Senaste nytt

Borttappat pass på påbörjad flygresa

Wilhelm00

Medlem
Hej!

Sitter här med en väldigt ledsen vän på väg hem från Arlanda. Jag tänkte höra mig för vad man kan göra i hennes läge. Situationen är följande; min vän skulle åka från Arlanda till Thailand idag med BA/CA via London. Hon råkade tyvärr glömma kvar sitt pass i en påse i stolsfickan på planet från Arlanda. Hon kom på det när hon var vid passkontrollen på Heathrow, sprang tillbaka och talade om för markpersonalen vad som hänt. Tyvärr hade redan städningen av planet päbörjats och troligtvis hade påsen med passet slängts. Utan passet fick hon såklart inte åka vidare. Hon hade inget annat val än att ta nästa flyg tillbaka till Arlanda. Dock var hon tvungen att köpa en ny BA biljett hem till Arlanda för 4000 kronor.

Hon har haft ett jobbigt år och verkligen längtat att få komma iväg så jag tycker väldigt synd om henne.


Finns det någonting att göra i hennes situation? Finns det möjligheter för henne att bli omboka till morgondagens flight? Täcker hemförsäkringen sådana här händelser? Vad hade ni gjort i hennes sits?

Tacksam för all hjälp.

Vänliga hälsningar,
 
F

FCT

Guest
Är rädd för att det är helt kört. Har hon en biljett med normala biljettregler så bör hon inte ens försöka sig på att avboka, eftersom hon (antagligen) var incheckad på flighten från London till Asien ses den sträckan som förbrukad tror jag. Dvs om hon avbokar kan hon i värsta fall åka på att bli debiterad enkelbiljett till Asien istället.

Skulle bli otroligt förvånad om en vanlig hemförsäkring med normalt reseskydd täcker en ny resa pga att man glömt passet.
 

Wilhelm00

Medlem
Tack för svar
.Är det rimligt att hon fick beta 4000 kronor för att åka tillbaka till Arlanda? Tycker att det känns lite sniket...
 

Agö

Medlem
Trist att höra.

@FCT : borde man inte kunna avboka helt och åtminstone få tillbaka skatter och avgifter för de ben som inte genomförts? Det borde ju vara en liten summa i vart fall.

Annars handlar det nog om goodwill. Det skadar ju aldrig att ringa till det bolag hon köpt biljetten av och förklara hur det ligger till. Kanske, kanske har de förståelse.
 
F

FCT

Guest
Trist att höra.

@FCT : borde man inte kunna avboka helt och åtminstone få tillbaka skatter och avgifter för de ben som inte genomförts? Det borde ju vara en liten summa i vart fall.

Annars handlar det nog om goodwill. Det skadar ju aldrig att ringa till det bolag hon köpt biljetten av och förklara hur det ligger till. Kanske, kanske har de förståelse.
Prova kan man men om det var jag skulle jag nog få bita i det sura äpplet.
Skatter för ben som inte använts är nog lägre än priset för en eventuell debitering av enkelresa?

Glömma passet är ju principiellt samma sak som att komma försent till boarding. Du är där men uppfyller inte baskraven för att få flyga med.
 

Wilhelm00

Medlem
Nej, det var såklart klantigt, men tyckte det var väldigt tråkigt att hon var tvungen att betala 4000 kronor för biljetten tillbaka till Arlanda..
 
F

FCT

Guest
Nej, det var såklart klantigt, men tyckte det var väldigt tråkigt att hon var tvungen att betala 4000 kronor för biljetten tillbaka till Arlanda..
Förstår att hon är bedrövad men borde hon inte vara mer ledsen över att inte komma till Thailand än att behöva betala 4,000 SEK för en biljett från London tillbaka till Sverige?
 

Wilhelm00

Medlem
Jo, klart att hon är ledsen, men hon ska köpa en ny biljett imorgon, så det känns extra tråkigt med att betala 4000 kronor plus den nya biljetten. Kan tillägga att hon är student och sparat en längre tid till resan.
 
Toppen