Senaste nytt

Ett år med fem kort för utvärdering - nu ska agnarna sållas från vetet

MrShield

Medlem
Syftet med kreditkorten har i grunden varit att på ett så kostnadseffektivt och enkelt sätt som möjligt tjäna Eurobonuspoäng.

Mitt primära kort under året har varit Amex SAS Premium med Coop Medmera Mer som backup. Ca. 300 000:- i total spend så här långt på året.

Blev nyligen EBG och får därmed SAS Diners och SAS Mastercard utan årsavgift. Dessa kort har jag redan, men i princip oanvända än så länge. Bara testat lite provköp för att kolla att fakturan ser schysst ut, webbportalen funkar bra etc.

Helt ärligt har jag blivit lite trött på att jaga poäng då jag redan har minst sagt svårt att göra av med dem jag har eftersom jag helst inte vill resa på fritiden när jag väl får en chans att vara hemma. Dessutom var det ju för jäkla smidigt när alla räkningar gick på autogiro istället för att få en bunt fakturor och sitta med Betalo (även om det i sig är en kanontjänst). Jag är helt enkelt ute efter att förenkla det hela.

Så planen har varit att fimpa Amex Premium så fort jag fick 2-4-1 (vilket jag redan fått såklart) och dessutom säga upp Coop Medmera Mer för att hålla det enkelt - köra Diners om det går, annars SAS Mastercard och slippa några andra kort. Jag har ett bankkort Swedbank VISA som är en bra backup i t ex Tyskland där det är väldigt många ställen som inte tar Mastercard utan bara EC-karte eller VISA.

Visst, årsavgifter är skönt att slippa, men innan jag genomförde min plan ville jag prova hur de olika korten egentligen preseterar rent kostnadsmässigt när man gör ett köp utomlands samt ett test att ta ut pengar utomlands exakt vid samma tidpunkt med alla fyra kreditkort samt Swedbank VISA bankkort.

I Las Vegas 2015-08-02 kl 22:10

Ta ut pengar $200

SAS Mastercard (2% valutapåslag samt kontantuttagsavgift):
1 899,86 SEK

SAS Diners (4% påslag i kontantavgift):
1 848,01 SEK

SAS Amex (4% påslag i kontantavgift):
1852,01 SEK

Coop Medmera Mer (inget valutapåslag samt ingen Kontantuttagsavgift)
1775,94 SEK

Swedbank VISA bankkort (1,5% valutapåslag samt kontantuttagsavgift)
1855,99 SEK

I Las Vegas 2015-08-01 kl 18:00

Kortköp $995

SAS Mastercard (2% valutapåslag):
8 806,32 SEK

SAS Diners (2% valutapåslag):
8 788,00 SEK

SAS Amex (2% valutapåslag):
8 795,79 SEK varav 172,47 SEK är avgift för valutapåslag

Coop Medmera Mer (inget valutapåslag)
8 608 SEK

Efter dessa resultat blir det väldigt svårt att ta ett beslut hur man skall göra. För mig kommer det som en smärre chock t ex hur extremt dyrt SAS Mastercard är att använda utomlands. Inte bara höga avgifter, dessutom dålig valutakurs. Samtidigt går det ju inte komma ifrån att det blir mycket pengar i slutändan att tjäna om man använder Coop Medmera Mer.

För att försvåra ytterligare har Amex Premium fungerat klockrent utomlands detta år. I USA har de tagit det precis överallt och Europa otroligt bra förutom i Tyskland. Även alla länder i Europa där man kan betala taxi med kort har man tagit Amex.

Diners är dåligt i Sverige, men när jag reser kan jag spenda säkert uppåt 80% på kortet, helt ok täckning inom resevärlden.

Svårt att hitta en optimal väg här. Coop Medmera Mer klart mest prisvärt, årsavgift på 249:- tjänar man in väldigt snabbt genom avsaknad av både valutapåslag och kontantuttagsavgift. Samtidigt om man ska prata känsla så känns det betydligt bättre att ta fram ett SAS Mastercard GULD och betala än ett kort där där jag både direkt och indirekt stödjer ett socialdemokratiskt kooperativ jag egentligen inte vill stödja.

Samtidigt har jag nog en spend på ca. 200 000:- per år utomlands. Det är alltså 4 000:- per år i bara valutapåslag! Helt sjukt egentligen.

Hela min egna lilla undersökning har bara gjort det ännu svårare att sålla agnarna från vetet.

Hur hade ni gjort?

Edit: Ett tillägg är att jag aldrig handlar på Coop, enbart ICA för min del.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag har också samma kort (dock Amex Elite) som du har och har kommit fram till att hemma i Sverige använder jag Amex överallt där det är möjligt.
Är jag utomlands så är det Coop Med Mera Mer som är det primära kortet om det inte är en utgift som jag behöver ta på Amex för att komma upp i en spend på 150k för att få en voucher.
 

Alf

Medlem
Jag har gjort ungefär samma utvärdering de senaste åren med samma antal kort med tillägg av BA Visa kort.
Lyckades få en voucher för 2-4-1 på BA som jag däremot inte lyckats använda eftersom det är så himla svårt att hitta platser i C och F på BA som passat.

Jag håller med om slutsatsen att man klarar sej på Amex och Coop Med Mera. Använder Amex till 150000 kr för att få vouchern. Använder sedan Coop kortet. Har även funderat på att byta upp mej till Amex högre nivå för att kunna få ut ytterligare en voucher.

Har gjort mej av med BA Visa, Diners, SAS Mastercard.

Jag tycker inte man behöver lägga politiska värderingar på om man handlar på Coop eller ICA. Det är bara att konstatera att ICA inte varit särskilt smarta i kortfrågan. Att som ICA med dagens teknik skicka ut papperskuponger för att tillgodogöra sej intjänade rabatter är stenålder och på gränsen till lurendrejeri. Detta är naturligtvis ett medvetet val då man vet att massor av personer glömmer lämna in denna rabattkupong innan giltighetsperioden har gått ut. Det blir naturligtvis en bra extraförtjänst för ICA.
 

poiu

Medlem
Fin sammanställning. Jag har haft nästan samma uppsättning kort som du och jag har i princip alltid använt Amex där det går men helt uppenbart att Coops är att föredra utomlands.
 

RickardG

Medlem
Intressant tråd. Fick mig att googla lite och till min stora förvåning hittade jag en site jag aldrig sett men som verkar vara rätt bra: Kortio.se - Jämför kreditkort och hitta rätt kort för dig
Jag sprang på den siten för ett tag sedan men tyckte den innehåll för många fel. T.ex. för Coop MedMera Mer står det att bonuspoäng endast kan spenderas hos Coop. För Shell MasterCard står det att det inte ger rabatt på drivmedel men läser man det finstilta så gäller det bara hos konkurrenter (något som flera andra bolag kör med). Att sedan Amex saknas gör ju jämförelserna lite haltande.
 

johhenrik

Medlem
Jag sprang på den siten för ett tag sedan men tyckte den innehåll för många fel. T.ex. för Coop MedMera Mer står det att bonuspoäng endast kan spenderas hos Coop.
Kan de spenderas på andra ställen alltså? Andra bolag inom MedMera då eller? Jag trodde de bara kunde spenderas inom Coop-programmet, där man kan köpa konvertering till andra partners osv.
 

Dr. Miles

Expert
Jag sprang på den siten för ett tag sedan men tyckte den innehåll för många fel. T.ex. för Coop MedMera Mer står det att bonuspoäng endast kan spenderas hos Coop.
Det står att "Bonus kan endast användas på Coop och hos deras partners".

Screenshot20150930_03.png
 
Toppen