Senaste nytt

Flygklasser inom Star Alliance - maximera poäng i economy eller hur gör ni?

jumbooze

Medlem
Hej,
Sitter och tittar i ITA Matrix, jag har ett antal US/Canada flights att boka, och tittar på EuroBonus poäng för olika klasser med *A (United/US Airways), hur resonerar ni?

Försöker ni köpa upp er från "low economy" till en klass med minst 600? Jag kommer få 20.000 baspoäng på resan över så jag blir silver men frågan är om jag kommer få ihop 24 000 under året för att få EBG.

Just nu verkar det göra ca 300 USD på biljett att få V klass på följande rutt jmf med low eco.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tolkar jag det hela rätt om jag räknar det hela till 5948 miles enligt Great cirle mapper Great Circle Mapper

Omvandlas det till ca 6000 Baspoäng i Eurobonus eller finns det fallgropar?

Jag har tittat på http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/US_Airways/
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/
och V är enligt tabellen "Economy".
 

090034208

Medlem
Hej!
Poängena räknas för varje enskild flight samt avrundas upp till närmaste hundratal.
Alltså du borde få 800+800+1600+600+800+1800 = 6400 miles totalt, om jag förstått rätt

Sen är frågan om det är codeshare, då kan man ej lita till 100% på intjäningen.
 

Gnopps

Medlem
Jag brukar rekommendera att söka billigaste pris som vanligt. Jämför sedan det med lägsta pris där du kan få 100% poäng och bestäm om du tycker det är värt skillnaden. Ibland blir merpriset endast två-tre hundralappar.
 
Jag brukar rekommendera att söka billigaste pris som vanligt. Jämför sedan det med lägsta pris där du kan få 100% poäng och bestäm om du tycker det är värt skillnaden. Ibland blir merpriset endast två-tre hundralappar.
Hur söker man det? Man ser väl inte på SK hemsida vid bokning olika klasser, det är antingen K,L eller V men jag vet inte hur jag kan se skillnaden mellan V och K när jag bokar online.
 

agehall

Medlem
Titta under eurobonussidorna. Där står ju vilken intjäning du får för olika bokningsklasser från respektive bolag.
 

Gnopps

Medlem
Titta under eurobonussidorna. Där står ju vilken intjäning du får för olika bokningsklasser från respektive bolag.
Precis, på en bra bokningssida ser du bokningsklass för varje flyg och kan på så sätt jämföra poängintjäning i ditt bonusprogram. För att sedan hitta skillnad till lägsta pris med bättre intjäning är det enklast att använda Expertflyer eller KVS (fare search). Har du ett aktuellt fall fråga gärna så visar vi hur du gör.
 
Toppen