Senaste nytt

SAS inte klar med "Gardinavtalet med danska facket CAU

011430121

Medlem
OM 16 dagar kan svensk och norsk personal börja flyga longhaul maskiner från CPH,
förhandlingarna mellan daska kabinfacket CAU och SAS är inte i hamn om "gardinavtalet" enligt CHECK-IN. dk.
Risk för spontana fackligamöten? I Sverige kallar vi vild strejk.
 

Ricci

Medlem
OM 16 dagar kan svensk och norsk personal börja flyga longhaul maskiner från CPH,
förhandlingarna mellan daska kabinfacket CAU och SAS är inte i hamn om "gardinavtalet" enligt CHECK-IN. dk.
Risk för spontana fackligamöten? I Sverige kallar vi vild strejk.
Som det är planerat så skall norsk personal flyga CPH-ORD och svensk personal (ARN-bas) flyga CPH-EWR/IAD medans dansk personal flyga till ARN-HKG och eventuellt ARN-EWR/ORD. Sedan tillkommer att 70 CC med CPH bas kommer flyga från ARN/OSL med B737......

Som resenär och aktieägare ser jag detta som ett vansinnigt beslut och otroligt dålig planering från SAS ledning.
Man vet mycket väl vad kostnaden var för det gamla 3-2-2 avtalet (XXX hundra miljoner/år) jämför med att sätta in en modul på 4 flygplan (X-miljon).

Bara en tanke om att vi får snöstorm/dimma eller annat trafikproblem på någon bas kommer göra att SAS måste cancellera långlinjer på en annan bas....dvs det kommer bli många dominoeffekter i vinter.....
 
Last edited:
Som det är planerat så skall norsk personal flyga CPH-ORD och svensk personal (ARN-bas) flyga CPH-EWR/IAD medans dansk personal flyga till ARN-HKG och eventuellt ARN-EWR/ORD. Sedan tillkommer att 70 CC med CPH bas kommer flyga från ARN/OSL med B737......

Som resenär och aktieägare ser jag detta som ett vansinnigt beslut och otroligt dålig planering från SAS ledning.
Man vet mycket väl vad kostnaden var för det gamla 3-2-2 avtalet (XXX hundra miljoner/år) jämför med att sätta in en modul på 4 flygplan (X-miljon).

Bara en tanke om att vi får snöstorm/dimma eller annat trafikproblem på någon bas kommer göra att SAS måste cancellera långlinjer på en annan bas....dvs det kommer bli många dominoeffekter i vinter.....
Dags att sälja aktierna nu tror jag;)
 

Ricci

Medlem
Dags att sälja aktierna nu tror jag;)
Att det kommer bli snökaos/dimma etc och inställda flyg på Gardermoen eller på Arlanda i vinter har en riskfaktor på 99.999%.....
Vilket resulterar i inställda långlinjer från CPH.....och som ytterligare ökar kostnaden för SAS.
Jag hoppas att Rickard Gustafsson personligen går ut ursäktar sig till de kunder som blir stående och säger att "vissa" i ledningen som tog beslutet har gjort det i "error mode".

Nu har jag bestämt mig att ha kvar SAS aktierna tills jag är i vinst.....dvs om det nu skall ta 50år eller att de gör KK.....:mad:
(Detta är min egen lärdom att inte köpa aktier med hjärtat.....)
 
Att det kommer bli snökaos/dimma etc och inställda flyg på Gardermoen eller på Arlanda i vinter har en riskfaktor på 99.999%.....
Vilket resulterar i inställda långlinjer från CPH.....och som ytterligare ökar kostnaden för SAS.
Jag hoppas att Rickard Gustafsson personligen går ut ursäktar sig till de kunder som blir stående och säger att "vissa" i ledningen som tog beslutet har gjort det i "error mode".

Nu har jag bestämt mig att ha kvar SAS aktierna tills jag är i vinst.....dvs om det nu skall ta 50år eller att de gör KK.....:mad:
(Detta är min egen lärdom att inte köpa aktier med hjärtat.....)
Mina är +36%! :)
 
Toppen