Senaste nytt

Svalbard i maj

ahh

Medlem
Åker till Svalbard i maj -16 med min sambo. 4 dagar med boende på Basecamp hotel.

Som det ser ut är tanken att dels ta en halvdag/heldag med hundspann, förutsatt att snöförhållandena tillåter det, dels hyra två snöskotrar och ge sig ut på eget äventyr (förutsatt att länsman tillåter uthyrning av gevär) för att få trampa upp lite egna stigar och inte bara färdas i grupp. Tanken är isf. att ta sig till Barentsburg och Pyramiden som verkar vara relativt nära Longyearbyen.

Utöver detta finns det finns någon isgrotta - sevärt? Annat av intresse? Finns det något man absolut inte bör missa och vad kan man hoppa över?

Det känns som att Svalbard inte kommer att återbesökas på ganska lång tid, så vill att vi får med oss så mycket som möjligt nu.. =)
 
A

Aurora

Guest
Åker till Svalbard i maj -16 med min sambo. 4 dagar med boende på Basecamp hotel.

Som det ser ut är tanken att dels ta en halvdag/heldag med hundspann, förutsatt att snöförhållandena tillåter det, dels hyra två snöskotrar och ge sig ut på eget äventyr (förutsatt att länsman tillåter uthyrning av gevär) för att få trampa upp lite egna stigar och inte bara färdas i grupp. Tanken är isf. att ta sig till Barentsburg och Pyramiden som verkar vara relativt nära Longyearbyen.

Utöver detta finns det finns någon isgrotta - sevärt? Annat av intresse? Finns det något man absolut inte bör missa och vad kan man hoppa över?

Det känns som att Svalbard inte kommer att återbesökas på ganska lång tid, så vill att vi får med oss så mycket som möjligt nu.. =)

Dere bør dra tidlig i Mai om dere skal få med dere snø. Allerede 17 Mai pleier snøscooter-sesongen å være over.
 

ahh

Medlem
Dere bør dra tidlig i Mai om dere skal få med dere snø. Allerede 17 Mai pleier snøscooter-sesongen å være over.

Ja jag misstänker att det finns en risk för det, vi åker tillbaks på eftermiddagen den 17 maj (och får således fira en halv nationaldag..) så jag räknar kallt med att det kommer vara snö fram till den 17 maj (no pun intended).
 

ulagun

Medlem
Har varit där två gånger början/mitten av maj.
Åkt hundspann bägge gångerna men uppe på fjällsidorna.
Dessutom har båttrafiken kommit igång, har dock inte lyckats nå Barentsburg med båt någon av gångerna.
Finner även besök i gruvan intressant och se hur primitivt det var långt frampå 70-talet jämför med t.ex LKAB gruvan i Kiruna idag..
En av gångerna åt vi arktisk platte på Radisson hotellet. Bestod av säl, val samt isbjörn Smakade hemskt men spännande att pröva på.
Fanns inte på menyn utan vi frågade lite försynt.
Att det är ljust i maj är en klar fördel och själva inflygningen anser jag är värt halva resan.
OT har jag norsk kollega som firade nyår på Svalbard, Tydligen fantastisk upplevelse. Blir inte riktigt mörkt utan ett "blålys" som han uttryckte det.
 

Badger

Medlem
Enligt Wikipedia bor det 2800 personer. Du kan kanske försöka hinna med att skaka hand med alla invånare. ;)

Svalbard känns som faktiskt ett kul ställe att ha besökt. SAS hade väl en kampanj för ett tag sedan. Var väldigt nära att boka en biljett.
 

ahh

Medlem
Har varit där två gånger början/mitten av maj.
Åkt hundspann bägge gångerna men uppe på fjällsidorna.
Dessutom har båttrafiken kommit igång, har dock inte lyckats nå Barentsburg med båt någon av gångerna.
Finner även besök i gruvan intressant och se hur primitivt det var långt frampå 70-talet jämför med t.ex LKAB gruvan i Kiruna idag..
En av gångerna åt vi arktisk platte på Radisson hotellet. Bestod av säl, val samt isbjörn Smakade hemskt men spännande att pröva på.
Fanns inte på menyn utan vi frågade lite försynt.
Att det är ljust i maj är en klar fördel och själva inflygningen anser jag är värt halva resan.
OT har jag norsk kollega som firade nyår på Svalbard, Tydligen fantastisk upplevelse. Blir inte riktigt mörkt utan ett "blålys" som han uttryckte det.
Låter lovande att det borde gå att hitta en hundspanntur någonstans på ön. Kanske är lite för mycket att hoppas på att kunna ta en skooter till de intilliggande gruvstäderna, är det båt som gäller som transport på sommaren eller finns det någon form av stig för ex. ATV-körning?

Arktisk platte, en odyssé i tungmetaller låter det som ;) Ska sättas upp på listan att undersöka vid ankomst.

Tack för svar!
 

ahh

Medlem
Enligt Wikipedia bor det 2800 personer. Du kan kanske försöka hinna med att skaka hand med alla invånare. ;)

Svalbard känns som faktiskt ett kul ställe att ha besökt. SAS hade väl en kampanj för ett tag sedan. Var väldigt nära att boka en biljett.

Kanske något att sikta på ja, det blir ju bara 700 pers per dag. . =) Hoppade på bonuserbjudandet för ett tag sen ja, 15 000 p per person i plus + 1 000 kr i skatter och avgifter, bra deal. Att man sen blir skinnad pga höga priser när man är på plats, det är en annan sak ;)
 

Fixter

Medlem
Ett besök på huset är väl värt besöket!

Själv såg jag aldrig så mycket av longyearbyen då jag bodde längre norrut i 6 månader :p
 

ahh

Medlem
Priserna på restaurangerna är helt ok. I stort sett svenska priser speciellt nu när det är bättre kurs på norska kronan. Det är inte norska priser☺
Ja kursen gör ju sitt såklart. Har ju mest kikat på eventarrangörerna, det rinner snabbt iväg.. Lovande att restaurangpriserna inte är så illa iaf =)
 
Toppen