Senaste nytt

Swiss.com - äntligen kan man boka plats online!

Senator

Moderator
Hej,

Bokade en resa på Swiss.com nu på morgonen och nu kan man äntligen boka platser online! Gillar verkligen Swiss, men detta har varit en konstig akilleshäl hos Swiss tycker jag.

Det går att reservera plats när man bokar, eller senare via deras "Manage Booking" funktioner på hemsida. Lite OT så hamnade jag som vanligt i "Married Segments" problem med Swiss som jag nu har frågat dom att manuellt åtgärda. Om detta fixas nu, så är Swiss absolut bäst i mina ögon nu som online seating finns :cool:

Vart bokar man stol när det redan finns en bokning?

Swiss 1.jpg

Vy med lediga platser

Swiss 2.jpg

Fördelar för SEN/HON finns

Swiss 3.jpg
 
Last edited:
Hmm, hänger inte riktigt med här. Jag kunde välja platser redan i somras när jag flög med LX, dock så fick jag vänta tills online incheckningen. Menar du att man kan välja plats direkt vid bokningen nu även om man inte har status eller flyger C?
 

Jonas C

Medlem
För mig gick det tyvärr inte att välja sittplats online. Kan förvisso bero på att min bokning är gjort via resebyrå.
 

Senator

Moderator
Hmm, hänger inte riktigt med här. Jag kunde välja platser redan i somras när jag flög med LX, dock så fick jag vänta tills online incheckningen. Menar du att man kan välja plats direkt vid bokningen nu även om man inte har status eller flyger C?

Det jag menar med detta är att innan (vet inte när detta ändrades) gick det inte reservera plats vid bokningstillfälle eller senare online, bara vid incheckningstillfälle, alternativt ringa Swiss eller boka via Lufthansa/resbyrå som använder t.ex. Amadeus. Detta var för alla kabiner/bokningsklasser samt alla passagerare. Nu går det (som med andra bolag) att göra detta online, kanske beroende av kabin/bokningsklasser eller status. Jag vet att som SEN kan jag boka plats när som helst i alla kabiner/bokningsklasser, samma som SAS EBG kan på SAS flighter.
 
R

rstenelo

Guest
Fick en bokning med Swiss idag som är bokad och betald av en myndighet i Brasilien (CPH-ZRH-GRU-BSB-GRU-ZRH-CPH). Har några frågor:

1) Får inte upp bokningen på "My Flights" eller SAS appen, antar att det är för att Swiss använder ett annat bokningssystem, eller?

2) Får upp bokningen på Swiss hemsida men om jag ska välja plats så vill de ha betalt. Måste man alltid betala för sittplats på Swiss i Eco? Är bokad i Q klass hos Swiss och biljetten var dyr (ca 15000 kr). Är EBD - är gratis bokning av plats bara för M&M senator/HON?

3) Sista sträckan är med TAM - dock codeshare Swiss (LX 4100) - har jag tillgång till nägon lounge på GRU?

Sorry om fel tråd - men huvudfrågan är sittplats.... vill inte göra denna flygningen sittandes i mitten :)
 
Last edited by a moderator:

gustafsg

Medlem
2) Får upp bokningen på Swiss hemsida men om jag ska välja plats så vill de ha betalt. Måste man alltid betala för sittplats på Swiss i Eco? Är bokad i Q klass hos Swiss och biljetten var dyr (ca 15000 kr). Är EBD - är gratis bokning av plats bara för M&M senator/HON?

3) Sista sträckan är med TAM - dock codeshare Swiss (LX 4100) - har jag tillgång till nägon lounge på GRU?

Sorry om fel tråd - men huvudfrågan är sittplats.... vill inte göra denna flygningen sittandes i mitten :)

För att svara på den andra frågeställningen, så ja - du behöver betala för att välja säte i förväg. Som du skriver, så kan senatorer och HON göra det utan kostnad på LH-gruppens flyg. (Dvs samma som EBG/EBD på SAS-flyg)

På den tredje är svaret nej, det handlar egentligen bara om vilken carrier du flyger - oavsett om det är codeshare eller inte. Du kan ju alltid gå förbi och fråga dem, men små chanser att du blir insläppt trots allt.
 
R

rstenelo

Guest
På den tredje är svaret nej, det handlar egentligen bara om vilken carrier du flyger - oavsett om det är codeshare eller inte. Du kan ju alltid gå förbi och fråga dem, men små chanser att du blir insläppt trots allt.[/QUOTE]

Tack - men antar att mitt Air Berlin Gold äntligen kommer till användning då och som råkar gå ut 11/15 och resan är sista veckan i november :)
 

Treo

Medlem
Tack - men antar att mitt Air Berlin Gold äntligen kommer till användning då och som råkar gå ut 11/15 och resan är sista veckan i november :)

Med risk för att vara glädjedödare så säger OWs regler för lounge access att flyget måste vara both marketed and operated by a oneworld member airline :(
Fast du kan ju alltid fråga/försöka!
 
Toppen