Senaste nytt

Kortstrategi (FFP) för mina kommande äventyr

Flying Finn

Medlem
Eftersom jag inte kan peka ut ett visst FFP eller flygbolag i det här skedet, så ansåg jag det som lämpligast att starta min tråd bland övriga diskussioner. :)

Min situation är den att jag har inte riktigt koll på läget med de olika FFP:n numera. Orsaken är att jag inte flugit sedan 1,5 år tillbaka och det har varit riktigt stökigt i över två år nu med bl.a. arbetslöshet, cancer och slutet på en mycket lång relation. Det har dalat totalt för mig på alla sektorer, så det har tagit sin tid att återställa livet. Dessutom så blev det inte av med mitt *A guld på Miles+Bonus (A3). Var en bra bit inne på statusjakten. :(

Jag nämner bakgrunden med all öppenhet, eftersom det är orsaken varför jag behöver tid för mig själv. Nya tankar och någon idé om vad till nästa på min karriär. I fall allt går som planerat så får jag ett stort miljonprojekt fastslaget om ett par veckor och då vet jag hur året 2016 och delvis 2017 kommer att se ut för mig. Vill dock påbörja mina resefunderingar redan nu. :)

Jag har inga arbetsresor på kommande under de inkommande 3-4 åren, men i stället behöver jag förslag till kortstrategi för min stora avkoppling. Ekonomiskt har jag möjlighet till C, men sparsamt och i första hand för special pris. Kortet är i första hand för att garantera lounge och fast track. Till USA finns det kanske behov för extra baggage på vägen tillbaka.

Min bas kommer att vara Tammerfors (TMP), men H:fors (HEL) ligger nära till. ARN (härliga SAAB 2000 med Braathens Regional) och HEL går att flyga direkt, och från HEL finns det ju många alternativ. Även ARN går bra som utgångspunkt, eftersom jag måste upprätthålla Club One Gold. ;)

Mina resemål är inte fastslagna, utan jag är sugen på ex tempore med udda fynd från bl.a. Dr. Miles. Dock några planer har jag som ett minimum jag vill utföra, vilket innehåller Afrika och Nordamerika. Övriga resor görs efter finansiella tillgångar och tid. Dock tidsbrist ser jag som ett smärre problem. Tidsmässigt så blir de övriga resorna av troligen först efter 12 mån från start, i fall jag måste stanna kvar hemma för arbete och annat.

A) Ethiopian via Addis till Jo'burg, varifrån till Kapstaden med tåg eller flyg. Eller så något annat påhitt för T/R till Sydafrika (Jo'burg eller Kapstaden) för flygmil eller status. Oneworld tycks dock bli dyrt i C för mig, men de hinner ju dyka upp deals. Slutliga destinationen är inte Sydafrika, utan världens utkant i form av 2-4 veckor på en ö. :p Addis Abeba är något som jag gärna skulle se i ett par dagar, men inte ett måste. Andra udda städer i Afrika duger också för planbyte med övernattningar, men är ju inte precis sugen på att bli rånad eller mörbultad.

B) Min granne som är pensionerad ATC från Finavia (f.d. Luftfartsverket) har fått mig sugen på att äntligen göra en lång resa till USA för hyrbil. Han varit redan 17 gånger dit för att bila. :) Det blir för mig sannoliktvis en 3-5 veckor med hyrbil från någon stad i mitten av kontinenten. I fall tiden räcker, så blir det Alaska efter bilturen. Det finns i princip möjlighet till mycket skumma rutter båda vägarna, eftersom jag har både tid och tålamod för planbyten. :p

För övrigt så är min tanke att antingen förtjäna på mina resor tillräckligt med poäng till en bonusresa i F eller en poänguppgradering till F. Min resa i F får inte bli någon snabb spurt inom Asien, utan tanken är att åtminstone en gång i livet uppleva F i all sin stil. Har ingen preferens för vilken F jag vill uppleva - t.o.m. Thai duger. :p First Class skulle alltså bli höjdpunkten för den stora avkopplingen.

Förslag till vilket FFP jag borde sikta på?

Tidsmässigt så blir A och B inom 12 månader från att jag startat projektet, så Oneworld kan tänkas med de program som kräver 50 000 mil på 12 mån. Jag har allergi för att resa med Finnair, eftersom jag vill inte ha en hemtrevlig känsla på mina resor. Om det är nödvändigt för kortstrategin, så kan jag nog hålla ut med det, men SAS känns mera som min grej. Finnair Plus Gold är ju jäkligt svår med sina 90 000 mil, så jag hinner inte få nytta av statusen under mina resor.

Miles+Bonus är kanske ännu enklast på *A, men min dröm om att flyga longhaul i F blir då nog inte av? Tidigare var ju de amerikanska bolagen bra för spendering av poäng, men är det så ännu? Eurobonus Gold är ju t.o.m. ett alternativ med mina kommande mil.

Jag har Skyteam i form av mitt gamla kort från KLM, men jag har ingen aning om Skyteam är värdt att överväga med mina resor A och B, plus drömmen om F. Skyteam är kanske det mera eksotiska valet från HEL och ARN, men som äventyrslysten duger även det.

All feedback är välkommen. :)
 

Elias

Medlem
Liten input bara, om du åker till Sydafrika med första anhalt Joburg och sen vidare till Kapstaden, åk premier classe train därimellan, gjorde det för två veckor sedan, väldigt bra och väldigt prisvärt. Ingen ultra lyx men säkert och väldigt trevligt!
 
Jag hade kört på SAS, eftersom det är det FFP i Sverige som det är enklast att tjäna poäng på på annat än att flyga. Vet dock inte hur det är i Finland.
Guld är också ganska lätt att nå med SAS. Amex Elite så är du nästan halvvägs.
 

Flying Finn

Medlem
Bonuspoäng går bra att förtjäna t.ex. med SEB:s EuroBonus MC, men för övrigt är det lika dåligt med alternativ för dagliga bonuspoäng som med Finnair Plus. *A är troligen det logiska valet, eftersom OW Sapphire ger inte fast track, men förövrigt kunde de ju vara ett smartare val. Skyteam måste jag ta in titt på, men med en snabb koll får man Skyteam Elite Plus med 50 000 mil på Aeroflot Bonus. Har dock inget humm om hur svårt det är att nå La Première (F) på AF med andra Skyteam kort än Flying Blue?

Min tråd skulle få mera uppmärksamhet i någon annan kategori, men det finns tyvärr inte precis någon kategori för att jämföra allianserna.
 

palmen

Moderator
Det här är lite marknader jag inte har direkt bra koll på men du borde lätt kunna flyga ihop minst ett silver med Brittish Airways (ger tillgång till lounge) och med maximalt nyttjande vid kampanj så borde du kunna få deras guld-status också och bli one world emerald.
Tidigare år har Brittish Airways haft deals där man kan flyga till Hawaii för ca 20.000 kronor från Arlanda, och maximerar man detta med stopp på vägen tror jag att man kommer upp i ca 1300 TP (800 krävs för silver och 1500 för gold). Från Hawaii kan du sedan ta en avstickare till USAs fastland för att dra ihop resterande TP som krävs för ett BA Gold (Emerald status inom OneWorld).

BA har lite sweet spots för sina awards, tex kan man flyga inom asien för 40k avios enkel väg, det ger en First med Cathay mellan Hong Kong och Tokyo som exempel.

Jag är absolut ingen expert på BA och deras bonusprogram, de som har bättre koll på detta får gärna rätta mig eller komma med synpunkter.


Om du istället siktar på Star Alliance så finns det väl 3 program som är lättare att uppnå status med, men om du vill kunna plocka ut bonusresor i F så är nog Eurobonus det som är enklast att nyttja.
1. Miles & Smiles med Turkish, finns lite trådar om detta program och det är relativt enkelt att uppnå guldstatus. Nackdelen är när man ska boka awards med andra bolag än Turkish, se tråd: Allt du behöver veta om Star Alliance awards med Turkish Airlines Miles&Smiles | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

2. Miles & Bonus med Aegean. Även om det har försämrats en aning så är det fortfarande ett bra program för att få status enkelt, SAS PLUS ger fortfarande 200% intjäning även om det finns risk att det ändras framöver. Nackdelen är också här om man ska ta ut en award i F. Man får max göra 1 byte i vardera riktning på en award-biljett och jag är osäker på vilken tillgång Aegean faktiskt kan boka. Fördelen är dock att man kan boka one way till halva priset av tur och retur

3. SAS Eurobonus. Spaltmeter finns skrivet om detta. Om du kan skaffa ett SAS Amex Elite (som bosatt i Finland) så får du 20k baspoäng och är halvvägs till gold. Gör du sedan 3 resor till USA/Asien på deras kampanjer för 3000 kronor så har du guldet klart. Jag har aldrig haft problem att boka star alliance award i First med mina Eurobonuspoäng. Mig veterligen är det enbart Singapore Airlines man inte kunnat boka, men övriga bolags första klass produkter är bokningsbara om man hittar tillgänglighet.
 

Flying Finn

Medlem
Superbt inlägg från Palmen. :) Jag tackar.

Som sagt är mitt ultimata mål att flyga åtmistone en gång longhaul i F, vilket jag redan för ett par år sedan uppfattade som en omöjlighet med A3:s FFP. Mitt mål var då endast att garantera lounge och fast track för de inkommande åren. Eftersom allt inte går som planerat, så blev det inte av och mitt mål är numera totalt annorlunda. Tidigare hade jag inte F som mitt mål med kortstrategin.

Korta etapper i F var ju redan förmånligt 2013, men jag ser det inte som en stor fördel på en så kort flygning. Du hinner inte avnjuta i lungn och ro all mat & dryck. :) Och nog måste man ju hinna sova en stund i F. Cathay har ju bra F, men föredrar att nå en resa i F med longhaul t.ex. över Atlanten.

Oneworld har jag närmast siktat på p.g.a. eventuell nytta hos Finnair, men jag är lätt allergisk för att flyga med AY. Mycket trevligare att umgås med svensk, dansk och norsk besättning hos SK. Får genast känslan av att nu är man inte hemma, utan ute och reser. Dessutom så har jag inte behov av att flyga de snabbaste och kortaste möjliga rutterna i tjänst, utan allt är på fritid, så jag har inte i.o.f.s. ett behov att utnyttja AY:s snabba rutter från HEL till Asien. Annors hade jag ju ett naturligt behov för status i OW.

OW tänkte jag närmast för att kunna uppleva F på longhaul, eftersom BA borde ju ha elegant brittisk service, men det kanske är bara min inbildning? OW har den nyttan att South African är medlem, vilket borde vara bonus för T/R till Sydafrika. Dock i prisjämförelse var C med Ethiopian rysligt mycket förmånligare, vilket landar mig på *A och inte OW. Men jag måste troligen rota priserna ännu för Sydafrika.

EuroBonus har jag ju på hemmaplan i form av TMP och HEL, men har varit osäker på hur bra F går att nå. Singapore Airlines är intte ett måste för mig. Jag tror nog F med t.ex. Lufthansa går bra också. :D Måste ta en seriös funderare på poängen.

Jag tackar för THY tippset. Tydligen kräver *A rewards besök av ett fysiskt biljettkontor, men det är ju helt ok med lite besvär för det goda. Eller åtmistone låtsas jag så nu. :p

Närmast förmodar jag att resan till Nordamerika kommer att bli bäst för poäng, fast Sydafrika är ju t.ex. ARN-ADD-JNB T/R 24 760 flygmil med 100 %.

Kanske min utgångspunkt borde i stället vara vilken F jag vill uppleva? Men då har jag nog ett svårt val för jag måste även ta i beaktan hur realistiskt det är. Ack var svårt med dessa kalkyler.
 

Kricka

Medlem
@Flying Finn
Hej, såvitt jag vet hör South African Airways fortfarande till Star Alliance.

I ditt första inlägg skrev du om möjligheten att åka tåg genom Afrika.
Tror att det är i det närmaste omöjligt om man inte har massor av tid
(eller pengar..). Det sydafrikanska bolaget Rovos Rail brukar ha lång-
resor med (lyx)tåg genom Afrika någon gång per år men priserna är
rätt avskräckande även om själva resorna är lockande. Jag skulle nog
göra som @Elias och satsa på en resa med Blue Train eller Rovos Rail
mellan Kapstaden och Johannesburg/Pretoria eller v.v.

Beroende på vilket FFP du väljer så är mina egna favoriter B.A. och
LH till Johannesburg och Kapstaden men Turkish (Star) och Qatar
(One World) brukar kunna ha rätt bra priser till Sydafrika ibland.
 

palmen

Moderator
Det kan kanske vara en bra idé att titta på American Airlines, där kan man också plocka ut enkelresor i F så du skulle kunna flyga ARN-LHR-HKG med Cathay i F som exempel och komma undan billigare när resan bara är oneway.
Tidigare var AA riktigt bra för billigare economybiljetter som krediterades dit, men det kan säkert ha ändrats. Läs igenom point earning chart för AA och se om det kanske passar dig.
AA kör challenge lite då och då så man kan uppnå högre status genom att uppfylla vissa mål inom några månader.
Finns en del trådar om detta
American Airlines kampanj - bli guld, platinum eller EXP | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
American Airlines AAdvantage Elite Status Challenge | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Toppen