Senaste nytt

Hur undviker man Young Drivers Fee?

Jonas C

Medlem
Tog ju som nämnt körkort nyligen, av enda anledningen att det kan komma att vara användbart vid bilhyra på resor, då jag annat fall inte äger någon bil. Dessvärre tycks många hyrbilsfirmor ta ut en extra avgift för bilförare under 25 år, och i vissa fall är avgiften nästan dubbelt så mycket som självaste bilhyran. Visserligen har jag förståelse för att de är rädda för att vissa ungdomar kör som idioter, men de kunde i varje fall ha satt avgiften på en mer rimlig nivå.

Finns det något sätt som man kan undvika Young Drivers Fee? Eller åtminstone reducera den till en mer acceptabel nivå. Exempelvis genom försäkringar, eller ifall det finns hyrbilsfirmor som inte tar ut den.
 
F

FCT

Guest
Vet att vissa coroorate fares inte har denna avgift. Har du tillgång till något företagsavtal så kan du ju kolla där.
 
A

Aurora

Guest
Är du så ung, kan nu inte være lang tid för det inte är ngt problem lenger... :)
 

chazzie

Medlem
Väx upp! (Förlåt, kunde inte hålla mig :D)

Tyvärr är det lika hos de flesta uthyrare, man får leva med det tills man är "torr bakom öronen"...
 
F

FCT

Guest
Väx upp! (Förlåt, kunde inte hålla mig :D)

Tyvärr är det lika hos de flesta uthyrare, man får leva med det tills man är "torr bakom öronen"...
Haha... men dessvärre är ju ålder och uppförande inte korrelerat överhuvudtaget. :rolleyes::D
 

chazzie

Medlem
Dessvärre är ju ålder och uppförande inte korrelerat överhuvudtaget

Absolut inte, en bekant till mig var "40 när han var 16", men det är som med bilförsäkringar, det spelar ingen roll hur bra du sköter dig, din ålder och hur andra sköter sig i kombination med hur mycket motor man har är avgörande faktorer. Jag känner personer som skulle förtjäna en dyrare försäkring trots mogen ålder och i en liten bil med 70hk =}

Åter OT, det skulle vara intressant om företag som säljer försäkringar eller hyr ut bilar kunde påvisa att det är X procent större risk att det uppstår en skada på bilen, förmodligen är det inte i relation med prisskillnaden...
 
Jag tycker dessa avgifter är onödiga. Hur bra man kör bil har ingenting med ålder att göra.
"Personlig mognad" hör man ofta, ungdomar kör som idioter, visst det finns ungdomar som kör som idioter men finns lika många 35+ som kör som idioter också. Somliga växer aldrig upp.

Vem kör bäst? En som kör 150-200 mil per/vecka i jobbet, ung trucker osv eller en 50 åring som haft körkort i 30 år men knappt kört bil?
 
Last edited:
Jag tycker dessa avgifter är onödiga. Hur bra man kör bil har ingenting med ålder att göra.
"Personlig mognad" hör man ofta, ungdomar kör som idioter, visst det finns ungdomar som kör som idioter men finns lika många 35+ som kör som idioter också. Somliga växer aldrig upp.

Vem kör bäst? En som kör 150-200 mil per/vecka i jobbet, ung trucker osv eller en 50 åring som haft körkort i 30 år men knappt kört bil?
Kanon, det finns helt klart en marknad för att hyra ut bilar till förare under 25, om det du säger stämmer borde du kunna prisa in dig och ta hela den marknaden ;-)
 
Toppen