Senaste nytt

SAS Plus jämfört med British Airways Business?

Anders Göth

Ny medlem
Jag flyger rätt ofta Köpenhamn – Heathrow, för det mesta med British Airways. Jag uppskattar servicen ombord, "and the British touch". Nu ska jag boka en tur till Rom, och undrar hur det är med SAS service ombord för SAS Plus-passagerare jämfört med BA Business Class: på BA erbjuds man en helt OK måltid samt gratis vin och starkare drycker så mycket man orkar. Hur är det med SAS på den punkten? Tycker att SAS hemsida uttrycker sig lite vagt ... Eller rekommenderar ni något annat bolag på den rutten? Swiss Air har oftast mellanlandning vad jag kan se, annars vore kanske det ett alternativ. Och Alitalias hemsida tar en evighet att ladda ...
(Har letat i forumet, men hittar inte min fråga. Ber om ursäkt om det redan behandlats – dirigera mig rätt, i så fall, tack!)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bnr

Medlem
Jag flyger rätt ofta Köpenhamn – Heathrow, för det mesta med British Airways. Jag uppskattar servicen ombord, "and the British touch". Nu ska jag boka en tur till Rom, och undrar hur det är med SAS service ombord för SAS Plus-passagerare jämfört med BA Business Class: på BA erbjuds man en helt OK måltid samt gratis vin och starkare drycker så mycket man orkar. Hur är det med SAS på den punkten? Tycker att SAS hemsida uttrycker sig lite vagt ... Eller rekommenderar ni något annat bolag på den rutten? Swiss Air har oftast mellanlandning vad jag kan se, annars vore kanske det ett alternativ. Och Alitalias hemsida tar en evighet att ladda ...
(Har letat i forumet, men hittar inte min fråga. Ber om ursäkt om det redan behandlats – dirigera mig rätt, i så fall, tack!)
Swiss är mycket bättre än SAS, värt mellanlandning imo.
SAS Plus är i princip en flexibel ekonomiprodukt med lounge, något att äta (inget imponerande alls) och dricka. Ingen hård seatblock heller så man riskerar att hamna bredvid någon och inte få något extra utrymme.

Edit: Visst, du får dricka så mycket du vill i SAS Plus också men jag skulle valt Swiss för servicen och maten ombord alla dagar i veckan. Swiss Business-produkt ska vara väldigt vass.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Moco

Medlem
Det går väl inte riktigt att jämföra. På SAS är det inte någon gardin, mat i plast-/pappersförpackningar, ingen champagne, allmänt rörigt eller väldigt down to earth svenskt, om man nu vill uttrycka sig så. Swiss, BA, Lufthansa, KLM etc. är samtliga bättre alternativ.

Tänk dig att du jämför ett premiummärke mot Kooperativa Förbundets Blåvitt.
 

agehall

Medlem
SAS Plus och British Airways Club Europe är, sett till den hårda produkten, ungefär lika dåliga. På British Airways har man dock seatblock i Club Europe vilket man inte har i SAS Plus. På den mjuka sidan har BA varma handdukar vilket SAS inte har och jag skulle säga att måltiden är något bättre på BA, men det var ett tag sedan jag flög SAS Plus inom EU själv, så det kan ha förbättrats.

Vill du ha en bra produkt så ska du helt klart titta på Swiss istället. (Och de heter Swiss, inte Swiss Air!) De slår enligt mig båda SAS Plus och British Airways Club Europe.
 
  • Gilla
Reactions: FCT

Moco

Medlem
Det var ett tag sedan jag flög SAS Plus inom EU själv, så det kan ha förbättrats.
.

Que nada! :D Det har det verkligen inte gjort. Bäst service får man på Blue 1, där är det lite ordning. Annars är det inte mycket att hänga i julgranen. Man får tjata om allt. Inget kommer av sig självt på SAS.
 

AABack2ARN

Medlem
På den mjuka sidan har BA varma handdukar vilket SAS inte har och jag skulle säga att måltiden är något bättre på BA, men det var ett tag sedan jag flög SAS Plus inom EU själv, så det kan ha förbättrats.

Fast ibland glömmer de handdukarna på BA... Och maten är enbart bättre i de fall man får en riktig måltid på BA - Afternoon tee och Extended breakfast är helt klart sämre alternativ än SAS matlåda. Och benutrymmet är väl faktiskt eventuellt lite bättre på SAS om man bortser från första raden hos BA. Dock seatblock hos BA
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Fast ibland glömmer de handdukarna på BA...
Sant. Det hände mig senast LHR-JFK vilket var surt.

Och maten är enbart bättre i de fall man får en riktig måltid på BA - Afternoon tee och Extended breakfast är helt klart sämre alternativ än SAS matlåda.

Helt sant.

Och benutrymmet är väl faktiskt eventuellt lite bättre på SAS om man bortser från första raden hos BA. Dock seatblock hos BA

Är utrymmet verkligen bättre på SAS? De kanske har någon cm till, men det är fortfarande för lite för att man ska få plats imho.
 
Toppen