Flying Finn
Medlem
Eftersom jag inte kan peka ut ett visst FFP eller flygbolag i det här skedet, så ansåg jag det som lämpligast att starta min tråd bland övriga diskussioner.
Min situation är den att jag har inte riktigt koll på läget med de olika FFP:n numera. Orsaken är att jag inte flugit sedan 1,5 år tillbaka och det har varit riktigt stökigt i över två år nu med bl.a. arbetslöshet, cancer och slutet på en mycket lång relation. Det har dalat totalt för mig på alla sektorer, så det har tagit sin tid att återställa livet. Dessutom så blev det inte av med mitt *A guld på Miles+Bonus (A3). Var en bra bit inne på statusjakten.
Jag nämner bakgrunden med all öppenhet, eftersom det är orsaken varför jag behöver tid för mig själv. Nya tankar och någon idé om vad till nästa på min karriär. I fall allt går som planerat så får jag ett stort miljonprojekt fastslaget om ett par veckor och då vet jag hur året 2016 och delvis 2017 kommer att se ut för mig. Vill dock påbörja mina resefunderingar redan nu.
Jag har inga arbetsresor på kommande under de inkommande 3-4 åren, men i stället behöver jag förslag till kortstrategi för min stora avkoppling. Ekonomiskt har jag möjlighet till C, men sparsamt och i första hand för special pris. Kortet är i första hand för att garantera lounge och fast track. Till USA finns det kanske behov för extra baggage på vägen tillbaka.
Min bas kommer att vara Tammerfors (TMP), men H:fors (HEL) ligger nära till. ARN (härliga SAAB 2000 med Braathens Regional) och HEL går att flyga direkt, och från HEL finns det ju många alternativ. Även ARN går bra som utgångspunkt, eftersom jag måste upprätthålla Club One Gold.
Mina resemål är inte fastslagna, utan jag är sugen på ex tempore med udda fynd från bl.a. Dr. Miles. Dock några planer har jag som ett minimum jag vill utföra, vilket innehåller Afrika och Nordamerika. Övriga resor görs efter finansiella tillgångar och tid. Dock tidsbrist ser jag som ett smärre problem. Tidsmässigt så blir de övriga resorna av troligen först efter 12 mån från start, i fall jag måste stanna kvar hemma för arbete och annat.
A) Ethiopian via Addis till Jo'burg, varifrån till Kapstaden med tåg eller flyg. Eller så något annat påhitt för T/R till Sydafrika (Jo'burg eller Kapstaden) för flygmil eller status. Oneworld tycks dock bli dyrt i C för mig, men de hinner ju dyka upp deals. Slutliga destinationen är inte Sydafrika, utan världens utkant i form av 2-4 veckor på en ö. Addis Abeba är något som jag gärna skulle se i ett par dagar, men inte ett måste. Andra udda städer i Afrika duger också för planbyte med övernattningar, men är ju inte precis sugen på att bli rånad eller mörbultad.
B) Min granne som är pensionerad ATC från Finavia (f.d. Luftfartsverket) har fått mig sugen på att äntligen göra en lång resa till USA för hyrbil. Han varit redan 17 gånger dit för att bila. Det blir för mig sannoliktvis en 3-5 veckor med hyrbil från någon stad i mitten av kontinenten. I fall tiden räcker, så blir det Alaska efter bilturen. Det finns i princip möjlighet till mycket skumma rutter båda vägarna, eftersom jag har både tid och tålamod för planbyten.
För övrigt så är min tanke att antingen förtjäna på mina resor tillräckligt med poäng till en bonusresa i F eller en poänguppgradering till F. Min resa i F får inte bli någon snabb spurt inom Asien, utan tanken är att åtminstone en gång i livet uppleva F i all sin stil. Har ingen preferens för vilken F jag vill uppleva - t.o.m. Thai duger. First Class skulle alltså bli höjdpunkten för den stora avkopplingen.
Förslag till vilket FFP jag borde sikta på?
Tidsmässigt så blir A och B inom 12 månader från att jag startat projektet, så Oneworld kan tänkas med de program som kräver 50 000 mil på 12 mån. Jag har allergi för att resa med Finnair, eftersom jag vill inte ha en hemtrevlig känsla på mina resor. Om det är nödvändigt för kortstrategin, så kan jag nog hålla ut med det, men SAS känns mera som min grej. Finnair Plus Gold är ju jäkligt svår med sina 90 000 mil, så jag hinner inte få nytta av statusen under mina resor.
Miles+Bonus är kanske ännu enklast på *A, men min dröm om att flyga longhaul i F blir då nog inte av? Tidigare var ju de amerikanska bolagen bra för spendering av poäng, men är det så ännu? Eurobonus Gold är ju t.o.m. ett alternativ med mina kommande mil.
Jag har Skyteam i form av mitt gamla kort från KLM, men jag har ingen aning om Skyteam är värdt att överväga med mina resor A och B, plus drömmen om F. Skyteam är kanske det mera eksotiska valet från HEL och ARN, men som äventyrslysten duger även det.
All feedback är välkommen.
Min situation är den att jag har inte riktigt koll på läget med de olika FFP:n numera. Orsaken är att jag inte flugit sedan 1,5 år tillbaka och det har varit riktigt stökigt i över två år nu med bl.a. arbetslöshet, cancer och slutet på en mycket lång relation. Det har dalat totalt för mig på alla sektorer, så det har tagit sin tid att återställa livet. Dessutom så blev det inte av med mitt *A guld på Miles+Bonus (A3). Var en bra bit inne på statusjakten.
Jag nämner bakgrunden med all öppenhet, eftersom det är orsaken varför jag behöver tid för mig själv. Nya tankar och någon idé om vad till nästa på min karriär. I fall allt går som planerat så får jag ett stort miljonprojekt fastslaget om ett par veckor och då vet jag hur året 2016 och delvis 2017 kommer att se ut för mig. Vill dock påbörja mina resefunderingar redan nu.
Jag har inga arbetsresor på kommande under de inkommande 3-4 åren, men i stället behöver jag förslag till kortstrategi för min stora avkoppling. Ekonomiskt har jag möjlighet till C, men sparsamt och i första hand för special pris. Kortet är i första hand för att garantera lounge och fast track. Till USA finns det kanske behov för extra baggage på vägen tillbaka.
Min bas kommer att vara Tammerfors (TMP), men H:fors (HEL) ligger nära till. ARN (härliga SAAB 2000 med Braathens Regional) och HEL går att flyga direkt, och från HEL finns det ju många alternativ. Även ARN går bra som utgångspunkt, eftersom jag måste upprätthålla Club One Gold.
Mina resemål är inte fastslagna, utan jag är sugen på ex tempore med udda fynd från bl.a. Dr. Miles. Dock några planer har jag som ett minimum jag vill utföra, vilket innehåller Afrika och Nordamerika. Övriga resor görs efter finansiella tillgångar och tid. Dock tidsbrist ser jag som ett smärre problem. Tidsmässigt så blir de övriga resorna av troligen först efter 12 mån från start, i fall jag måste stanna kvar hemma för arbete och annat.
A) Ethiopian via Addis till Jo'burg, varifrån till Kapstaden med tåg eller flyg. Eller så något annat påhitt för T/R till Sydafrika (Jo'burg eller Kapstaden) för flygmil eller status. Oneworld tycks dock bli dyrt i C för mig, men de hinner ju dyka upp deals. Slutliga destinationen är inte Sydafrika, utan världens utkant i form av 2-4 veckor på en ö. Addis Abeba är något som jag gärna skulle se i ett par dagar, men inte ett måste. Andra udda städer i Afrika duger också för planbyte med övernattningar, men är ju inte precis sugen på att bli rånad eller mörbultad.
B) Min granne som är pensionerad ATC från Finavia (f.d. Luftfartsverket) har fått mig sugen på att äntligen göra en lång resa till USA för hyrbil. Han varit redan 17 gånger dit för att bila. Det blir för mig sannoliktvis en 3-5 veckor med hyrbil från någon stad i mitten av kontinenten. I fall tiden räcker, så blir det Alaska efter bilturen. Det finns i princip möjlighet till mycket skumma rutter båda vägarna, eftersom jag har både tid och tålamod för planbyten.
För övrigt så är min tanke att antingen förtjäna på mina resor tillräckligt med poäng till en bonusresa i F eller en poänguppgradering till F. Min resa i F får inte bli någon snabb spurt inom Asien, utan tanken är att åtminstone en gång i livet uppleva F i all sin stil. Har ingen preferens för vilken F jag vill uppleva - t.o.m. Thai duger. First Class skulle alltså bli höjdpunkten för den stora avkopplingen.
Förslag till vilket FFP jag borde sikta på?
Tidsmässigt så blir A och B inom 12 månader från att jag startat projektet, så Oneworld kan tänkas med de program som kräver 50 000 mil på 12 mån. Jag har allergi för att resa med Finnair, eftersom jag vill inte ha en hemtrevlig känsla på mina resor. Om det är nödvändigt för kortstrategin, så kan jag nog hålla ut med det, men SAS känns mera som min grej. Finnair Plus Gold är ju jäkligt svår med sina 90 000 mil, så jag hinner inte få nytta av statusen under mina resor.
Miles+Bonus är kanske ännu enklast på *A, men min dröm om att flyga longhaul i F blir då nog inte av? Tidigare var ju de amerikanska bolagen bra för spendering av poäng, men är det så ännu? Eurobonus Gold är ju t.o.m. ett alternativ med mina kommande mil.
Jag har Skyteam i form av mitt gamla kort från KLM, men jag har ingen aning om Skyteam är värdt att överväga med mina resor A och B, plus drömmen om F. Skyteam är kanske det mera eksotiska valet från HEL och ARN, men som äventyrslysten duger även det.
All feedback är välkommen.