Senaste nytt

Priority seat på SL

kexxcream

Medlem
SL inför business säten ombord sina tåg. Fördelar inkluderar nära till utgång.
ImageUploadedByTapatalk1447060706.437428.jpg
 

doc

Medlem
Fast jag har länge funderat över syftningen i den svenska texten "Prioriterad sittplats". Det borde innebär att sittplatsen är prioriterad och att man då borde välja den sittplatsen i första hand framför andra sittplatser, eller?
 
  • Gilla
Reactions: olo

kexxcream

Medlem
Fast jag har länge funderat över syftningen i den svenska texten "Prioriterad sittplats". Det borde innebär att sittplatsen är prioriterad och att man då borde välja den sittplatsen i första hand framför andra sittplatser, eller?

Du har en poäng. Den har definitivt en sådan konnotation men i samband med att den kompletteras med annan information (ex. att den är främst för äldre, de med rullstol osv) som medvetet exkluderades så blir den inte svår att tolka. Missar man den kompletterande informationen vid sidan så är den inte självklar.
 
  • Gilla
Reactions: doc

Palazzi

Medlem
Hoppas det efterlevs. Efter att dagligt ha använt dessa SL-tåg är jag tyvärr tveksam till god etikett hos vissa medresenärer.

Bra initiativ iaf. Har ju inte kostat mer än en klisterlapp, så kan ju bara bli bättre.
 

Thornado

Medlem
Denna skylt har redan uppmärksammats av en annan person här. :)
Tack SL Priority Seating | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Hoppas det efterlevs. Efter att dagligt ha använt dessa SL-tåg är jag tyvärr tveksam till god etikett hos vissa medresenärer.

Bra initiativ iaf. Har ju inte kostat mer än en klisterlapp, så kan ju bara bli bättre.

Såvitt jag kan komma ihåg så är detta inte något direkt nytt utan sådana där skyltar har funnits ganska länge. Tyvärr så känns det som att sannolikheten att de ska efterföljas på ett bra sätt är lägre än sannolikheten att SAS ska fixa fungerande prio-boarding.
 
Såvitt jag kan komma ihåg så är detta inte något direkt nytt utan sådana där skyltar har funnits ganska länge. Tyvärr så känns det som att sannolikheten att de ska efterföljas på ett bra sätt är lägre än sannolikheten att SAS ska fixa fungerande prio-boarding.
SAS får gärna fortsätta ignorera prioboarding om bara SL inför det istället.

Trots att jag borde ha rätt till ett guldkort (Fyra segment per arbetsdag, ca 47 v om året) hos SL i mer än ett decennium behöver jag fortfarande använda armbågarna ett par gånger i veckan när jag boardar boskapsvagnarna. Skulle också kunna tänka mig att betala extra för FastTrack mellan T-banan och pendeltågen på Centralen...

Och innan ni gnäller på att jag ställer orimliga krav - Gratis dricka och personlig hälsning av lokföraren kan jag klara mig utan! Guldkort är allt jag begär.
 

Stockholmer

Medlem
Fast jag har länge funderat över syftningen i den svenska texten "Prioriterad sittplats". Det borde innebär att sittplatsen är prioriterad och att man då borde välja den sittplatsen i första hand framför andra sittplatser, eller?

Det får mig att tänka på en situation för många år sedan när jag var ute på en bilresa med en grupp tyska kursdeltagare uppdelade i två bilar. Vid en rastplats parkerar föraren i den första bilen på en parkeringsplats med handikappskylt, varpå föraren i den andra bilen ropar till den första föraren "Den där parkeringsplatsen gäller för fysiskt handikappade personer, inte psykiskt handikappade..."

Jag får flashbacks varje gång jag ser någon utan påtagligt fysiskt handikapp kommer ut från en handikapptoalett...
 
  • Gilla
Reactions: doc

Delayed

Medlem
Jag får flashbacks varje gång jag ser någon utan påtagligt fysiskt handikapp kommer ut från en handikapptoalett...
Här finns det nog olika synsätt. De som anser att endast handikappade får använda handikapptoalett och de som anser att den är till för alla.

Om man får tro länken nedan verkar dock en styrelseledamot i handikappförbundet mena att det är fritt fram för alla.

Vem får använda en handikapptoa? - Svenska CP-föreningen

Personligen tycker jag inte att man kan jämföra en parkeringsplats för handikappade med en handikapptoalett.
 
Toppen