Senaste nytt

Dansk och Norsk personal på SAS inrikes i Sverige

011430121

Medlem
En SAS kabinchef informerade om att ifrån mitten av november och en tid framöver så kommer vissa SAS linjer från ARN både inrikes och utrikes och flygas av Dansk och Norsk Crew.
45 stycken av ARN baserade Crew kommer att gå "kurs" på A-330, nu minns jag inte om dessa 45 stycken var kabinchefer eller blandade Crew medlemmar.
Enligt ett ryckte så skulle det vara två Purser på SAS 330/340 en i de två främre kabinerna och en i den bakre, men enligt henne så var det inte riktigt bestämt ännu hur det blir med det.

Under våren skall sedan utbildningen på A320neo börja för ARN baserad personal
@Aurora kanske har mer information om detta.
 

Ricci

Medlem
Vad jag har hört är att många CC på ARN basen har slutat (fler än vad man beräknat).
Till detta kommer satsningar på HKG och LAX och jag har hört att man kommer att anställa 300 CC på ARN basen.

Vi årsskiftet kommer också avtalat med "gardinen" på vissa A330 att gå ut, men där förhandlas det just nu mellan SAS och CAU.

Jag tror den stora vinnaren på allt detta kommer vara alla hotell som SAS måste betala för......
Edit: t ex kommer CPH basare sova i OSL och ARN och OSL basare sova i CPH....
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Ikke noe "revolusjonerende" i at NO/SE/DK blander litt - slik har det da alltid vært. For oss nordmenn har det blitt en vane å møte svensker både i kabin og cockpit de siste årene. Både innenriks og utenriks fra Norge. Nå har det vel snudd litt - hvis det er crew-mangel på den svenske sektoren.

Men hvordan dansk crew skal operere på svensk innenriks (ref overskriften?) forstår jeg ikke helt hvordan man ser for seg. Det må i såfall være at det slinges inn noen airbuser CPH-ARN-LLA-ARN-CPH. Det er en naturlig grunn til at det har vært lite dansker på 737-flåta; de fleste er utsjekket for Airbus. Ikke Boeing. Du møter ikke en CPH-basert cabin crew i en B737.
 

Fixter

Medlem
Ikke noe "revolusjonerende" i at NO/SE/DK blander litt - slik har det da alltid vært. For oss nordmenn har det blitt en vane å møte svensker både i kabin og cockpit de siste årene. Både innenriks og utenriks fra Norge. Nå har det vel snudd litt - hvis det er crew-mangel på den svenske sektoren.

Men hvordan dansk crew skal operere på svensk innenriks (ref overskriften?) forstår jeg ikke helt hvordan man ser for seg. Det må i såfall være at det slinges inn noen airbuser CPH-ARN-LLA-ARN-CPH. Det er en naturlig grunn til at det har vært lite dansker på 737-flåta; de fleste er utsjekket for Airbus. Ikke Boeing. Du møter ikke en CPH-basert cabin crew i en B737.
Och vi som flyger inrikes är tacksamma så man förstår vad dom säger ;) ;) =)
 

Ricci

Medlem
Ikke noe "revolusjonerende" i at NO/SE/DK blander litt - slik har det da alltid vært. For oss nordmenn har det blitt en vane å møte svensker både i kabin og cockpit de siste årene. Både innenriks og utenriks fra Norge. Nå har det vel snudd litt - hvis det er crew-mangel på den svenske sektoren.

Men hvordan dansk crew skal operere på svensk innenriks (ref overskriften?) forstår jeg ikke helt hvordan man ser for seg. Det må i såfall være at det slinges inn noen airbuser CPH-ARN-LLA-ARN-CPH. Det er en naturlig grunn til at det har vært lite dansker på 737-flåta; de fleste er utsjekket for Airbus. Ikke Boeing. Du møter ikke en CPH-basert cabin crew i en B737.
Där är CPH basare som skall gå B737 kurs.....har jag hört....
 

palmen

Moderator
Ikke noe "revolusjonerende" i at NO/SE/DK blander litt - slik har det da alltid vært. For oss nordmenn har det blitt en vane å møte svensker både i kabin og cockpit de siste årene. Både innenriks og utenriks fra Norge. Nå har det vel snudd litt - hvis det er crew-mangel på den svenske sektoren.
Det är "många" svenskar som har bytt sin bas permanent från Sverige till Norge, kan bidra med att det är en hel del svenskar inrikes i Norge. Dvs inte bara att man under en kortare tid hjälper till från en annan bas utan de är permanent där.
 

thh

Medlem
Och vi som flyger inrikes är tacksamma så man förstår vad dom säger ;) ;) =)

Ingår det inte för att få godkänt i svenska i högstadiet och gymnasiet att förstå danska och norska? Och folk undrar varför den svenska skolan är hopplös.

Vad jag har hört är att många CC på ARN basen har slutat (fler än vad man beräknat).
Till detta kommer satsningar på HKG och LAX och jag har hört att man kommer att anställa 300 CC på ARN basen.

Hur kommer det sig att så många valt att sluta just nu? SAS är väl för första gången på länge inte konkurshotat dagligen...
 

Ricci

Medlem
Ingår det inte för att få godkänt i svenska i högstadiet och gymnasiet att förstå danska och norska? Och folk undrar varför den svenska skolan är hopplös.



Hur kommer det sig att så många valt att sluta just nu? SAS är väl för första gången på länge inte konkurshotat dagligen...
Man har haft ett förmånligt avgångsvederlag och att många CC tröttnat på SAS.
 
Toppen