Senaste nytt

Ny SAS-rutt till Boston

H

Holmion

Guest
slutet av mars nästa år öppnar SAS för dagliga avgångar från Köpenhamn till Boston och blir sålunda det första flygbolag som flyger direkt mellan Boston och Skandinavien. Det flygplan som kommer användas på rutten är en så kallad business-jet, en ombyggd Boeing 737-700 i regi av PrivatAir och med plats till 86 resande. Målgruppen för…
 
Nyfiken fråga som sagt, är det bekräftat ännu vilka stolar som kommer sitta i denna maskin?

Min teori är att dom skall använda gamla ekonomisäten som förut satt i A330-300 maskinerna som nu är uppgraderade samt behålla dom nuvarande stolarna som PrivatAir har i maskinen.

Jag skulle dock gärna se att om man nu vill satsa på riktigt med den här maskinen att man satt in nya säten. Självklart är det en kostnadsfråga men det skulle nog ge mer kunder att ha en fräsch och ny kabin rakt igenom.
 

NotRyan

Medlem
Nyfiken fråga som sagt, är det bekräftat ännu vilka stolar som kommer sitta i denna maskin?

Min teori är att dom skall använda gamla ekonomisäten som förut satt i A330-300 maskinerna som nu är uppgraderade samt behålla dom nuvarande stolarna som PrivatAir har i maskinen.

Jag skulle dock gärna se att om man nu vill satsa på riktigt med den här maskinen att man satt in nya säten. Självklart är det en kostnadsfråga men det skulle nog ge mer kunder att ha en fräsch och ny kabin rakt igenom.

Nja, jag undrar om dom stolarna är certifierade i 737an, dessutom är dom 2-4-2 -byggda och här skall det vara 3-3. Jag tror nog det blir nya stolar i hela planet när dom nu bygger om det...
 

Moco

Medlem
Känns som lite panik-hittepå. Man kör trial and error utan vidare strategi. SAS kommer aldrig att kunna bli någon betydande operatör på USA med den flotta man förfogar över för tillfället, eller den planerade för den delen (jämför tex Finnair-som dessutom flög på Boston från Skavsta för några år sedan). Boston är knappast någon överdrivet viktig affärsdestination heller.

Det finns en drös underservade destinationer globalt sett, och ändå väljer man Boston.

Så nja, blir nog Houston i repris på denna...
 
Nyfiken fråga som sagt, är det bekräftat ännu vilka stolar som kommer sitta i denna maskin?

Min teori är att dom skall använda gamla ekonomisäten som förut satt i A330-300 maskinerna som nu är uppgraderade samt behålla dom nuvarande stolarna som PrivatAir har i maskinen.

Jag skulle dock gärna se att om man nu vill satsa på riktigt med den här maskinen att man satt in nya säten. Självklart är det en kostnadsfråga men det skulle nog ge mer kunder att ha en fräsch och ny kabin rakt igenom.

Det här är ju en kärra som är inhyrd från ett annat bolag. Därför vore det mycket märkligt om man utrustade den med begagnade SAS-ägda säten, som dessutom kommer ifrån en helt annan typ av flygplan. Snarare är det nog så att planets ägare antingen har färdiga säten på lager, eller köper in och monterar lämpliga säten när detta beställs. 737 är förmodligen världens vanligaste trafikflygplan, så dessa säten borde inte vara några större svårigheter att snabbt få tag i till ett rimligt pris.
 

mha321

Medlem
Känns som lite panik-hittepå. Man kör trial and error utan vidare strategi. SAS kommer aldrig att kunna bli någon betydande operatör på USA med den flotta man förfogar över för tillfället, eller den planerade för den delen (jämför tex Finnair-som dessutom flög på Boston från Skavsta för några år sedan). Boston är knappast någon överdrivet viktig affärsdestination heller.

Det finns en drös underservade destinationer globalt sett, och ändå väljer man Boston.

Så nja, blir nog Houston i repris på denna...
Boston ligger 4a på CPH listan av underserved. Efter Miami (som man redan öppnar), Hongkong (som man öppnar via Arlanda) och Teheran. Så man följer listan minus ett hopp...

Så en hel del poänger finns det allt med Boston.
 
Jag tror Boston är helt rätt destination. Boston är en stark näringslivsregion, inom bioteknik/medicin, finansiella och diverse professionella tjänster, hela den akademiska världen etc. Läkemedelsindustrin är stark i Köpenhamn och även om Stockholm så gärna vill vara hela nordens finansiella centrum så finns det fortfarande nationella centrum i Danmark och Norge lik väl så jag tror inte SAS generellt borde ha några större problem att fylla 88 säten mellan Köpenhamn och Boston, om den nu som ovan nämns redan är 4e destination på unserved-listan. Sedan är det givetvis en förutsättning att man kan flyga sträckan dagligen med samma flygplan (relativt kort sträcka som tillåter 24-timmars rotation) och ett bästa scenario vore ju att SAS klarar att etablera rutten med 88 säten tills dess leasingkontraktet med Privatair går ju och att de då kan skala upp till en A330. Rent generellt är väl USA en något enklare marknad än Asien där framförallt mellanöstern-bolaget men även andra pressar marknaden hårt. Så jag tror SAS har valt rätt destination här, sen kan man ju alltid diskutera om de skulle ha slingat maskinen via exempelvis Oslo ett par dagar i veckan likt Miami-rutten men i sig tror jag Boston är rätt destination.
 
  • Gilla
Reactions: FCT
Toppen