Senaste nytt

Hjälp med att förstå prisreglerna

Flying Finn

Medlem
Har nu spenderat min tid på att lära mig förstå ExpertFlyer och hur prisreglerna för specifika fare codes ska uppfattas. Jag beklagar att min frågeställning är av modell nybörjare. I.o.f.s. så är det ju inte svårt att uppfatta reglerna, men just nu är jag osäker på en viss fare. (Delar den med er i sin helhet, i fall den visar sig att vara en bra deal.)

2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION.
2 PERMITTED IN EUROPE IN EACH DIRECTION.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION.
1 PERMITTED BETWEEN AA/AY/BA/IB AND AS IN
LAX/PDX/SEA IN EACH DIRECTION
1 PERMITTED BETWEEN AA/AY/BA/IB AND AM IN
MEXICO IN EACH DIRECTION
1 PERMITTED BETWEEN BA AND AC IN CANADA IN
EACH DIRECTION
1 PERMITTED BETWEEN AA/BA AND WS IN CANADA
IN EACH DIRECTION
1 PERMITTED BETWEEN AA/AY/BA/IB AND HA IN
HAWAII IN EACH DIRECTION
2 PERMITTED VIA AA/AY/BA/IB ONLY IN NORTH
AMERICA IN EACH DIRECTION.

Borde jag nu uppfatta den här så att ordet AND inte betyder 2 st. Europa och X st. enligt listan under, utan det är alltid i första hand 2 x byte per färdriktning och av dem kan t.ex. max 2 st. vara i Europa?
 

nota bene

Medlem
Låter för mig som om det är 2 i Europa samt 2 övriga, men att de övriga två måste följa den där långa listan av tillåtna saker...
 

AABack2ARN

Medlem
Har flera gånger sett regler som talar mot varandra vilket gör det ganska svårt att tolka vad man kan och inte kan göra. Ett sätt att avgöra om det går att biljettera är att försöka få till resan med alla byten i ITA Matrix. Går det är det en giltig routing. Lyckas man inte där kommer det bli knepigt (men det kan också bero på att man själv gör fel ;) )
 
Har nu spenderat min tid på att lära mig förstå ExpertFlyer och hur prisreglerna för specifika fare codes ska uppfattas. Jag beklagar att min frågeställning är av modell nybörjare. I.o.f.s. så är det ju inte svårt att uppfatta reglerna, men just nu är jag osäker på en viss fare. (Delar den med er i sin helhet, i fall den visar sig att vara en bra deal.)



Borde jag nu uppfatta den här så att ordet AND inte betyder 2 st. Europa och X st. enligt listan under, utan det är alltid i första hand 2 x byte per färdriktning och av dem kan t.ex. max 2 st. vara i Europa?


Det du visar är bara en del av hela farebasen, du måste titta på routing regler också.

Vad är det för farebase du tittat på och mellan vilka städer är det?
 

Flying Finn

Medlem
Jo, jag tittade även på routing, men den delen var lättare att uppfatta. Har nu prövat även med ITA Matrix. Jag får inte fram platser med samma pris i ExpertFlyer, men routingen får jag, men med ett annat pris. Kan inte dock idag bekräfta saken genom att försöka boka själv per telefon, eftersom mitt nya AMEX har inte ännu kommit. Fick bara en nyckelring idag i posten.

Den här prisbasisen har fare code ANNQ44E3 och är en första klassens pris för flyg till Nordamerika via UK. Det borde gå att flyga även till någon av de mindre öarna på Hawaii med HA, men prövade inte, eftersom BAEC inte får poäng från HA. :) Priset är inte det billigaste som kan tänkas, men jag nu närmast försöker lära mig att briljera med ExpertFlyer och förstå så smånigom hur det hela fungerar när man jagar efter goda fares. Det är inte en snabb grej att bli bra på det här, så beklagar mina nybörjarfunderingar.

Priskoden ANNQ44E3 finns att biljettera av AA, AY och BA. Inom Europa måste flygena vara AB, AY, IB och BA, medan inom Nordamerika kan du välja AA, CX, AY och WS, men även AS går med ett byte i LAX, SEA eller PDX. Även AC och AM godkänns i vissa fall. I princip borde de gå att flyga tillbaka udda vägar, men FFP-mässigt är det inte precis bra.

Eventuellt på riktigt bokbar med The Concorde Room på LHR och JFK, och så riktig (dock rätt så trist) F med A380 LHR-LAX och B747 JFK-LHR. :) 3443 € plus skatter ger ExpertFlyer som T/R pris.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Gick även t.ex. med TXL-MAD-LHR-LAX-SEA-HNL,HNL-LAX-JFK-LHR-LPA-TXL. :D Madeira och Kanarieöarna tycks också duga, men slängde in Las Palmas. Dock rekommenderar jag inte AB från semesterorterna, eftersom det tycks finnas bara Y. Den här faren ger in princip rätt så fria händer, men som sagt är den inte direkt billig, utan jag försökte närmast luska ut en god fare för att besöka båda The Concorde Room. ;) Naturligtvis ger den bra med tier points till BAEC.
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Javisst, den här faren är kanske trevligare med AAdvantage, för då får man ju bonus även hos HA. Då blir det ju naturligtvis t.ex. HNL-LIH-HNL som fortsättning från HNL. ;) Och åtminstone ena vägen HNL-LAX med HA i amerikansk F. Dock BAEC är mera av intresse för mig, men HA är nog någonting jag vill någong gång flyga efter att jag tittade på deras säkerhetsvideo. :)

 

AABack2ARN

Medlem
Intressant!

Notera dock att HA idag inte har codeshare med vare sig AA eller BA på rutterna mellan Hawaii och amerikanska fastlandet och man tjänar inga poäng på AAdvantage på de sträckornma med HA-nummer.

Och deras domestic F är ganska dålig om jag förstått saken rätt. Så du kan vare sig tjäna tier points eller EQM på en sådan rutt.
 

agehall

Medlem
Eventuellt på riktigt bokbar med The Concorde Room på LHR och JFK, och så riktig (dock rätt så trist) F med A380 LHR-LAX och B747 JFK-LHR. :) 3443 € plus skatter ger ExpertFlyer som T/R pris.

Det där priset stämmer inte med vad jag ser på EF - jag ser €4583 HEL-HNL om det nu är den rutten vi pratar om och det stämmer väldigt bra med vad ITA Matrix ger.

För att svara på din ursprungliga fråga - det är två transfers i EU och två i USA som gäller. Enklaste sättet att inse det (om man inte vet det) är att testa på ITA Matrix. Börja med HEL-HNL och låt Matrix tänka själv, lägg sedan till byten tills det går sönder...
 

Flying Finn

Medlem
Nej, min avgångspunkt var BRU och HNL var destinationen. :)

Måste nog undersöka vidare hur systemet fungerar, men jag tackar för hjälpen.
 

agehall

Medlem
Läste lite slarvigt då. Jag får iaf upp den på Matrix för rätt pris BRU-HNL. Börjar man göra extra hopp för att maximera finns alltid risken att man sträcker ut MPM varpå priset går upp lite, så det är antagligen det du råkat ut för.

Tricket är att alltid börja enkelt och ignorera platstillgång för att säkerställa att Matrix hittar något. Sedan maximerar man stegvis tills man hittar bristningsgränsen och därefter börjar man söka efter faktiska platser...
 
Toppen