Håkan Eriksson
Medlem
I helgen hade jag en polare på besök i Göteborg. Han flög in med SAS från Stavanger via Köpenhamn.
När han gick av planet och ställde sig vid bagagebandet så visade det sig att han och en handfull andra passagerare aldrig fick sitt bagage. Så de gick till informationsdisken och frågade om de visste något.
Då visade det sig att SAS gjort en (enligt mig) väldigt underlig manöver. I Köpenhamn så var det tydligen en passagerare som hade inchechat bagage som aldrig behagade att dyka upp på själva flygplanet. SAS var då tydligen (enligt dem iaf) tvungna att lasta av hans bagage. Och för att komma åt detta så behövde de lasta ut ett tiotal andra passagerares bagage, vilket i sig inte är konstigt.
Men sedan så valde de att inte packa in deras bagage igen utan de lämnade bagaget kvar på flygplatsen.
Enligt personalen skulle detta ha skett för att undvika en försening. Frågan är dock hur sjutton de tänker i ett sådant läge. Att ett plan kommer ett par minuter senare (om det ens gör det då de ju har möjlighet att flyga ikapp något) känns väl som ett mindre problem än att flera passagerare får vänta i flera timmar på bagaget. Min väns plan anlände vid 0915, men hans bagage kom inte förrän 1215. De erbjöd sig att skicka detta till hans hotell, men då vi av andra skäl skulle tillbaks till flygplatsen så plockade vi upp det manuellt.
Som jag ser det så var det ett helt orimligt sätt att hantera att en passagerare inte gått ombord. Så lång tid kan det väl knappast ta att få in allas bagage igen? Frågan är dock om historien ens är sann. Ibland kan ju personal i informationsdiskar eller kundtjänst ha en förmåga att hitta på lite själva. Och om det nu är sant så kan man fråga sig hur det kunde vara så svårt att informera någon. Om de VET att deras bagage inte ens är med på planet så känns det ju rimligt att informera om detta istället för att låta dem stå och vänta vid bandet så länge.
Är jag helt fel ute?
När han gick av planet och ställde sig vid bagagebandet så visade det sig att han och en handfull andra passagerare aldrig fick sitt bagage. Så de gick till informationsdisken och frågade om de visste något.
Då visade det sig att SAS gjort en (enligt mig) väldigt underlig manöver. I Köpenhamn så var det tydligen en passagerare som hade inchechat bagage som aldrig behagade att dyka upp på själva flygplanet. SAS var då tydligen (enligt dem iaf) tvungna att lasta av hans bagage. Och för att komma åt detta så behövde de lasta ut ett tiotal andra passagerares bagage, vilket i sig inte är konstigt.
Men sedan så valde de att inte packa in deras bagage igen utan de lämnade bagaget kvar på flygplatsen.
Enligt personalen skulle detta ha skett för att undvika en försening. Frågan är dock hur sjutton de tänker i ett sådant läge. Att ett plan kommer ett par minuter senare (om det ens gör det då de ju har möjlighet att flyga ikapp något) känns väl som ett mindre problem än att flera passagerare får vänta i flera timmar på bagaget. Min väns plan anlände vid 0915, men hans bagage kom inte förrän 1215. De erbjöd sig att skicka detta till hans hotell, men då vi av andra skäl skulle tillbaks till flygplatsen så plockade vi upp det manuellt.
Som jag ser det så var det ett helt orimligt sätt att hantera att en passagerare inte gått ombord. Så lång tid kan det väl knappast ta att få in allas bagage igen? Frågan är dock om historien ens är sann. Ibland kan ju personal i informationsdiskar eller kundtjänst ha en förmåga att hitta på lite själva. Och om det nu är sant så kan man fråga sig hur det kunde vara så svårt att informera någon. Om de VET att deras bagage inte ens är med på planet så känns det ju rimligt att informera om detta istället för att låta dem stå och vänta vid bandet så länge.
Är jag helt fel ute?