Senaste nytt

Air China - bra val eller inte...?

Stefan62

Medlem
Jag är på väg mot Asien efter årsskiftet och har letat award-möjligheter på specifika datum. Det som finns tillgängligt är med Air China.

I forumet finns några rese-rapporter och även lite kommentarer här och där.

Jag är tveksam till att resa med Air China efter att ha läst om medioker service och kvalité i C/F.

Är det någon som har "dagsaktuell" status på vilka förväntningar man ska ha eller avråds det generellt från att resa med Air China - kanske av andra skäl än de jag skrivit ovan?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
F

FCT

Guest
Jag är på väg mot Asien efter årsskiftet och har letat award-möjligheter på specifika datum. Det som finns tillgängligt är med Air China.

I forumet finns några rese-rapporter och även lite kommentarer här och där.

Jag är tveksam till att resa med Air China efter att ha läst om medioker service och kvalité i C/F.

Är det någon som har "dagsaktuell" status på vilka förväntningar man ska ha eller avråds det generellt från att resa med Air China - kanske av andra skäl än de jag skrivit ovan?
Resa med Air China avråds inte generellt. Det är ett seriöst bolag och är inte på något sätt mer osäkert att flyga med än exempelvis SAS.
Service i F är inget konstigt, däremot kan service i C på vissa rutter vara något under standard i jämförelse med exempelvis Lufthansa eller Swiss. Detta kan vara situationen på exempelvis sträckan PEK-ARN-PEK. Reser du i C med CA på rutt tex PEK-LHR-PEK så är service bra enligt min mening.
 

CharlieK

Medlem
Åker ofta Air China men blir mestadels i economy, det senaste året har det dock blivit 2 resor i C och kan inte påstå att det är så uselt som många andra vill påskina men jag tror nog du hade "förväntat dig lite mer". Åkte båda gångerna en A330 och sätena är helt ok, maten ganska bra dock liten dryckes-lista. Servicen är ofta väldigt professionell men opersonlig. Kort och gott det funkar, men hade jag haft möjligheten hade jag lagt pengarna/poängen på andra bolag om det gick.

Står valet mellan economy i annat bolag eller C/F med Air China så är det ju bara köra. Utgår från att du postar här eftersom det inte finns så många alternativ och att du måste resa just vid den tidpunkten, men du kan ju alltid boka med CA och hoppas att det släpps några platser med något annat bolag då det börjar närma sig.
 

XXX

Medlem
Brukar åka Air China de gånger jag är i Peking eller Shanghai då jag föredrar direktflyget från Stockholm till Peking. Har åkt C alla gånger. Tycker stolarna är utmärkta med mycket plats och inget hål fötterna skall in i när man ligger. Servicen är som någon nämnt professionell men opersonlig men för mig är det viktiga att ta mig från A till B så det spelar mindre roll. Samma gäller maten. Brukar vara lite folk i C de gånger jag åkt. Väljer hellre detta än SAS för att slippa svängen via Köpenhamn.
 

FF#1

Medlem
Resa med Air China avråds inte generellt. Det är ett seriöst bolag och är inte på något sätt mer osäkert att flyga med än exempelvis SAS.
Service i F är inget konstigt, däremot kan service i C på vissa rutter vara något under standard i jämförelse med exempelvis Lufthansa eller Swiss. Detta kan vara situationen på exempelvis sträckan PEK-ARN-PEK. Reser du i C med CA på rutt tex PEK-LHR-PEK så är service bra enligt min mening.

Har åkt en del Air China och håller med dig. Det är inte så att man avråder men jag känner mig inte riktigt bekväm med dem på samma sätt som tex me SAS, LX, LH Thai mm. Kan inte sätta fingret på det men det är nått i service, bemötande, mat mm som inte når ända fram till mig.
Men inte så att de ska undvikas men de är inte mitt första val om jag kan välja.
 

bossefin

Medlem
3 gånger med Air China, alla mellan HongKong-Peking. Håller med övriga kommentarer. Inte dåligt, kanske lite annorlunda och inte någon direkt kontakt med cabin crew. Maten varierande och servicekoncepetet lite annorlunda. Men som sagt, är priset bra skulle jag klart överväga att välja dem.
 

Olle A

Medlem
Jag har just åkt Air China A330-200 från München till Aten i business och det var mycket bra men den fortsatta resan till Istanbul med Turkish Airlines A330-300 i business var ännu mer imponerande. Man hann med en full lunchservering på en dryg timme, allt serverat med ett leende. Inget fel på servicen på något av bolagen.
 
Toppen