Senaste nytt

Extra väska hos United inrikes?

Flög idag inrikes med United, utan direktanslutning med SAS. Jag har flugit ut med SAS och flyger hem med dem och det är en genomgående bokning tor. Jag är EBD men när jag checkade in ville de ha betalt för väska nr 2. Jag hävdade att det ingår när man är *A Gold. De sa att de inte kunde se att det var så utan hänvisade till att jag fick betala nu och skicka in en claim via united.com.

På *A alliance hemsida står dete så här:
Extra Baggage Allowance (note 3)

As a Gold Status holder you can choose not to travel light. We allow an additional 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies, or one additional piece of luggage where the piece concept applies.


Och note 3 säger
3. This benefit may only be available if travelling on two or more Star Alliance member airlines on a single ticket. Please contact the Star Alliance member airline with whom you will check-in with for further details.

Jag har flugit tidigare inrikes med UA utan att ha behövt betala.
Vad gäller?
 

fcx

Medlem
Det här har varit problem tidigare med just United på SAS-biljett. Bara att betala och skicka in ett claim till SAS så kommer pengarna tillbaka.
 

Senator

Moderator
Jag uppfattar att frågan är rätt enkel att besvara tyvärr, då det är Uniteds regler som gäller. Deras regler är enkla:
Bagage ingår inte i ekonomiklass
Så den "extra" väskan som ingår som Star Gold täcker den väskan som inte ingår
Vem som har ställt ut biljetten tror jag tyvärr är irrelevant

united.JPG

Checked Baggage Service Charges | United Airlines
 
Om jag förstår rätt så var detta en vanlig inrikesflight i USA, utan internationell anslutning. Och i ekonomiklass. Ingen status hos United.

Då ingår 0 väskor på biljetten, men *A-gold ger dig ytterligare 1 väska. Totalt 1 väska gratis.

Behöver man checka in fler väskor på United kan det vara värt att kolla prisskillnaden vad en First kostar. Jag hade en väska för mycket en gång, som de ville ha $100 för. Köpte istället en uppgradering till First för mycket mindre, och då ingick fler väskor. :)
 
Det är enligt ovanstående som jag också tolkar det. Vid ett inrikes flighter i USA utan anslutning till utrikes destination får man betala för väska nr 2 som EBG/EBD. I alla fall enlit UA:s regler. Men had det varit i anslutning till min resa hem hade det varit gratis oavsett om jag åker med SAS eller UA eller annat *A bolag.
 
Det är enligt ovanstående som jag också tolkar det. Vid ett inrikes flighter i USA utan anslutning till utrikes destination får man betala för väska nr 2 som EBG/EBD. I alla fall enlit UA:s regler. Men had det varit i anslutning till min resa hem hade det varit gratis oavsett om jag åker med SAS eller UA eller annat *A bolag.
Yes, för då är det long haul och då ingår en väska normalt i biljetten. +1 extra väska som *A-Gold.
 

sweflyer

Medlem
Okej, hade missat det. De verkar ha en lite udda policy internationellt också. Det verkar som att vid korta internationella resor så ingår ingen väska, men gör det om man har *A Silver (se nedan). Vid något längre resor (exempelvis MEX-LAX) så ingår första väskan för alla enligt nedan matris
UnitedSilver.png
 

Dr. Miles

Expert
Okej, hade missat det. De verkar ha en lite udda policy internationellt också. Det verkar som att vid korta internationella resor så ingår ingen väska, men gör det om man har *A Silver (se nedan). Vid något längre resor (exempelvis MEX-LAX) så ingår första väskan för alla enligt nedan matris
Visa bifogad bild 42154
Vi pratar om USA inrikes.
Mexico-USA är inte USA inrikes därför ingår en incheckad väska även utan status.
Säg inte till mexikanerna att Mexico är en del av USA... ;)
 
Toppen