Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Impendill

Medlem
Hej!

Jag undrar vad som händer om flygbolaget (Thai Airways) ställer in hela eller delar av min resa som är bokad i F med eurobonus-poäng.

Jag och min sambo flyger ut den 10/12 och undrar vilka rättigheter/möjligheter man har vid ett inställt flyg. Med tanke på att European Aviation Safety Agency enligt uppgifter ska komma med en rapport i mitten av december vill jag vara på det klara med vad jag förvänta mig om sträckan FRA-BKK inte kan flygas.

Har jag rätt att kräva ombokning till annat bolag inom *A och att få resa i F?
 

Dr. Miles

Expert
Hej!

Jag undrar vad som händer om flygbolaget (Thai Airways) ställer in hela eller delar av min resa som är bokad i F med eurobonus-poäng.

Jag och min sambo flyger ut den 10/12 och undrar vilka rättigheter/möjligheter man har vid ett inställt flyg. Med tanke på att European Aviation Safety Agency enligt uppgifter ska komma med en rapport i mitten av december vill jag vara på det klara med vad jag förvänta mig om sträckan FRA-BKK inte kan flygas.

Har jag rätt att kräva ombokning till annat bolag inom *A och att få resa i F?
Du har rätt att bli ombokad men jag vet inte om du har rätt till kompensation ifall någon myndighet förbjuder ett flygbolag att flyga.

Om du har bokat med SAS EuroBonus poäng, ska du alltid kontakta SAS för ombokning i första hand.
 

Roger J

Medlem
Mitt tips är att (om det nu skulle bli aktuellt) inte höra av sig till SAS i förväg, då kommer de hålla på och snacka om att de måste hitta poängplatser. Åk istället tidigt till flygplatsen och låt de boka om där, dina flygningar är då under "airport control" och de kan då boka in er på precis vad som helst där det finns plats. Självklart ska du då ha med ett färdigt förslag på ombokning som du föreslår till agenten.
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag undrar vad som händer om flygbolaget (Thai Airways) ställer in hela eller delar av min resa som är bokad i F med eurobonus-poäng.

Jag och min sambo flyger ut den 10/12 och undrar vilka rättigheter/möjligheter man har vid ett inställt flyg. Med tanke på att European Aviation Safety Agency enligt uppgifter ska komma med en rapport i mitten av december vill jag vara på det klara med vad jag förvänta mig om sträckan FRA-BKK inte kan flygas.

Har jag rätt att kräva ombokning till annat bolag inom *A och att få resa i F?
Du har rätt att bli ombokad utan avgift men det kommer att krävas att det finns award-biljetter också på de sträckor du vill åka, mer eller mindre så måste du göra en ny bokning. Om nu Thai förbjuds flyga till Europa så kommer detta ställa till stora problem och vet inte hur övriga bolag ställer sig till att lösa eventuella problem som uppstår i samband med detta.
 

Impendill

Medlem
Har man rätt till ombokning i samma klass? Dvs F.

Saken är den att jag har en t/r till Sydney i F på samma biljett, sedan en separat Sydney - rundresa i Söderhavet.

Måste vara i Sydney senast på morgonen den 15/12.
Min avgång är från Frankfurt 12/12 via Bangkok 13/12 och landar enligt ordinarie tid 14/12 på morgonen.

Har man "förtur" som passagerare i F?
 

Impendill

Medlem
Du har rätt att bli ombokad utan avgift men det kommer att krävas att det finns award-biljetter också på de sträckor du vill åka, mer eller mindre så måste du göra en ny bokning. Om nu Thai förbjuds flyga till Europa så kommer detta ställa till stora problem och vet inte hur övriga bolag ställer sig till att lösa eventuella problem som uppstår i samband med detta.

Hej!

Måste det verkligen finnas award-tillgång?
Om jag kommer till Frankfurt har jag ju redan påbörjat awardresan. Första sträckan Got-FRA är med LH.


Vet någon mer om det eventuella förbudet? När kommer mer info?
 

Roger J

Medlem
Som sagt, om det nu blir så att Thai ställer in och SAS inte hinner höra av sig till er så skulle jag åka tidigt till flygplatsen. Du har då samma rättigheter som med vilken biljett som helst och de kommer om möjligt boka om er i F. Men kolla innan vad du vill bli ombokad till och föreslå det till agenten så att det blir som du vill ha det.
 

Roger J

Medlem
Hej!
Måste det verkligen finnas award-tillgång?
Om jag kommer till Frankfurt har jag ju redan påbörjat awardresan. Första sträckan Got-FRA är med LH.
Vet någon mer om det eventuella förbudet? När kommer mer info?

Kommer du till Frankfurt är det ändå bättre, då kommer ombokning till vad som nu finns tillgängligt inte vara ett problem överhuvudtaget.
Det enda läget när de försöker prata om att det måste finnas I/O-klass är om ni pratas vid innan avresedagen.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

palmen

Moderator
Hej!

Måste det verkligen finnas award-tillgång?
Om jag kommer till Frankfurt har jag ju redan påbörjat awardresan. Första sträckan Got-FRA är med LH.


Vet någon mer om det eventuella förbudet? När kommer mer info?
Precis som Roger J säger, dvs om du försöker boka om resan innan du redan påbörjat den så måste det finnas award-tillgänglighet. Om du däremot redan påbörjat resan så blir det en annan fråga. Har dock inte koll på vad som gäller men jag antar att du kommer hem på ett eller annat sätt.
 

Roger J

Medlem
Om nu Thai skulle tvngas ställa in flygningar så har de ju inte gått i konkurs. Deras personal på flygplatsen kommer göra en FIM och boka om till annat lämpligt flyg i samma kabinklass.
 
Toppen