Senaste nytt

Ett tåg som är ett flyg som är ett tåg...

Kris

Medlem
För den medvetne resenären är det lika givet att följa Skurup kommuns slogan ”When in Europe, don’t miss Skurup” som att åka lite Maglev-tåg när man är i Shanghai.

Om man befinner sig inom hyffsad radie i trakterna kring Longyang Road, så finns det nästan ingen anledning att inte ta Maglev om man skall till Pudong airport. Det har säkerligen skrivits otal rapporter om detta tekniska underverk. Men då det var länge sedan jag gjorde något annat än ströposter på BC så tänkte jag bidra med en relativt färsk Maglev-upplevelse.

Det är extremt smärtfritt att åka från Longyang Road till Pudong airport. Resan tar mindre än 10 minuter med avgångar var 15e minut större delen av dagen.

Mitt mål för dagen var att ta tåget 11:00 från Lonyang Road till PVG för att sedermera ta första bästa SK flight till hemmabasen i Köpenhamn. Med 11-tåget skulle jag få gott om tid att käka lite nudlar och havtornssnacks i Air Chinas lounge på PVG airport.

På stationen vid Longyang Road tar man rulltrappan upp från markplan till första våningen, där man kan köpa biljett. Det blev en resa i ekonomiklass för överkomliga 50 RMB, vilket idag mostvarar ca 70kr. Billigt om man jämför med Arlanda Express eller Öresundståg från Kastrup. Men såklart, man får ju ’bara’ 8min tågtur för pengarna... Blev ingen VIP Class för 100 RMB, vilket visade sig vara ett vettigt beslut. Skillnaden på economy class och VIP class känns inte riktigt motiverad. Såklart, med mindre det är fullsmockat med folk, men annars inte.

Efter en snabb ’säkerhetskontroll’ (endast x-ray av stora bagage) är det ytterligare en rulltrappa upp till perongen. Det var inte direkt rusning såhär på förmiddagen, så boarding gick snabbt och smidigt. Innan man ens hunnit tänka igenom den grundläggande fysiken för supraledning så är tåget uppe i marchfart. Vid vissa tider verkar det vara begränsat till 300km/h, vilket var fallet idag. Det är ändå ruskigt snabbt. Tågen är relativt ljudisolerade så resan är ytterst behaglig. Det är massiv lutning i kurorna, modellen värre än X2000. Men sen går det ju en smula snabbare också. Det smäller dock till kort när mötande tåg kommer förbi. Relativ hastighet på 600km/h. Det är respekt på det. Om tågen kör i maxfart (över 400km/h) så är det i princip samma relativa hastighet som i den A340 jag just sitter i.

Well, underbart är kort. Efter cirka sju minuter anläde tåget till Pudong airport, där man tar en trappa upp och landar strategiskt mellan T2 och T3. Precis som jag gjorde denna gång gick en ansenlig mängd turister fram och plåtade tåget väl framme på stationen. Fortskaffningsmedel, turistattraktion och ingenjörsmästerverk i ett! Ett kinesiskt kinderägg av plåt och betong.

Det finns även ett Maglev-museum på stationen vid Longyang Road som jag tyvärr inte hunnit med att besöka. Kanske någon annan som har en rapport därifrån vid tillfälle?

Om du har vägarna förbi Shangai och Pudong – give it a try! Go Maglev!

Specification
Första kommerciella turen: 2004
Maxfart: 501 km/h (test)
Skrytfaktor: Mycket stor :)


DSC_0424.JPG

Stationsöversikt Lonyang Road, som även har goda metroförbindelser

DSC_0427.JPG

Ingenjörskonst på hög nivå

DSC_0428.JPG

Maglevs ’runway’

DSC_0430.JPG

Avgång 11:00 från Longyang Road. VIP Class längst fram.

DSC_0434.JPG

Precis innan boarding. Trevliga röda avgränsare gör ett lyxigt intryck. Man inser redan här att det inte är vilken tågresa som helst man är på väg att göra...

DSC_0435.JPG

Interiör i ekonomiklass

DSC_0437.JPG

Tjuvtitt in i VIP Class. Ingen rusning här inte...


DSC_0436.JPG

Betryggande 0km/h innan take off

DSC_0442.JPG

Maxhastighet (för denna tur) 301km/h efter dryga minuten

DSC_0443.JPG

Approaching PVG

DSC_0444.JPG

Framme och åter till betryggande 0km/h

DSC_0446.JPG

The beast!
 

AABack2ARN

Medlem
Tågen verkar vara ungefär lika breda som stockholms pendeltåg. Då är 3+3 ganska trångt antar jag.

Fick aldrig chansen att pröva maglev när jag var i Shanghai. Firman beställde taxi hela vägen ut till flygplatsen... :(
 

rvarttinen

Medlem
Tack för trevligt reportage - smidigt,och snabbt (själv har jag bildbevis för 430 km/h), sätt att ta sig till flygplatsen.
 
Nu börjar det likna nåt, sådana här reportage har jag saknat! Åkte även jag i maxfart för några år sedan, lite planering så lyckades jag pricka in en av de två tillfällena på dagen som tåget går (gick?) för fullt.
 

thh

Medlem
Tågen verkar vara ungefär lika breda som stockholms pendeltåg. Då är 3+3 ganska trångt antar jag.

Fick aldrig chansen att pröva maglev när jag var i Shanghai. Firman beställde taxi hela vägen ut till flygplatsen... :(

Det är inte extremt mycket plats i ekonomi, men jag upplevde inte att det var trångt heller utan skulle säga att det var aningen mer plats än på pendeltåget. Det är klart när jag åkte så hade jag och 2 till 6 platser för oss själva och när jag åkte tillbaka hade jag två platser till mig själv så.
 

Kris

Medlem
Häftigt, tack för rapporten!

Stolarna i ekonomi ser lite plastiga ut, lite tandläkarkänsla.
Agree... lite plastigt. När man gräver ner en halv förmögenhet på att bygga jordens coolaste tåg så kunde man ju lägga några ören till på interiör...
Men det var helt klart värt det.
 

Resenären

Medlem
Nu börjar det likna nåt, sådana här reportage har jag saknat!
Instämmer, bra redogörelse om detta underverk.
Kanske vi kan få liknande reportage för andra flygplatståg?
Jag minns när jag, för många år sedan, skulle åka Heathrow Express en tidig lördagsmorgon. På något sätt fick jag en 1:a klassbiljett, i automaten. Kändes onödigt då jag var ensam i den vagnen. :confused:
 
Toppen