Senaste nytt

Maximera SAS-poäng med "lågprisbiljetter"

Volatyle

Medlem
Hej,

Jag försöker i djungeln av bokningsklasser och flygbolag få ett grepp om när jag tjänar mest poäng. Har till April 2016 på mig att få ihop ca 15k SAS-poäng till, och flyger hyfsat frekvent men bara inom Europa och i princip alltid till 'lägsta pris'. Har inget intresse av att 'uppgradera' genom OT eller liknande utan ska ge det ett ärligt försök utan. Jag utgår hela tiden från GOT...

Vad jag har svårt att få ihop är hur de olika poängen beter sig. Låt mig ta ett exempel;

Nyss var jag i Lissabon på affärsresa vilket jag flög med TAP till 'lägsta pris'. Detta genererade nästan 4k poäng vilket var långt över förväntan. Kort därefter flög jag till Belgien med lufthansa och där var det skralare, 125 poäng per "hop" vilket inte var mycket att hänga i granen...

Så, nu ska jag till Italien om någon vecka med hemresa och ditresa från olika orter och funderar lite på vad jag ska tänka på vid bokning. Jag bokar normalt sett via SAS hemsida i den mån det går, men som sagt - jag har svårt att få en tydlig förståelse i hur jag bokar på ett sätt som är effektivt i form av SAS-poäng.

Hur hittar ni t.ex en resa till Rom där man kan maximera eurobonuspoängen även genom att välja 'rätt' ekonomi-biljett, så att säga?

EDIT: Är det fördelaktigt att t.ex välja en rutt som består av fler 'hop' gentemot en med få stopp? Har ofta god tid på mig på hem/ditresa så jag har inget emot krångliga flygvägar. Dock kan jag nog redan nu säga att jag kommer få svårt att nå 45 segment som krävs för EBG - utan undrar mer om fler hop genererar fler poäng?

EDIT2: Finns det någon generalregel för vilka bolag inom Star Alliance (förutom SAS) man bör välja för att tjäna flest poäng? Finns ju alternativ med både t.ex lufthansa och swiss till Italien.

Vol
 
Last edited:
Boka billig GO och använd Optiontown som nu även fungerar inom Europa. Blir du uppgraderad får du Z-klass som är full flex Plus och då får du även maximalt poäng för den flygningen. Jag betalade 117 euro för uppgradering som gick igenom sen (kan ju också bli en nitlott..) fick upgrade ARN-CDG-CPH-ARN totalt 3 flighter. Istället för 1565 baspoäng som jag med 25% guldbonus får på billig Go fick jag 6250 poäng tillsammans med Guldbonus för 117 euro extra.

Men som sagt, bara för att du lägger Optiontown så behöver de inte gå igenom... Dom kan ju neka också.

Ett annat alternativ är att skaffa dig SAS American Express Elite card. Då får du 20 000 statuspoäng som ger dig en bra knuff över de du behöver. Den kostar 4000 SEK
 
Svaret på frågan är väl just den att ha koll på olika bolag och bokningsklasser och vad det ger till Eurobonus. Kolla på EuroBonus - SAS
Det är ingen mening med att göra en lista med bolag och intjäning eftersom att det ändras lite då och då.

Huvudregeln verkar ändå vara att SAS ger bäst intjäning mot andra bolag.
 

Volatyle

Medlem
Boka billig GO och använd Optiontown som nu även fungerar inom Europa. Blir du uppgraderad får du Z-klass som är full flex Plus och då får du även maximalt poäng för den flygningen. Jag betalade 117 euro för uppgradering som gick igenom sen (kan ju också bli en nitlott..) fick upgrade ARN-CDG-CPH-ARN totalt 3 flighter. Istället för 1565 baspoäng som jag med 25% guldbonus får på billig Go fick jag 6250 poäng tillsammans med Guldbonus för 117 euro extra.

Men som sagt, bara för att du lägger Optiontown så behöver de inte gå igenom... Dom kan ju neka också.

Ett annat alternativ är att skaffa dig SAS American Express Elite card. Då får du 20 000 statuspoäng som ger dig en bra knuff över de du behöver. Den kostar 4000 SEK

Tack för snabbt svar Simon. Dessvärre är de '15k' poäng jag behöver för att nå EBG inkluderat att jag har Elite ;-). Jag flyger som nämnt en del i tjänsten och vidarefakturerar alla kostnader. Jag vill ogärna använda OT eftersom det innebär att jag skulle få göra detta med privata medel och när det gäller resor i tjänsten känns det huvudlöst att börja punga ut privata pengar :). Att boka högre klass än ekonomi känns inte heller helt bra i magen då jag vet att kunden själv alltid flyger ekonomi för sina anställda;

Med andra ord, och för att förtydliga;

Jag vill 'inom ramen' för ekonomibiljett och utan OT maximera poängintjäningen och behöver tips på hur jag ska tänka vid själva bokningen i sig.

Vol
 

Volatyle

Medlem
Ett sidospår,

Om jag uppgraderar från t.ex GO->Plus i gate med hjälp av poäng. Tillgodogör jag mig poängintjäningen för högre klass då?
 

Meazza

Medlem
Jag vill ogärna använda OT eftersom det innebär att jag skulle få göra detta med privata medel och när det gäller resor i tjänsten känns det huvudlöst att börja punga ut privata pengar :). Att boka högre klass än ekonomi känns inte heller helt bra i magen då jag vet att kunden själv alltid flyger ekonomi för sina anställda;
Om du uppgraderar dig för en tjänsteresa så kan du ju ta det på ditt egna bolag istället för att använda privata pengar. Det gör jag ganska ofta.

Ett sidospår,

Om jag uppgraderar från t.ex GO->Plus i gate med hjälp av poäng. Tillgodogör jag mig poängintjäningen för högre klass då?
Svar nej. "The original class booked applies as the basis for points regardless of upgrades".

Star Alliance upgrade - SAS
 

Volatyle

Medlem
Om du uppgraderar dig för en tjänsteresa så kan du ju ta det på ditt egna bolag istället för att använda privata pengar. Det gör jag ganska ofta.

Tyvärr reser jag inte genom 'eget bolag' på så vis, utan lägger kostnaderna på en reseräkning. Det blir således svårt att kringgå att punga ut för det privat, annars låter det klart rimligt om man nu har möjligheten att sköta ekonomin helt själv.

Nåväl, får jobba vidare - man kan iaf sammanfatta det med att det verkligen är lite av en utmaning att nå högre bonusnivå genom att flyga ekonomi och utan att uppgradera. Jag tycker jag spenderar hälften av min vakna tid på flygplatser och flygplan men det känns ändå smått oöverstigligt att nå EBG :)
 

palmen

Moderator
Det gäller att ha koll på vilken bokningsklass som ger vilken poäng. Vad det gäller flygningar med SAS så är det oftast rätt mycket dyrare att betala för en economy-klass som ger mer poäng än den billigaste.

Om du ska till Italien så kan du tex göra flygningen med SAS+Lufthansa istället för att flyga direkt med SAS för att tjäna lite extra poäng även om det inte blir några större summor. Exempel ARN-FRA med SAS och sen FRA-ITALIEN med Lufthansa, du får lika mycket poäng på ARN-FRA som dus kulle fått för ARN-ITALIEN med SAS förutsatt att det är samma bokningsklass. Gör man på detta sätt får du även lite extra poäng för lufthansa-flighten, men det kan vara så lite som 125 poäng som du själv har fått erfara. Tyvärr finns det inte så många bra sätt att dra in "billiga" poäng längre, SAS kampanjer på longhaul där man kunnat åka till Hong Kong för 3000 kronor har varit det bästa om man räknar poäng/krona. Det blir dock ändå privata medel och kommer att ta av din privata tid om du inte har jobbärende dit.
 

olo

Medlem
Använd gärna den här mallen: Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor och skapa en ny tråd för din Italien-resa så kanske vi är några som kan hjälpa till att komma på kreativa förslag.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är viktigt med Economy för att kundens anstälda flyger det. Stämmer det? I det här fallet kommer SAS Plus in, för det en flexibel ekonomibiljett. De flesta företag som har eco-only-policy tillåter flexibla biljetter. Så om det inte är lägsta pris du söker, så brukar oftast flexibilitet vara det du skall titta efter, då det ger betydligt fler poäng.

Tyvärr ger LH rätt dåligt med poäng, vilka oftast erbjuder bäst resalterntiv från GOT. Min erfarenhet (eller snarare magkänsla?) är att de mindre planen till MUC brukar driva upp priset något, men framförallt bokningsklassen jämfört med motsvarande via FRA.
Var försiktig med SN - de har många bokningsklasser som ger 0p.
Dubbelkolla alltid på:Earn points - SAS

Om du ska till Italien så kan du tex göra flygningen med SAS+Lufthansa istället för att flyga direkt med SAS för att tjäna lite extra poäng även om det inte blir några större summor. Exempel ARN-FRA med SAS och sen FRA-ITALIEN med Lufthansa, du får lika mycket poäng på ARN-FRA som dus kulle fått för ARN-ITALIEN med SAS förutsatt att det är samma bokningsklass. Gör man på detta sätt får du även lite extra poäng för lufthansa-flighten, men det kan vara så lite som 125 poäng som du själv har fått erfara.
Här har Stockholmarna en fördel. Det här är mycket svårare att göra från GOT, då inte SAS flyger till FRA längre. Från GOT går det att positionera sig till CPH för att hitta fler *A anslutningar där. Dock ger GOT-CPH bara poäng på Nordennivå. Dessutom driver ofta GOT-CPH-flighten upp priset, så det kan kräva lite pyssel att få till något vettigt till rimligt pris.
 

Volatyle

Medlem
Tack Olo, gör ett försök!

  • Varifrån vill du börja din resa?
GOT
  • Var är din destination?
Rom
  • När vill/behöver du resa ut?
9:e dec
  • När vill/behöver du komma hem?
12:e dec
  • Hur många personer som skall resa?
1
  • I vilken kabinklass?
Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance, helst SAS
  • Vad är din budget? (per person)
5k
  • Vad är det viktigaste för dig?
Poängintjäning - antal segment/restid spelar ingen större roll då jag som nybliven småbarnsfar börjat uppskatta egentiden på flygplatser/flygplan ;-)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej
 
Toppen