Senaste nytt

Uppgradering med poäng om planet blir inställt?

S

SkyPriority

Guest
Hej, hallå! Alla glada jag har en fråga, reser till New York via Oslo med start från Stockholm. Jag har uppgraderat med poäng Oslo-New York. Jag har endast 40 minuter när jag landar i Oslo och tänkte bara spontant vad som händer om jag missar planet av någon anledning.

Scandinavian Airlines
SK 483 / 25NOV Stockholm Arlanda - Oslo Gardermoen O / Confirmed

Scandinavian Airlines
SK 907 / 25NOV Oslo Gardermoen - New York EWR I / Confirmed

Båda flygen var alltså O när jag bokade och jag fick för en stund sedan en ny biljett med I för Oslo-New York. Har jag samma rättigheter som om jag köpt en businessbiljett direkt?
 
Jag hade ett liknande scenario, där OSL-EWR blev inställt pga snökaos i NYC. Fick reda på det redan ute på Arlanda. De bokade om mig till nästa dag, refundade poängen å jag fick söka UG på nytt.
Liknande borde gälla om SK483 skulle bli så pass sen så att du missar din connection.
 
S

SkyPriority

Guest
Jag hade ett liknande scenario, där OSL-EWR blev inställt pga snökaos i NYC. Fick reda på det redan ute på Arlanda. De bokade om mig till nästa dag, refundade poängen å jag fick söka UG på nytt.
Liknande borde gälla om SK483 skulle bli så pass sen så att du missar din connection.

Aj aj aj, misstänkte att det fungerade så ute på fält.
 

agehall

Medlem
Har jag samma rättigheter som om jag köpt en businessbiljett direkt?

Nej. I princip alla uppgraderingar har förbehållet att ursprungliga biljettregler gäller och det normala är att uppgraderingen INTE "följer med" ifall du måste bli ombokad även om det händer att det funkar så.
 

pswe

Medlem
Vi hade en lite annorlunda upplevelse som slutade bra på det temat. CDG-CPH-ARN bokat på billig Go. Fick igenom upgrade via Optiontown på CDG-CPH. Väl ute på CDG är det stor försening på CPH-maskinen. Frågar Stationmanager om det finns möjlighet att åka med direktmaskinen till ARN istället. Han konstaterar att det innebär att Optiontown uppgraderingen försvinner, men tillägger att han kan fixa platserna ombord i Plus ändå till två EBD. Det sved lite i poängsamlarhjärtat att tappa poäng, men att komma hem vettigt var värt mer.
Väl hemma konstaterar vi att vi, helt korrekt, inte fick poäng för Plus, men det blev poäng för hög-Go och inte låga varianten, så någon sorts ändring blev det ändå på ursprungliga biljetten.
 
Toppen