Senaste nytt

Norwegian intresserade av Färöarna

Palazzi

Medlem
Efter att Norwegian precis öppnat sin första linje till Reykjavik OSL-KEF, så kommer ny information som pekar på att de också avser att flyga på Färöarnas flygplats Vagar, som precis förlängt sin landningsbana.......

Därmed kommer alltså bolaget trafikera samtliga nordiska/skandinaviska destinationer (undantaget Grönland).

Tror ni att det finns någon baktanke med destinationerna....? Kortare väg från till/från USA.... Chartra Amerikanska, Isländska och "Färöiska" resenärer mellan destinationerna...?

Finns det skattelättnader på öarna som kan utnyttjas av bolaget?

Visserligen blir det ensamt lågkostnadsbolag på öarna, men finns det verkligen underlag för att fylla B737:eek:r från Vagar..... På något sätt (möjligen aningen cyniskt) har jag svårt att tro att det inte finns andra idéer bakomliggandes.....

Faroe%20Islands%20OY6A%20CQ%20WW%20160M%20CW%20Contest%202010%20DX%20News.jpg

Ser ju iofs ganska mäktigt ut :)

Här kommer länken också: Boarding.no : Fryene neste for Norwegian ?
 
Färöarna ser fantastiska ut från luften - tog bilder på öarna när jag flög hem från Reykjavik och skulle gärna åka dit. Såg väldigt dramatiskt ut. Det är knappast en publikmagnet dock.
 

Jacob

Medlem
Har Norwegian några flygplan som kan landa på Färöarna?

Om jag minns rätt var landningsbanan på Vagar inte mer än 1200-1300 meter och största flygplanet som kunde landa där var en BAE146 (som också Atlantic Airways använder).
 

fly4fun

Medlem
Har Norwegian några flygplan som kan landa på Färöarna?

Om jag minns rätt var landningsbanan på Vagar inte mer än 1200-1300 meter och största flygplanet som kunde landa där var en BAE146 (som också Atlantic Airways använder).

Banan förlängdes kring årsskiftet till 1799 meter. Atlantic Airways tog leverans av en splitterny A319 med starkaste motorn, för 2-3 veckor sedan, som kan trafikera den förlängda banan till stora delar av Europa.

Det som i så fall kan bli problem är terminalen. Ankomsthallen rymmer knappt 100 pers och vid den enda avgångsgaten blir det väldigt trångt med 100 pers.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Källa på detta? Hittar inget, varken på norwegian.se eller andra sajter?
Verkar inte komma igång förrän i juni.

Oslo-Reykjavik

DY 1170 OSL 10:25 KEF 11:05 733 0 ---4--- 02:40
DY 1170 OSL 10:50 KEF 11:30 733 0 -2----7 02:40

Reykjavik-Oslo

DY 1171 KEF 11:50 OSL 16:30 733 0 ---4--- 02:40
DY 1171 KEF 12:15 OSL 16:55 733 0 -2----7 02:40
 

fly4fun

Medlem
Färöarna ser fantastiska ut från luften - tog bilder på öarna när jag flög hem från Reykjavik och skulle gärna åka dit. Såg väldigt dramatiskt ut. Det är knappast en publikmagnet dock.

Atlantic Airways fyller 2-3st RJ100 om dagen till relativt höga priser. Så nog ska det gå fylla en B738 till låga priser.
 

Henry

Medlem
Jag skulle kunna tänka mig en weekend på färöarna förutsatt att jag kom över en billig biljett. Verkar häftigt, men med de nuvarande biljettpriserna åker jag hellre någon annanstans.
 

Palazzi

Medlem
Jag hade också gärna åkt till Färöarna... dock helst inte med Atlantic Airways (två ganska stora olyckor med så få avgångar tycker jag är lite skrämmande).

Kanske blir lyckosamt med Malaga-chartrar från Färöarna, sol är dem väl inte bortskämda med i Torshavn :p

Att det skulle strömma folk till Färöarna från kontinenten ser jag som overkligt.... Säkerligen vackert, men tror de flesta resenärer prioriterar annorlunda (solsemester etc). Dock så såg jag i en bok för några år sedan att Färöarna har världens tjockaste mossa...kan man locka turister på det ??;)
 

fly4fun

Medlem
Jag hade också gärna åkt till Färöarna... dock helst inte med Atlantic Airways (två ganska stora olyckor med så få avgångar tycker jag är lite skrämmande).

Jag hittar bara en olycka med 4 omkommna för 6 år sedan + en avåkning från den 1200 meter korta banan utan några större skador för 13 år sedan. Men jag kanske har missat nått?
 
Toppen