Senaste nytt

Vilket Amexkort ska jag vällja

Pasival

Ny medlem
Min fru är idag i Eurobonus Guld och har under 2015 använt Amex Premium (som var kostnadsfritt 1:a året vid en kampanj) med ett extrakort åt mig. Jag undrar nu vad vi skall välja dvs fortsätta med Amex Premium, byta till Elite eller satsa på ett Platinum.

Har under året använt kortet till alla inköp så det går ganska snabbt att komma upp i summan för att 2-1 resan. Det primära är att kunna nyttja bonuspoängsresa väven 2016 och att maximera poängen.

Såg även att platinum-medlemmar får 200 000 poäng om man handlar för 20 000 kr under de första tre månaderna samt att om min fru värvar mig så får hon även 20000 poäng extrapoäng på SAS. Är detta möjligt att göra inom familjen?

Tacksam för tips på vad man skall välja.

(Har försökt att hitta en tråd som täcker detta men inte riktigt lyckats därav frågan.)
 

kexxcream

Medlem
Allt handlar om vad du är ute efter. Bara gå in och jämför de olika korten:

Betalkort Jämförelse | Jämför våra Kort | American Express

Jag hade Elite kortet fram tills några veckor sedan eftersom jag har uppnått 2 st 2-4-1 vouchers och har en från 2014. Samtliga löper ut 2016 och jag har således inga behov att skaffa fler. Därför nergraderade jag till Premium för att få ner årsavgiften. Man får titta på sina behov och utgå därifrån.
 

Pasival

Ny medlem
Har beställt ett Platinum där ansökan blev godkänd 12/12. Det finns redan 20000 EB-poäng som väntar på överföring från fruns Amexkort till SAS EB så det verkar fungera. Tycker det är helt OK med 20 000 poäng plus 200 000 Amex rewards för 6000 kr plus alla förmåner som kommer med kortet.
 

Brandten

Medlem
Har beställt ett Platinum där ansökan blev godkänd 12/12. Det finns redan 20000 EB-poäng som väntar på överföring från fruns Amexkort till SAS EB så det verkar fungera. Tycker det är helt OK med 20 000 poäng plus 200 000 Amex rewards för 6000 kr plus alla förmåner som kommer med kortet.

Ping @Stefan62 om man bara förnyar sitt Platinum och bränner 20k på 3 mnd får man även då 200000k MR-poäng? Blir ju iof bara 20000 EB-poäng vilket man ju får (statusgrundande till och med) på ett Elite kort.

Grrrr... Varför går det inte att @användare från tapatalk!?
 

Marric

Medlem
Någon som vet vad köpkraven är om man blir inbjuden?
Hittar inga krav för att den inbjudna ska få de 100 000 rewardpoängen. Kan man skaffa gold via inbjudan, växla över till 9k EB och sen säga upp det?

Antar att Amex SAS premium fortfarande kräver 15 000 inom 3 månader?

Hur funkar det med priority pass som ingår om man säger upp AMEX-kortet? Kan man använda sina besök för det året fortfarande?
 

jumbooze

Medlem
För er som värvar inom familjen glöm inte att det finns familje konto hos sas så ni kan få ihop poängen.

@Marric
Man kan vad jag vet få sas poäng direkt även när man värvar någon till guld så det kan ju vara ett alternativ till att få reward som sen ska växlas över.
 

Stefan62

Medlem
Ping @Stefan62 om man bara förnyar sitt Platinum och bränner 20k på 3 mnd får man även då 200000k MR-poäng? Blir ju iof bara 20000 EB-poäng vilket man ju får (statusgrundande till och med) på ett Elite kort.

Grrrr... Varför går det inte att @användare från tapatalk!?

Hmm..

Hur menar Du med "förnyar"?

Du får 200 000 MR när Du blir värvad och kortet beviljas. Dessa kan Du konvertera på olika sätt - såväl förmånliga som mindre förmånliga.
 

Stefan62

Medlem
Någon som vet vad köpkraven är om man blir inbjuden?
Hittar inga krav för att den inbjudna ska få de 100 000 rewardpoängen. Kan man skaffa gold via inbjudan, växla över till 9k EB och sen säga upp det?

Antar att Amex SAS premium fortfarande kräver 15 000 inom 3 månader?

Hur funkar det med priority pass som ingår om man säger upp AMEX-kortet? Kan man använda sina besök för det året fortfarande?

Gold kan skaffas via inbjudan och man kan göra som Du skriver.
PirorityPass har Du kvar om Du säger upp Amex-kortet, men Du kommer att bli debiterad för varje besök enligt prislistan - även om det inte alltid är helt konsekvent.
 
Toppen