Senaste nytt

Trogen BA eller byta till Cathay?

PGR

Ny medlem
Hej från ny medlem,

Byter snart London mot Hong Kong. Kommer resa frekvent i APAC och då främst inom 3-4h radie från HKG + en 8 - 10 resor tillbaka till Sverige / CPH per år. Asien resorna i blandad pott och tillbaka till Europa i Business.

Är BA Gold i dag och har fått ok på en hyfsad matchning till Marco Polo Gold (var omöjligt att få till Platinum direkt).

Fråga är:
Ska jag vara trogen BA eller byta till Cathay (som logiskt borde med min nya hemmabas)?

Var 100 på att byta tills jag såg vilka tiers jag samlar in med BA på denna varje gång jag åker hem:
CPH-DOH-HKG (return med Qatar / Cathay) = 560 (!) tiers

Med mitt flygmönster borde jag då kunna komma upp i 5,000 tiers och ge min fru ett BA Gold.

Vad skulle ni gjort? Tacksam för svar.

/Patrik
 

Andrew

Medlem
Kom ihåg att Cathay slutar med HKG-DOH i början av nästa år så intjäningen kommer bli mycket lägre (förutsatt att du inte flyger med Qatar istället).
 
Hej från ny medlem,

Byter snart London mot Hong Kong. Kommer resa frekvent i APAC och då främst inom 3-4h radie från HKG + en 8 - 10 resor tillbaka till Sverige / CPH per år. Asien resorna i blandad pott och tillbaka till Europa i Business.

Är BA Gold i dag och har fått ok på en hyfsad matchning till Marco Polo Gold (var omöjligt att få till Platinum direkt).

Fråga är:
Ska jag vara trogen BA eller byta till Cathay (som logiskt borde med min nya hemmabas)?

Var 100 på att byta tills jag såg vilka tiers jag samlar in med BA på denna varje gång jag åker hem:
CPH-DOH-HKG (return med Qatar / Cathay) = 560 (!) tiers

Med mitt flygmönster borde jag då kunna komma upp i 5,000 tiers och ge min fru ett BA Gold.

Vad skulle ni gjort? Tacksam för svar.

/Patrik
Kommer du att flyga mest med Cathay i Asien?
 

fcx

Medlem
Vad är du primärt ute efter? Vill du ha status i ett program, eller är du främst ute efter att kunna plocka ut awardresor?
 

agehall

Medlem
Hej från ny medlem,

Välkommen till Businessclass - trevligt att du har hittat hit! Förhoppningsvis kommer du att ha mycket nytta av forumet framöver!

Byter snart London mot Hong Kong. Kommer resa frekvent i APAC och då främst inom 3-4h radie från HKG + en 8 - 10 resor tillbaka till Sverige / CPH per år. Asien resorna i blandad pott och tillbaka till Europa i Business.

Är BA Gold i dag och har fått ok på en hyfsad matchning till Marco Polo Gold (var omöjligt att få till Platinum direkt).

Fråga är:
Ska jag vara trogen BA eller byta till Cathay (som logiskt borde med min nya hemmabas)?

Det är så de flesta tänker innan man hittar hit.. ;) Sedan sitter man där med konton hos flygbolag man knappt visste fanns.

Det man ska titta på är flera faktorer: Earn/burn ratio, förmåner, enkelhet att nå status, andra intjäningsmöjligheter etc etc.

Jag vet inte riktigt hur BAECs lokala partners i UK funkar, men här i Sverige har BAEC blivit riktigt uselt efter att deras kreditkortsparnter, Entrecard, halverade intjäningen och från och med nästa år kommer att kräva en spend på 500k SEK för att få en 2-4-1 voucher.

Jag kan för lite om Marco Polo för att bedöma om det är bra eller dåligt för din del, men titta på hur det ser ut som BAEC-medlem i Hong Kong. Kan man ha kreditkort för att dra in mer Avios tex?


Var 100 på att byta tills jag såg vilka tiers jag samlar in med BA på denna varje gång jag åker hem:
CPH-DOH-HKG (return med Qatar / Cathay) = 560 (!) tiers

Allmän refelktion: Det har blivit populärt att kalla Tier Points "tiers" (har sett det i flera inlägg), men det är ganska missvisande. "tiers" betyder nivåer och man drar inte in nivåer. Man drar in nivå poäng. Kalla det gärna TP, men inte "tiers".
 
  • Gilla
Reactions: Gus

PGR

Ny medlem
Jäklar. Snabba puckar - det gillar vi!

1. @Andrew: Visst inte att Cathay skulle sluta den sträckan. Dock som du säger. Qatar funkar lika bra.

2. @Christoffer Cedergren: Ja, dem samt Malaysia Airlines (framförallt Business till SIN eller CGK med en mellanlandning i KUL för 160 tiers return - om det finns tid...)

3. @fcx: Status i form av access till trevliga lounger (typ Cathays First i HKG) och award för min fru så hon kan hänga på inom Asien när jag jobbar + en och annan hemresa kanske.

4. @johnhenrik: Europa-Asien kommer nog bli en del för henne själv (därav vore det bra med Emerald status för henne), inom Asien kommer jag nog vara med för det mesta tror jag.

5. @agehall: Tack! Hm. Bra point. Cathay har ju ett Amex. Men jag tror jag kör med mitt Amex Platinum (eller rättare sagt startar ett nytt där). Annars var jag lite sugen på Amex med Cathay om det blir dem. Angående "tiers" - point taken...TP! ;-)
 

olo

Medlem
Jag vet inte riktigt hur BAECs lokala partners i UK funkar, men här i Sverige har BAEC blivit riktigt uselt efter att deras kreditkortsparnter, Entrecard, halverade intjäningen och från och med nästa år kommer att kräva en spend på 500k SEK för att få en 2-4-1 voucher.
BA har ett Visa i Hong Kong: Collecting Avios with credit cards | Executive Club | British Airways
Main card benefits
Collect Avios on all card spend:
  • 1 Avios for every HKD6 spent locally
  • 1.5 Avios for every HKD6 spent overseas
  • 2 Avios for every HKD6 spent on air tickets booked through ba.com
There is no annual card fee for 3 years.
Vilket faktiskt är något bättre än BAs kort för boende i UK (om jag räknat rätt...)
 

ACervin

Medlem
Cathay business class är i min erfarenhet betydligt bättre än BA. Jag hade därför valt Cathay oftare än BA för pendlingen till Europa och satsat på Marco Polo. Bäst att ha intjäning av poäng i sitt primära flygbolag. Fungerar dessutom Cathay för dina Asien resor så lär det bli mycket poäng och hög status snabbt. Om det gäller att få in hustrun på lounger så brukar det gå bra som partner utan att hon behöver status, därför är ett BA guld anhörig kanske inte lika viktigt. Dessutom skall man inte förakta lokalt kreditkort med intjäning till Cathay, många sköna poäng som kan användas till uppgraderingar när man åker på privata resor.

Så byt till Cathay med Cathay branded credit cards till hela familjen.
 
Toppen