Senaste nytt

Fast track på Tokyo Haneda

johhenrik

Medlem
Jag har en fundering på vad som gäller för fast track på Haneda. Jag hade en konstig upplevelse häromdagen då jag reste, så jag tänkte att folk kanske kan fylla på med sina erfarenheter så man vet vad som gäller för olika bolag.

Jag flög CX i Business från Haneda till Hong Kong och jag är BAEC Gold. När jag stod i fast track så var det en tjej som kollade folks biljetter och talade om om man stod i rätt kö eller inte. När det var dags för mig så sa hon att CX bara har fast track för First Class samt Marco Polo Guld & Silver(?). Hon hade en A4 utskriven med en massa bolag och deras elitkort på. Jag frågade om det verkligen stämde, visade mitt BAEC Gold på mobilen och sa jag är ju OW Emerald. Hon sa nått jag inte riktigt förstod, jag upprepade, varpå hon hänvisade mig till "Crew track" stället. Så, för mig gick det ju fortare än vanliga Fast Track, men jag antar det inte är direkt tänkt att det ska funka så. :) Kändes som hon inte riktigt vågade stå på sig, språkproblem osv, så det var enklare att få tyst på mig genom att släppa in mig där istället. Jag var absolut inte högljudd eller otrevlig, utan såg nog mest förvånad ut.

Någon som vet vad som ska gälla här?
 
Last edited:
När jag flög med Cathay Pacific nu i oktober mellan Haneda och Hong Kong så frågade jag vilka som kunde använda fast track då jag enligt den skylt som fanns endast kunde utläsa att flygande i first samt medlemmar av Marco Polo Diamond och Gold hade tillträde.
Frågan härleddes av att 2 personer från mitt resesällskap skulle flyga business medan jag och min andra hälft flög first.
Killen som stod där svarade att det endast var flygandes i first samt diamant och guldmedlemmar som hade access, alltså inte om man tillhörde något annat Oneworldbolag.
Nu kunde mitt ressällskap gå med i alla fall då vi åkte tillsammans så tydligen kan man ta med en gäst eller vad man kallar det.

Det verkar svårt att hitta info kring detta på nätet men det ser ut som om det inte finns något avtalat kring fast track på Haneda för Oneworld.
 
Jeg har forstået det som at man skal være top tier hos enten JAL eller ANA. Det ville overraske mig hvis dette er korrekt...

Er blevet nægtet FT med JAL C, BA F og ANA F. Køerne på Haneda er dog ofte så korte at det ikke er noget problem, men stadig lidt irriterende.
 

johhenrik

Medlem
Jeg har forstået det som at man skal være top tier hos enten JAL eller ANA. Det ville overraske mig hvis dette er korrekt...

Er blevet nægtet FT med JAL C, BA F og ANA F. Køerne på Haneda er dog ofte så korte at det ikke er noget problem, men stadig lidt irriterende.
Det var inte korta köer i måndags morse inte. :) Förutom i kön för crew, som var 0 personer... :p
 
Uppenbarligen är OW sist på bollen med det som dom andra två allianserna har genomfört/genomför; SkyPrority och GoldTrack. Skönt med tydlighet i vad som gäller och förenklad info.
 

johhenrik

Medlem
Uppenbarligen är OW sist på bollen med det som dom andra två allianserna har genomfört/genomför; SkyPrority och GoldTrack. Skönt med tydlighet i vad som gäller och förenklad info.
Nu förstår jag inte vad det har med detta att göra? Oneworld har info på sin hemsida på samma sätt som Star Alliance. Haneda är inte med dock i den listan, så jag antar det är annorlunda på den flygplatsen. Lite som Arlanda är annorlunda mot många andra flygplatser om man är *G osv.
 
Nu förstår jag inte vad det har med detta att göra? Oneworld har info på sin hemsida på samma sätt som Star Alliance. Haneda är inte med dock i den listan, så jag antar det är annorlunda på den flygplatsen. Lite som Arlanda är annorlunda mot många andra flygplatser om man är *G osv.
Jag menar att OW skulle samordna, förenkla och tydliggöra med ett koncept för fasttrack osv så som *A och SkyTeam har gjort och som gäller över hela världen.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

johhenrik

Medlem
Jag menar att OW skulle samordna, förenkla och tydliggöra med ett koncept för fasttrack osv så som *A och SkyTeam har gjort och som gäller över hela världen.
Bortsett från att Star Alliance inte gjort det dock. :) Men visst, det vore ju trevligt. Är bara SkyPriority som jag sett fungera överallt där jag varit. Star Alliance gör ju inte det.

Men men, det är OT i denna tråden.
 
Bortsett från att Star Alliance inte gjort det dock. :) Men visst, det vore ju trevligt. Är bara SkyPriority som jag sett fungera överallt där jag varit. Star Alliance gör ju inte det.

Men men, det är OT i denna tråden.
Star:s GoldTrack rullas ut nu och jag har sett det på massor med flygplatser. Ha OW inte det pågång? Det är ju en bra lösning menar jag
 
Toppen