Senaste nytt

British Airways utökar rutterna mellan Göteborg och London

BusinessClass

Redaktör
British Airways fortsätter investera i den svenska marknaden. Den 25 oktober 2015 ökade flygbolaget rutterna mellan Göteborg och London från två till tre rutter per dygn – sju dagar i veckan. Affärsresenärer kan nu enkelt och smidigt ta tidigt morgonflyg från Göteborg till Heathrow i London, för att möta jobbmorgonen i London och sedan komma hem samma…
 

Alf

Medlem
Något jag ofta blir blir irriterad över är tidningars okunnighet om flygplanstyper. Man kan skriva en artikel om en händelse inom flygbolaget som inträffat på en Boeing 737 men man sätter in en bild på B 747. Detta tycker jag är himla okunnigt och missvisande. Men när jag i denna artikel ser att BC gör samma sak i denna artikel då tycker jag att det är ännu sämre. Mig veterligt är det väl inte aktuellt att BA skall sätta in någon Dreamliner B787 mellan London och Göteborg. För det är väl ändå en B787 på bilden. Det är lite svårt att se, men vingprofilen säger mej att det är en B787 på bilden.
 

palmen

Moderator
Något jag ofta blir blir irriterad över är tidningars okunnighet om flygplanstyper. Man kan skriva en artikel om en händelse inom flygbolaget som inträffat på en Boeing 737 men man sätter in en bild på B 747. Detta tycker jag är himla okunnigt och missvisande. Men när jag i denna artikel ser att BC gör samma sak i denna artikel då tycker jag att det är ännu sämre. Mig veterligt är det väl inte aktuellt att BA skall sätta in någon Dreamliner B787 mellan London och Göteborg. För det är väl ändå en B787 på bilden. Det är lite svårt att se, men vingprofilen säger mej att det är en B787 på bilden.
Jag håller delvis med om detta, stör mig också på att det är "fel" sorts plan på bilden när de sätter in en bild på en A380 när det handlar om en narrowbody typ B737 eller liknande. När jag tagit upp detta med folk som inte är flygintresserade så är de helt oförstående, de ser ett flygplan och inget annat och det står British Airways på det.

Om man nu skulle sätta in rätt plan på bilden vilket plan skulle det då vara? BA flyger både A321 och A320 till Göteborg, dessa två plan är det rätt stor skillnad på utseendemässigt. Klart det hade varit bättre att man valt ett av dessa och inte en Boeing 787 på bilden.
 

palmen

Moderator
Tittade lite äldre artiklar sen innan sommaren och det finns flera artiklar som har fel flygplanstyp på bilderna.
Det är med andra ord något som existerat tidigare på BusinessClass och inget "nytt".
Jag håller dock med om att det vore bra om det var samma flygplanstyp på bilden som i artikeln.

Exempel:
Artikeln handlar om nya destinationer som flygs med A340 och B737, bilden i artikeln (den som visas på framsidan) är dock av en A330
Tre nya destinationer med Turkish Airlines - BusinessClass.se

Denna artikel handlar om 2 stycken nya linjer som ska flygas med B777-300ER men bilden är samma som i artikeln ovan, dvs en A330
Turkish Airlines öppnar två nya långdistanslinjer - till Miami och Maputo - BusinessClass.se
 

Alf

Medlem
Jag håller delvis med om detta, stör mig också på att det är "fel" sorts plan på bilden när de sätter in en bild på en A380 när det handlar om en narrowbody typ B737 eller liknande. När jag tagit upp detta med folk som inte är flygintresserade så är de helt oförstående, de ser ett flygplan och inget annat och det står British Airways på det.

Om man nu skulle sätta in rätt plan på bilden vilket plan skulle det då vara? BA flyger både A321 och A320 till Göteborg, dessa två plan är det rätt stor skillnad på utseendemässigt. Klart det hade varit bättre att man valt ett av dessa och inte en Boeing 787 på bilden.

Håller med om att gemene man struntar i hur flygplanet ser ut. Men på detta forum hänger ju en massa flygnördar och de flesta av oss störs av att det är fel flygplansmodell. Vidare har vi en stor publik som skall ha full koll på hur seatingen ser ut, då borde man också vara intresserad av hur flygplanet ser ut.

Skall du ha ett flygplan inom A320 familjen så välj mellanplanet, A320.

Jag vet inte hur många gånger jag kommenterat fel flygplan till artikelförfattare hos DI. Förvånansvärt nog har journalisten som skrivit artikeln varit tacksam för påpekandet och dom har också alla gånger ändrat till rätt flygplansmodell.
 
Håller med om att gemene man struntar i hur flygplanet ser ut. Men på detta forum hänger ju en massa flygnördar och de flesta av oss störs av att det är fel flygplansmodell. Vidare har vi en stor publik som skall ha full koll på hur seatingen ser ut, då borde man också vara intresserad av hur flygplanet ser ut.

Skall du ha ett flygplan inom A320 familjen så välj mellanplanet, A320.

Jag vet inte hur många gånger jag kommenterat fel flygplan till artikelförfattare hos DI. Förvånansvärt nog har journalisten som skrivit artikeln varit tacksam för påpekandet och dom har också alla gånger ändrat till rätt flygplansmodell.
Journalist Augustsson är ju riktig nörd också :)
 

palmen

Moderator
Håller med om att gemene man struntar i hur flygplanet ser ut. Men på detta forum hänger ju en massa flygnördar och de flesta av oss störs av att det är fel flygplansmodell. Vidare har vi en stor publik som skall ha full koll på hur seatingen ser ut, då borde man också vara intresserad av hur flygplanet ser ut.

Artikeln är dock inte riktad till forumet utan till förstasidan där många från forumet knappt ens tittar.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om hur ett flygplan ser ut på utsidan (det är självklart kul me speciella målningar), jag bryr mig i stort sätt bara om insidan på planet när jag gör mina val av flyg.
 

Crater2

Medlem
Artikeln är dock inte riktad till forumet utan till förstasidan där många från forumet knappt ens tittar.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om hur ett flygplan ser ut på utsidan (det är självklart kul me speciella målningar), jag bryr mig i stort sätt bara om insidan på planet när jag gör mina val av flyg.

Men finns ju många fall där utsidan räknas även för seating.
Framför och bakom motorer tex kan vara en faktor, eller för buller generellt.

Men flyger man business är det kanske ett mindre problem ;).
 
Toppen