Senaste nytt

Air India (Air Kalle Anka?) från Delhi till Calcutta

AxelOlander

Ny medlem
Dagen till ära den 27/8 ska AI764 ta mig en klassisk rutt i Indien New Delhi-Calkutta. Som en stor flyg entusiast är väll inte ryktet om ett flygbolag man i första hand tänker om? För mig vill jag bara ha så många bolag som möjligt på lista som jag flugit med. Men åter till flighten som skulle gå kl 16:45 men två dagar innan avfärd får min agent i Indien ett SMS av Air India som lyder att flighten kommer bli framflyttad en kvart och en kvart är inte hela världen då jag inte har något anslutnings flyg i Calcutta, men det är väll något speciellt med statliga bolag som Air India som gör lite som dem själva tjänar på?
Men detta var inte det enda som skulle hända, nu dagen innan avgång får vi åter igen ett SMS som lyder att flighten ska ha ett stopp i Lucknow som ligger i riktningen mot CCU. Något sådant här har jag aldrig varit med om att man plötsligt bara ändra på en rutt, men som sagt det Air India vi pratar om.
Men så var vi äntligen framme vid Indira Gandhi Int Aiport i DEL, som är nybyggd i modern och internationl klass. Cheack-in går som det brukar gå, snabbt och prblem fritt i Star Alliance Gold disk, där jag får inbjudan 1+2 till Air Inidas loung, då jag reser i et sällskap av tre personer och denna inbjudan blir jag glad över då det annars är 1+1 när man har guld kort. Fin gest av AI. Utbudet i loungen är inget märkvärdigt, man finner det mest klassiska i en loung som Coca Cola, öl, nötter osv, man överlevde.
Så var det då boarding på AI764 men vid klockan 17:00 står planet fortfarande vid gaten och med en full A321 med ingen A/C på och ett 35 gradigt New Delhi så börjar det bli väldigt kvavt och glibbigt ombord. Det är nu ropen börjar komma in från olika håll, "why are we still at the gate" "what the f??k is going on" "i´ts allways the same thing on this flight" i nästan 40 minuter står vid gaten utan någon A/C eller fått något att dricka, ingen information fick vi heller om varför vi stod stilla. Men när vi äntligen bärjar taxa så går personalen runt och delar ut vatten.
Så första intryck av Air India är väll inte något av det bästa, dem tidgare ryktena om bolaget börjar ge sig nu. Men väll airborne börjar en liten servering av snacks innan stoppet i Lucknow, och även där blir vi stilla stående i 1 timma! Information om preblemt om uppstår får man inte utan man får gissa sig fram, Gse personal från AI russar fram och tillbaka i kabinen som om man letar efter någon eller något? När man frågar cabin crew får man inget tydligt svar av dem utan att vi snart skall åka igen..
Vi lämnar Lucknow och beger oss äntligen mot CCU, middags servering börjar och vad det innrhåller vet jag inte utan det är något av det indiska slaget såklart, äter inte mycket utan tar mig en titt och kollar vad AI erbjuder för underhållning på sina monitorer, ett 10 tal radio kanaler med indisk musik, 4 kanaler med program varav ett ej fungerar komiskt nästan. Så jag väjer mellan att se cricket, indisk film eller kartan som pekar vart vi befinner oss. Fallet blir kartan som jag småtrött följer resten av flighten som skulle ta ta 2 h tar uppemot 4 timmar...
Så Air India vi ses nog...inte igen.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    46,8 KB · Visningar: 297
  • image.jpeg
    image.jpeg
    50,9 KB · Visningar: 277
  • image.jpeg
    image.jpeg
    42,1 KB · Visningar: 281
  • image.jpeg
    image.jpeg
    91,6 KB · Visningar: 270
  • image.jpeg
    image.jpeg
    104,9 KB · Visningar: 289
  • image.jpeg
    image.jpeg
    42,3 KB · Visningar: 295

trekker

Medlem
Valkommen till BC.

Jag lider med dig, jag blev sittandes I en halvtimme utan AC pa ett plan I St Lucia for manga ar sedan, det var outhardligt - men sakerligen inte lika varmt som i indien.
 

JohnnyWilde

Medlem
Var 3 timmar på Delhis flygplats 1995 och det räckte för att ta princip beslutet att återvända till den indiska subkontinenten.
Har hittills aldrig ens haft ett uns av tvivel att det är fortfarande ett korrekt beslut.
 

nota bene

Medlem
Välkommen - och kul med en lite annorlunda rapport. Dock kanske inte så trevlig upplevelse...


(Var det bara jag, eller trodde någon annan att det skulle handla om KA (Dragonair)? Inte för att de brukar leverera dåligt...)
 
Toppen