrelevante :p
 

maswan

Medlem
Det handlar inte om teknik.

SAS har utskrift på manifestet där det står vilka som är EBD och Pandion (och ebg) vilket är motsvarande information. Men jag har aldrig varit med om att någon gått runt i kabinen och hälsar EBD välkommen (däremot har jag sett det hända för Pandion som suttit i närheten).

Teknik kan dock vara ett gott stöd, en pappersutskrift är bara sorterad på ett sätt (och troligtvis efter säte), och det är inte särskilt lätt att klicka på status-kolumnen för att sortera om efter det.
 

Senator

Moderator
Jag tillhör gruppen som tror att användning av teknik ombord kommer att förbättra upplevelsen ombord. Men att det är skillnaden idag mellan SAS och Lufthansa känns lite långsökt. Har rest ett antal korta flighter med Lufthansa mellan Stuttgart och Frankfurt. Varje gång har purser kommit och hälsat på mig och informerat att på grund av den korta flygtiden så blir det ingen service på rutten. Detta långt innan det fanns iPad. Jag gissar ingen EBD har fått en sådan hälsningen mellan Visby och Arlanda

Jag har haft LH SEN, EBG, UA Gold, BA Gold och AF/KLM Platinum från och till sedan 1999. Jag ser en väldigt skillnad på bemötande som status passagerare hos de respektive bolag.

1. En klar etta är Lufthansagruppen både på marken och i luften. Utvattningen av programmet är en femma, men när det kommer till bemötande som SEN är det en klar etta i min bok.

2. BA har också varit duktiga. Kan kännas lite på dekis, men hälsas oftast på av CSD/CSM.

3. SAS.. Enstaka fall av användning av namn och "välkommen åter". SAS stora utmaningen är den konsekventa, inkonsekventa servicen. Kanske en iPad hjälper? Jag är tveksam..

Men, det finns en annan poäng som också kan vara en drivande faktor. En formell mot informell kultur. De tysktalande länder opererar fortfarande med mycket Herr und Frau samt "Sie". Det gör att det förväntas av kunderna en viss nivå. Likaså är engelsmännen något mer formella. Vi skandinaver är väldigt egalitära och informella. Där ligger nog delvis förklaringen tror jag..
 

mha321

Medlem
Jøss, siden du vet så mye om hva og hvorfor: hvorfor får CC i SAS iPads? :) Kan du gjengi motivasjonen som finnes i interne skriv?
Hvorfor forbedres ingen ting med en iPad?

Självklart kan saler förbättras när de får ipads. Men om de skaffar ipads för att klara en grundläggande recognition i form av ett extra välkomnande, då är det en väldigt konstig investering. Andra bolag klarade ju det under många år innan de skaffade ipads.

Och det har som sagt stått utskrivet på manifest länge. Det handlar om en ovilja eller otydliga instruktioner för hur man ska använda existerande information. Likaså att många CC fortfarande inte vet vad som faktiskt ingår som Diamond i Go.

Sedan hoppas jag naturligtvis att det ger förbättringar. Framförallt borde det ge möjlighet till ytterligare förbättringar när man väl löst grunden. Personligen tror jag snarare att den kan användas till saker som att direkt se vidare flygningar och eventuella förseningar/ombokningar och den typen av service. Den kräver en mycket mer dynamisk information, och det är där en uppkopplad enhet kan tillföra mycket.


Forøvrig kom jeg med en generell observasjon og informasjon, og av mine 80 flights med SAS i år har ~ 3/4 av alle flightene hatt recognition av EBG/EBD under servering.
Men siden du vet bedre er vel samtlige tilfeller irrelevante :p

Då har du haft en helt annan upplevelse än jag, och än de flesta andra som skrivit här inne. Jag har visserligen bara haft 76 flights med SAS i år, så jag har lite sämre underlag. Men av dessa 76 flights (mestadels SAS mainline med bas på ARN, och några med CPH. Ett par jettime/flybe-operated, men de kan vi ju räkna bort om vi vill) så har jag fått EBD recognition färre än 10 gånger totalt, utan att behöva visa kortet först. Och på flighter i Plus har jag fått det exakt noll gånger.

Men av dessa kanske ca 10 gånger, så är 8-9 efter sommaren. Det har definitivt blivit bättre. Men du måste välja bättre rutter än jag :)

Man kan naturligtvis diskutera hur viktigt det är. Jag bryr mig nog betydligt mindre än vad en hel del andra här inne verkar göra. Men på de rutter jag flyger fungerar det definitivt inte, varesig det är viktigt eller inte.
 

mha321

Medlem
Men, det finns en annan poäng som också kan vara en drivande faktor. En formell mot informell kultur. De tysktalande länder opererar fortfarande med mycket Herr und Frau samt "Sie". Det gör att det förväntas av kunderna en viss nivå. Likaså är engelsmännen något mer formella. Vi skandinaver är väldigt egalitära och informella. Där ligger nog delvis förklaringen tror jag..
Det tror jag också är mycket av sanningen.

Som sann skandinav bryr jag mig egentligen inte så mycket om den delen med den formella hälsningen. Men ett extra tack sitter aldrig fel.

Däremot vore det väldigt smidigt om man kunde slippa hala fram kortet varje gång för att visa på information som de redan har. Men som tur är så är det just på den punkten jag sett förbättringar :)

Sedan om de när de får ipad kommer kunna t.ex. lära systemen vilken Mikkeler de ska ta fram till mig redan innan jag frågar - ja då har vi verkligen ett vinnande koncept! :)
 

Jompa

Medlem
Senast när jag flög i plus inom europa, meddelade främre CC vilka som var diamond/pandion till bakre gallyt.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen