Senaste nytt

Australien i premium economy eller business?

Planerar en resa till Australien (östkusten) i december-januari. Skulle gärna åka med något StarAlliance-bolag i premium economy eller business. Några tips på prisvärda alternativ? Avresa från ARN eller CPH.
 

ACervin

Medlem
Ligger själv och spanar på bra business biljetter CPH-BNE. Ett alternativ är att boka Thai premium economy hela vägen så blir det uppgradering till business från BKK till Australien då de inte har premium economy på sträckorna i Asien. Dock, åker du över julen är det inte lågsäsong precis och biljettpriserna är därefter. Kan du tänka dig utanför Star Alliance verkar Cathay Pacific ha priser som ligger bäst till just nu. Men det blir via London och Hong Kong. Qatar Airways kan också vara värt en koll. Snabb rutt med endast stopp i Doha. Business ToR med Singapore Airlines från CPH är också en snabb och bekväm rutt men då hamnar priset oftast kring 40-45 000 dom få gånger jag haft förmånen (någon annan har betalat)
 

Palazzi

Medlem
Om man vill åka med samma bolag hela vägen från ARN (alltså inte codeshare) tror jag bara valet står mellan Quantas, British Airways, Air China & Thai Airways.... Alltså bara Air China & Thai inom Star Alliance.

Air China via Peking & Thai via Bangkok....

Thai Airways businessprodukt är väl i regel bättre, men också betydligt dyrare....
 

Dr. Miles

Expert
Från Frankfurt har Malaysia Airlines bra priser till Australien. ca 2.960 EUR(ca 26.200 SEK) inkl. skatter.
De är i och för sig inte Star Alliance, men de skall bli medlem av oneworld senare i år.

Fare basis är IBZ3MDE. Dock det finns inte så många platser kvar nu...
 

Dr. Miles

Expert
Om ni insisterar att resa med Star Alliance flygbolag, så kan Asiana Airlines från Istanbul till Sydney vara alternativ.
Biljetten kostar ca 6.440 TRY(ca 24.300 SEK) inkl. skatter.
Fare basis är DRX4TR och ni kan få STPC (STopover Paid by Carrier: fri hotellövernattning) av Asiana Airlines i båda riktningar, men det krävs att boka via telefon på flygbolaget eller via en resebyrå.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

http://www.businessclass.se/deals/4...-asiana-airlines-24-300-sek-inkl-skatter.html
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Tittade lite snabbt på Air China Business till Sydney via Peking; 28.840kr i Dec-Jan. Cathay ser väl kanske mer lockande ut i mina ögon, men förstår om man inte vill missa alla de poäng man kan tjäna till sitt Star Alliance FFP på en sådan lång routing...
 

NyfikenGrau

Medlem
Om man vill åka med samma bolag hela vägen från ARN (alltså inte codeshare) tror jag bara valet står mellan Quantas, British Airways, Air China & Thai Airways....

Qatar Airways också väl, bör jämte Thai vara det snabbaste/mest direkta av alla? ARN-DOH-MEL. Qatar har ibland sensationellt bra kampanjer (under 30k i C t/r.)...men är inte heller Star då.
 

Palazzi

Medlem
Om du hittar ett lämpligt anslutningsflyg till London så kan du åka denna:

"Bakvänd" rutt HRW-LAX-AKL-SYD i Air New Zealands nya prisvinnande Premium Eco. Om du krediterar till Lufthansa Miles & More får du 38.570 miles.

Pris 26-27.000kr T/R.
 

Jonas C

Medlem
Från Frankfurt har Malaysia Airlines bra priser till Australien. ca 2.960 EUR(ca 26.200 SEK) inkl. skatter.
De är i och för sig inte Star Alliance, men de skall bli medlem av oneworld senare i år.

Jaså, så de ska gå med i OW? Från vad jag har hört så hade de planer på att gå med i Skyteam, främst då de har väldigt många code-share samarbeten med AF-KLM.

Skulle dock säga att Asiana biljetten erbjuder bäst valuta för pengarna. OZ sägs ju vara det näst bästa bolaget i Star Alliance efter SQ. Läste en artikel nyligen där skribenten påstod att värdinnorna på OZ spelar violin under måltidsserveringen, frågan är ju om man vågar tro på det ;)
 

Dr. Miles

Expert
Jaså, så de ska gå med i OW? Från vad jag har hört så hade de planer på att gå med i Skyteam, främst då de har väldigt många code-share samarbeten med AF-KLM.

Ja, de valdes som blivande oneworld medlem i fjol och de kommer att bli medlem i slutet av 2012.

Members elect - oneworld

oneworld skrev:
Malaysia Airlines

Malaysia Airlines was confirmed as a oneworld member elect in June 2011 and is expected to become a full member of the alliance in late 2012.
 
Toppen