Senaste nytt

Blodad tand...

Volatyle

Medlem
Hej,

Får lite dåligt samvete för min trådskaparfrekvens men senaste veckorna har min utvecklingskurva på forumet verkigen ökat exponentiellt - även om jag är ljusår från många här så börjar jag för första gången få ett grepp om vissa saker.

Jag har under mina 15 aktiva tjänstereseår (och ännu fler privata reseår) flugit 100% ekonomi. Jag förstod tidigt bonussystemen och värdet av att samla bonuspoäng men det är först nu jag förstår vidden av det. Låt mig förklara;

Jag har alltid samlat eurobonuspoäng, det har blivit måååånga timmars resande i ekonomiklass vilket genererat en "ok" mängd poäng som jag 1-2 ggr per år utnyttjat till en gratis weekend till nåt resmål i europa för mig och min bättre hälft. Av alla dessa flygtimmar och resor jag gjort i tjänsten och privat har jag mig veterligen endast flugit "business-class" en enda gång, och det var från Warszava till Frankfurt på grund av att jag fick kraftig magsjuka i ett tjänsteärende och bara var tvungen att ta mig hem direkt (till läkare) - det enda som fanns att boka då var businessclass. Jag minns att jag tackade nej till allt dom erbjöd mig under resa och smuttade monotomt på ett glas vatten tills vi landade....

Så, nu när jag idag inser att jag eventuellt kommer få en "2-4-1"-voucher från AMEX för att jag haft 150k i spend så har jag börjat titta igenom trådar kring detta och ser då till min enorma förvåning flera resbloggar där folk flugit first class för poäng till olika delar av världen och haft "heldagar" i first class terminal i Frankfurt. (En terminal jag inte ens visste fanns för bara några dagar sedan).

Som ni hör har en hel värld öppnats för mig, jag hade verkligen INGEN aning.... För det första så har det varit en dröm att ens få flyga businessclass på longhaul men när jag ser detta så vet jag knappt om jag ska tro mina ögon. Har jag fattat det korrekt att jag med 2-4-1-vouchern och "typ" 110k eurobonuspoäng kan få uppleva first class över atlanten med allt vad det innebär?

För mig är detta helt overkligt, så jag måste fråga rakt ut på forumet om det är något jag missar.... :)

Jag har idag 80k poäng, och kommer väl ligga på runt 100k under 2016 - vad rekommenderar ni en helt grön person på detta att satsa på att göra ihop med en 2-4-1-voucher?
 

karho

Medlem
Först: Välkommen ned i träsket!

När det gäller eurobonuspoäng, första klass och atlanten, (och andra destinationer) är det bra att kolla på SAS hemsida för Star Alliance Award chart. Star Alliance award chart - SAS

Som synes där kostar det 150k poäng för Europa - Nordamerika T/R. Så med 2-4-1 voucher om man har en sån blir det således 75k poäng!

Vad man ska satsa på är ju desto svårare att svara på, du kommer säkert få många tips. Generellt finns väl två approacher som jag ser det: Antingen börja ett steg i taget och flyga business class någonstans långt, då detta är ett enormt steg komfortmässigt upp från gnetandet i ekonomi. Sen siktar man ännu högre i framtiden. Eller, så siktar man högst direkt, och t.ex. flyger Lufthans First med långt stopp i Frankfurt för First Class Terminal för bad, bubbel och cigarr. Då är dock risken hög för First Class Syndrome! Dvs. inget annat duger sen... :)
 

Volatyle

Medlem
Helt galet. Jag gick igenom några bloggar förut om just Frankfurt FCT. Jisses, vilket place :)

Så, målet är helt enkelt att få ihop 150k poäng för att jag och frugan ska kunna ta oss FC till t.ex USA. Som jag förstår det vill man medvetet dela in dit i segment för att få uppleva "flera" FC-plan, och framförallt vill man då också fokusera på att få långa stopover i t.ex Frankfurt för att få utnyttja FCT till max. Ponera att vi bestämmer oss för att ta oss till västkusten USA - hur bör vi då tänka när vi ger oss på detta? Vilka bolag? Vilka stop? Vilka flygplatser Hur många stop? Hur mycket svängmöjligheter har man här för att fortfarande hålla sig inom ramen för 150k poäng?

Vol
 

NotRyan

Medlem
Voine, voine.... Vi kommer att ha ett svårt fall av FCS här snart, och då hjälper inget annat än ett gäng långa rehab-flighter med typ Ryanair för att bota detta.

Ångesten inför dessa blir tyvärr något du måste genomlida.... :D
 

karho

Medlem
Många frågor :) Sitter lite dåligt till för att hinna svara på allt, men en kritisk sak att hålla koll på om man siktar specifikt på Frankfurt FCT: Det är bara Lufthansa och Swiss First Class som har tilltäde dit. Swiss First Class går inte att boka för EB så det är kört. Lufthansa First Class Award släpps 14 dagar innan avfärd, så du kan inte boka tidigare än så. Det många gör är dock att boka upp business classbiljetter långt innan på samma flyg som de vill flyga First på, sen ändrar detta när det närmar sig (inom 14 dagar från avresa) om platser släpps till First.

När det gäller att maximera upplevelsen har du förstått det hela helt rätt - allt handlar om att maxa! EU till västkusten tycker jag personligen att en lång flygning i First är att föredra kontra en Lufthansa First (t.ex.) till östkusten och byte till inrikesflyg, då dessa är rätt sunkiga jämfört med internationell First Class. Mycket handlar om vart mna hittar lediga platser också, inte alltid så lätt...
 

Volatyle

Medlem
Voine, voine.... Vi kommer att ha ett svårt fall av FCS här snart, och då hjälper inget annat än ett gäng långa rehab-flighter med typ Ryanair för att bota detta.

Ångesten inför dessa blir tyvärr något du måste genomlida.... :D

Ha ha, jag skrattade rakt ut när jag läste detta. Jag har faktiskt ett par flaskor Bollinger och en oöppnad Ron Zacapa hemma så jag tänker att den dagen jag väl lyckas hamna i FC så får jag ta mig snabbt hem och köra någon form av nedtrappning inom hemmets fyra väggar för att inte gå 'cold turkey'. :)
 

Volatyle

Medlem
Många frågor :) Sitter lite dåligt till för att hinna svara på allt, men en kritisk sak att hålla koll på om man siktar specifikt på Frankfurt FCT: Det är bara Lufthansa och Swiss First Class som har tilltäde dit. Swiss First Class går inte att boka för EB så det är kört. Lufthansa First Class Award släpps 14 dagar innan avfärd, så du kan inte boka tidigare än så. Det många gör är dock att boka upp business classbiljetter långt innan på samma flyg som de vill flyga First på, sen ändrar detta när det närmar sig (inom 14 dagar från avresa) om platser släpps till First.

När det gäller att maximera upplevelsen har du förstått det hela helt rätt - allt handlar om att maxa! EU till västkusten tycker jag personligen att en lång flygning i First är att föredra kontra en Lufthansa First (t.ex.) till östkusten och byte till inrikesflyg, då dessa är rätt sunkiga jämfört med internationell First Class. Mycket handlar om vart mna hittar lediga platser också, inte alltid så lätt...

Jag förstår. Jag tror (baserat på min historiska intjäningsförmåga) att det här kommer bli en "one-off" det vill säga jag kommer nog bara göra detta en enda gång. Jag antar det finns någon/några här som hittat den 'optimala' FC-resan för att få "maxa" precis som du uttrycker det. Det skulle vara en sjukt rolig grej att överraska tjejen med som likt mig aldrig ens skulle drömma om att bara gå från ekonomi till businessclass. Jag tror inte riktigt hon skulle tro på det ens om jag en dag visar att vi har en bokning i FC. (knappt så jag skulle tro det själv om jag ska vara ärlig...).

Är det just Frankfurt's FCT som är "the one" man bör försöka få in i bokningen? Och Lufthansa (som jag flyger ofta med till Buenos Aires och uppskattar som flygbolag) är det bolag man bör försöka hålla sig till? Jag antar att det optimala är att få till en flygning som sträcker sig över flera världsdelar så man får uppleva FC på två olika bolag i internationella flygningar?

Vol
 

flum

Medlem
Mmm, till usa är det dock främst LH som gäller. Som sagt, du kan inte boka swiss på eurobonuspoäng och United F är väl främst att betrakta som en businessprodukt. Skulle du flyga österut finns det många fler bra alternativ. Till Asien kostar det dock 180k poäng.

Lufthansa F är givetvis bäst om du får så long sträcka som möjligt vilket gör att SFO och LAX är bra alternativ. Dock är det väldigt svårt att hitta Award i F på dessa sträckor, speciellt om ni ska ha två platser-då är det snudd på omöjligt. Vad man då brukar göra är att boka via någon hub som har lägre tryck, tex Chicago eller Houston och ta anslutning vidare med United. Hoppas det besvarar några av dina frågor.

Om du tror att du kan göra en once-in-lifetime-grej och sedan börja flyga economy till Buenos Aires är det nog läge att shoppa upp sig på ångestdämpande tabletter:p:p
 
Toppen