Senaste nytt

SEB selected - Private banking-kund, ett krav?

Denfragvise

Ny medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig ett nytt kort och har sneglat på SEB selected. Jag är idag kund på banken men är inte intresserad av deras private banking-tjänster. Är det någon som vet om det går att förhandla sig till kortet utan PB?

Vänligen,

Den frågvise
 

RickardG

Medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig ett nytt kort och har sneglat på SEB selected. Jag är idag kund på banken men är inte intresserad av deras private banking-tjänster. Är det någon som vet om det går att förhandla sig till kortet utan PB?

Vänligen,

Den frågvise
Vad kostar kortet och vad är det som får dig att fundera på att skaffa det?
 

Denfragvise

Ny medlem
Kortet kostar 5000kr/år. Jag vill ha ett exklusivare kort än mitt ICA-banken, ett med mer förmåner. Jag har en del kapital hos SEB och tänker mig därför att jag kanske kan få kortet rabatterat alternativt avgiftsfritt. De vill att jag ska börja med private banking/Family office vilket jag inte vill på grund av avgifterna och att det inte skapar något mervärde för mig. Om jag skulle få reda på att andra fått kortet utan att vara PB-kunder så har jag ett ju ett bättre förhandlingsläge :)
 

ARN-MIA

Medlem
Jag tror du får svårt att få igenom ditt förslag. Banken kan om de vill givetvis ge dig kortet om nu deras plattform inte är så styrd att man måste vara kodad som en speciellt kund för att det ska funka. Det som talar emot att du skulle få det är att man devalverar värdet på sitt kundprogramm då ryktet kan sprifda sig och sen har du helt plötsligt ett kundprogramm där man egentligen kan få tillgång till sakerna utan att vara kund i det segmentet. Oftast är det dock gamla it system som sätter stopp för dessa avvikelser.

Det finns säkert ett lättare sätt för dig att få så när som identiska förmåner genom att leta reda på ett annat kort direkt från en kortutgivare.
 

RickardG

Medlem
Kortet kostar 5000kr/år. Jag vill ha ett exklusivare kort än mitt ICA-banken, ett med mer förmåner. Jag har en del kapital hos SEB och tänker mig därför att jag kanske kan få kortet rabatterat alternativt avgiftsfritt. De vill att jag ska börja med private banking/Family office vilket jag inte vill på grund av avgifterna och att det inte skapar något mervärde för mig. Om jag skulle få reda på att andra fått kortet utan att vara PB-kunder så har jag ett ju ett bättre förhandlingsläge :)
Hur ser förmånerna ut jämfört med t.ex. Amex Elite soligger i samma storleksordning när det gäller avgifter?
 

Denfragvise

Ny medlem
Det verkar faktiskt som att Amex platinum har bättre villkor. Ett krav för mig är att det finns självriskeliminering vid hyrbil. Amex verkar ta hela beloppet medan de flesta andra korten inte täcker om skadan inte överstiger t.ex. 10 000. Någon som har erfarenhet av amex platinum eller tips på andra kort som täcker hela kostnaden?
 

agehall

Medlem
Någon som har erfarenhet av amex platinum eller tips på andra kort som täcker hela kostnaden?

Stalltipset om man är ute efter självriskeliminering är AmEx Platinum. Sedan kan man fundera på om det i sig är en bra affär eller inte - det finns tredjepartsförsäkringar man kan teckna betydligt billigare och det kan finnas bättre kort. Man måste dock titta på helheten.
 

Brandten

Medlem
Det verkar faktiskt som att Amex platinum har bättre villkor. Ett krav för mig är att det finns självriskeliminering vid hyrbil. Amex verkar ta hela beloppet medan de flesta andra korten inte täcker om skadan inte överstiger t.ex. 10 000. Någon som har erfarenhet av amex platinum eller tips på andra kort som täcker hela kostnaden?
Ingen erfarenhet annat än att uthyrningspersonalen på Hertz i Sydafrika påpekade att jag inte behövde teckna någonting extra när jag hyrde bilen vilket jag tydligen hade gjort på reservationen. Lade till extra förare, barnstol, gps, extra försäkring som de inte tog betalt för såg jag när fakturan kom.
 

Andreas Q

Medlem
Jag är generellt skeptisk till premiumkort om man skall betala för dem med egna pengar. Du skall verkligen jobba hårt för att förmånerna skall motsvara årsavgift + den usla kickbacken hos Amex.
 

Brandten

Medlem
Jag är generellt skeptisk till premiumkort om man skall betala för dem med egna pengar. Du skall verkligen jobba hårt för att förmånerna skall motsvara årsavgift + den usla kickbacken hos Amex.
Jag kanske missförstår vad du menar så med förbehåll för det så behövs det inte så mycket arbete för att tjäna in det, vilket också påpekats här på forumet tidigare. Några bilhyror, värdet på alla loungebesök, rabatt vid ett par hotellövernattingar gav mig tillbaka hela årsavgiften för platinum.
 
Toppen