Senaste nytt

Blir inte klok på platstillgången

Ska resa med SAS till Hong Kong den 27/12. Dessvärre bokade i Go men torde ha alla möjligheter i världen att bli uppgraderade. Hundratusentals poäng och Optiontown inlagd. Däremot blir jag inte klok på hur många platser som faktiskt finns tillgängliga, kanske kan den kollektiva klokskapen här bidra.

- Expertflyers seatmap visar 9 lediga stolar och en blockad.
- Min resebyrå (som jag gissar jobbar i Amadeus) säger fler än 9 lediga.
- SAS säger i kundtjänsten allt mellan 3-5 lediga stolar.
- SAS.se säger 3 lediga till det pris som de just nu har.

Vad gäller? Vad är en tillförlitlig källa? Och vad tror ni om chanserna till uppgradering? Vi är en pandion och en diamant som reser.
 

EBGGOT

Medlem
Kan inte du maila EGP adressen och be dem fixa en bekräftad upgrade på poäng? Det bör ju kunna fixa det är det är SAS metal och EBP tycker jag ...
 

mcleif

Medlem
Amadeus viser 7 ledige i C-klasse og 3 ledige i D-klasse. Lavere klasser er udsolgte.

Det er dog muligt, at SAS allerede nu har flere pladser til salg, end der reelt er ledige på afgangen, så jeg vil sige, at der lige nu er max. 7 ledige pladser på afgangen...
 
Tack för snabbt svar! SAS kundtjänst hänvisar till deras webb och till optionstown för uppgradering, inga undantag för EBP där.

Intressant med Amadeus och sas.se är dock att SAS fortsatt säljer platser i alla tre klasser, så någonstans diffar det.
 

Lonelyflyer

Medlem
Du kommer alltid kunna köpa biljetter fram till avgång, generellt bokar man över flighter. Blir billigare att avvisa någon än att åka med tomma plan.

Amadeus är mer tillförlitlig än webben.
På webben ser du dessutom inte om det blir avbokningar eller ändringar direkt, de uppdateras inte lika ofta som systemen
 

palmen

Moderator
I vilken kabin avser du lediga stolar? Antar att det är business?
Att SAS överbokar business tror jag inte menom det finns 7C och 3D så vill de åtminstone sälja minst 7 platser till så det borde vara 7 lediga platser åtminstone (det kan dock vara fler/färre).
 

Paby

Medlem
- Expertflyers seatmap visar 9 lediga stolar och en blockad.
- Min resebyrå (som jag gissar jobbar i Amadeus) säger fler än 9 lediga.
- SAS säger i kundtjänsten allt mellan 3-5 lediga stolar.
- SAS.se säger 3 lediga till det pris som de just nu har.

Generellt:
- Seatmaps kan aldrig användas för att bedöma hur många platser som finns kvar då bokningar görs utan reserverat säte, även i Business.
- Amadeus och ExpertFlyers inventory i varje bokningsklass stämmer hyfsat, framförallt i Business då man överbokar Business väldigt begränsat eller inte alls jämfört med Economy som alltid överbokas ordentligt om det finns efterfrågan.
- SAS kundtjänst skulle jag inte lita på alls.
- När sas.se säger "3 lediga" så är det lediga platser i den bokningsklass och den fare basis för priset som visas - det är inte för hela Business-kabinen. Därför är inte heller det här en tillförlitlig siffra för beläggningsläget i kabinen.

Conclusion: Amadeus, ExpertFlyer och andra som kan visa inventory per bokningsklass är närmast sanningen men inte heller dom någon absolut sanning.
 
Last edited:

agehall

Medlem
- Expertflyers seatmap visar 9 lediga stolar och en blockad.
Seatmap visar inget som är relevant. Det är bara relevant om du försöker boka en stol till din bokning, aldrig annars.

- Min resebyrå (som jag gissar jobbar i Amadeus) säger fler än 9 lediga.
Och det är troligen sant. Amadeus visar "9" när det finns 9 eller fler stolar lediga och det är troligen vad de ser. Det är samma sak som du skulle se ifall du kollade availability på EF.
- SAS säger i kundtjänsten allt mellan 3-5 lediga stolar.
SAS vet bäst vad tillgången är. Frågan är exakt vad du frågade om. Det kan mycket väl vara så att det är antalet stolar i en viss bokningsklass de pratade om och inte i en kabin.

- SAS.se säger 3 lediga till det pris som de just nu har.
Och det motsägs inte av något ovan egentligen.

Det är bara SAS operations som vet exakt hur många stolar som finns lediga enligt nuvarande bokningsläge. Det kommer vi som resenärer aldrig att få reda på, så din fråga är inte relevant. Du är helt enkelt hänvisad till vad försäljningskanalerna vill erbjuda dig. Du måste också betänka att bara för att en stol är ledig just nu, så är det inte säkert SAS vill sälja den och tvärt om. Bokningsläget är ett avancerat spel där målet är att få det att gå +-0 i slutändan men vägen dit kan vara väldigt krokig.

Vad är en tillförlitlig källa?
Min erfarenhet är att ExpertFlyer är väldigt tillförlitlig. Dock är seatmaps aldrig tillförlitliga för att se bokningsläget.

Och vad tror ni om chanserna till uppgradering? Vi är en pandion och en diamant som reser.

Helt omöjligt att förutspå skulle jag säga. Mitt vanliga råd gäller - räkna inte med något och se allt som en glad överraskning...
 
Tack för smarta uttömmande svar!

Vad gäller SAS kundtjänst så är det intressant att under samma dag fick jag tre olika svar (från tre olika personer) på den specifika frågan "hur många platser finns kvar i business".
 

agehall

Medlem
Vad gäller SAS kundtjänst så är det intressant att under samma dag fick jag tre olika svar (från tre olika personer) på den specifika frågan "hur många platser finns kvar i business".

Nej, det är inte så konstigt.

Om systemet visar tex C3 J1 Z1 så kommer vissa att tolka det som 5 och vissa som 3 platser. Sanningen är att det kan vara allt mellan 3 och 5 platser som är till salu. (Det behöver dock inte finnas en enda stol ledig på flighten trots detta!)

OT: Det här är en jättebra illustration på varför jag tycker det är meningslöst att svara på platstillgång när det efterfrågas - det är så enormt svårt att tolka att det inte är meningsfull information för de flesta.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen