Senaste nytt

Thai Airways i Premium Economy

Ozz

Medlem
Jag har rest med Thai’s 777-300 ARN-BKK ett 20-tal gånger i Premium Economy och har sett både positivt och negativt genom åren och eftersom just Thai’s PE-produkt diskuterats en del på senare tid i forumet så kommer här en dagsaktuell minirapport om hur gårdagens flygning upplevdes.

Efter en natt på Clarion Arlanda och en stärkande frukost checkade vi ut vid 10-tiden och promenerade lugnt bort till Thai’s incheckningsdisk som redan hade öppnat vid 10.30 när vi stövlade fram. Thai i Stockholm hade sänt en request till Arlanda om att vi ville ha 22 E&F som är våra favoritsäten, detta gjordes i fredags men vid incheckningen hade det inte ändrats och hon kunde inte fixa det heller då både PE och BC var fullt på dagens flygning.

Då SAS loungen ligger lite offside i förhållande till gate 69 och passkontrollen ibland stockar sig och blir tidsödande så bestämde vi oss för Menzies Executive loungen efter passkontrollen på F-piren. En helt ok lounge med lättare tilltugg som kyckling, lite kallskuret och tomatsoppa för den som ville ha något varmt i sig. För egen del blev det en hemmasnickrad wrap med kyckling och lite sallad, en härlig burk läsk och en kopp kaffe.

Flyget TG961 har avgångstid 13.30 och redan vid 12-tiden kom ”Go to gate” upp på tavlorna, boarding påbörjades vid 12.50 och business och premium economy gick på först och detta efterföljdes bra. Snabbt och smidigt i vanlig ordning. Väl på plats såg vi att dom som satt på ”våra” platser 22 E&F inte kände varandra och de ville gärna byta mot våra platser. Tycker att det känns lite surt att när vi bett om dessa platser att de ändå placerar två singelpax på dessa platser.

1.jpg

Fru Ozz är glad för att vi fick "våra" säten till slut.

Varma handdukar delades omgående ut och Palmer Champagne serverades innan take off och det hanns till och med att bjudas om en gång innan pushback. Vi lyfte i tid och fick reda på att flygningen skulle ta 9 timmar och 30 minuter vilket kändes bra.

Menyer i Premium Economy är sedan några år borttagna och diverse mindre lyckade varianter att presentera maten har gjorts de senaste åren. Allt ifrån en halvtaskig utskrift på menyn till olika varianter av presentation i mobilen. Nu verkade det som att de hade bestämt sig för ett modernt alternativ, nämligen iPad. Bilder på två varmrätter och två frukosträtter visades.

Innan middagen serverades så kom drinkvagnen i vanlig ordning och undertecknad valde en Gin & Tonic, Fru Ozz höll sig kvar din Champagnen. En påse snacks delades ut till fördrinkarna och GT’n intogs tillsammans med lite slötittande på nåt bilprogram.

2.jpg

Vad vore en flygning utan en GT till fördrink?

3.jpg

Lite snax :)

Mitt val av varmrätt blev kyckling med rödcurry vilken var mycket god och lagom stark, hustrun valde hokifilé med pesto och färsk broccoli som även den smakade toppenbra. Fyra olika val av vin fanns att välja på till maten och vi valde båda en Sauvignon Blanc som var mycket god. Både vin och bröd bjöds om flera gånger och när vi avslutade måltiden med kaffe & Cognac var vi båda mycket mätta och belåtna.

6.jpg

Rostbiff med pepparrotskräm med gurka och annanassallad till förrätt.

5.jpg

En mycket välsmakande kyckling i rödcurry.

4.jpg

Hokifilé med pesto och broccoli var också mycket välsmakande.

8.jpg

Några kex och brie fick avsluta måltiden.

7.jpg

En liten kaka passade bra till kaffet.

9.jpg

En kaffe & Cognac efter maten gjorde susen i magen.

Med ungefär två timmar kvar på flygningen serverades frukosten som bestod av eggroll, tomatröra, skinka, prinskorv och stekt potatis. Även här bjöds det om på både bröd och croissanter. Äggrulle är ingen favorit och denna lämnades men resten av frukosten slank ner i en rasande fart och även den smakade bra utan att utmärka sig som en frukost som man kommer ihåg. Inga bilder på frukosten togs på denna resan, men ni missar inget :)

Vid ett par tillfällen plingade jag efter personal och båda gångerna var dom på plats på ett 10-tal sekunder för att servera mig en cola zero. En mycket snabb, uppmärksam och trevlig personal gjorde hela flygningen mycket behaglig och från att ha haft sina dippar med tvivelaktig service har Thai enligt mig spottat upp sig igen och levererar en mycket bra produkt.

Tack för att ni orkat läsa min lilla rapport och jag hoppas att ni som har en PE-flygning framför er har fått en någorlunda ok bild på vad som väntar.
 

Alf

Medlem
Trevlig rapport! Maten i Premium Economy ser ju i princip ut som vad Thai Serverar i Business Class, med undantag för förrätten och snackspåsen. Finns det någon vits att köpa Business på dessa flyg i framtiden?

Maten i C är verkligen inte värt att lägga extra pengar på. Den är inte bättre än det som visas på bilderna.

Det är synd att det inte går att boka PE med Eurobonuspoäng.
 

Ozz

Medlem
Vi hade en fri uppgradering till business från PE förra vintern och det är inte mycket som skiljer på maten och jag hade aldrig lagt ett antal sköna tusenlappar extra och betalt för business. Det som jag kan dra mig till minnes att det skiljer sig är att man får en tryckt meny, satayspett till fördrinken, maten serverad på riktiga tallrikar i stället för brickservering, en bättre förrätt, nåt mer köttalternativ, en bättre osttalltik men för övrigt same same...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jones

Medlem
Håller med om att Thais PE t/r Skandinavien är väldigt bra. Enda nackdelen är det där med poängen. Men det brukar åtminstone när jag bokar vara ca 5000 kr prisskillnad och oavsett vem som betalar blir det ganska dyra poäng. Sedan är det ofta fullbokat i PE så det blir ofta Business på Thai för mig ändå.
 

pferdgarten

Medlem
Takk for en fin reiserapport. Jeg har ved flere anledninger benyttet meg av PE fra Thai. Alltid en fornøyelse med slik hardware. Kan jeg spørre hva dere betalte for billettene?
 
Toppen