Senaste nytt

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

jumbooze

Medlem
Rekommenderar appen my flights för bevakning om säte ändras.

Thai har ju varit inne och modifierat biljetten då de gjort ändring av plan då har de rätt att ändra segment men den behöver re-issue av eurobonus som måste godkänna den...
 

d99mlu

Medlem
Kan återkoppla lite...

Ringde först Thai och bad om ombokning via annan europadestination med F-kabin. De sa att de inte fick röra biljetten på det sättet och hänvisade till SAS.

Ringde SAS och bad dem be Thai öppna upp två bonusplatser via FRA/CDG/LHR/MUC. Fick besked efter ett par dagar att Thai vägrar detta.

SAS föreslog ombokning till business även på hemresan så att jag skulle få tillbaka F-poängen, men jag sa att jag hellre behöll bokad hemresa och tog caset mot Thai för nedgraderingen.

190 000 * 0,6 * 0,75 * 2 = 171 000 EB-poäng hade jag tänkt mig, alternativt rimligt ekvivalent kontantnivå. Tankar kring detta?
 

jumbooze

Medlem
Jag har väldigt svårt att se att du skulle få Eurobonuspoäng av Thai, tyvärr.
Ja, med så här lång tid i förväg så har jag också svårt att se det.
Dock så blev jag erbjuden usdm av Asiana så konceptet är inte okänt.
Här kan man ju inte heller låtsas att man inte känt till det.
Så tyvärr tror jag inte på ersättning för downgrade.
Tittade på min LM bokning och ser att det även var en tidsändring på 5min vet ej om det påverkade fallet.
 

d99mlu

Medlem
Jag har väldigt svårt att se att du skulle få Eurobonuspoäng av Thai, tyvärr.
Det är ju valutan för biljettens kostnad. De får såklart gärna ge mig pengar istället, men jag tänkte att de hellre skulle välja att köpa in poäng från SAS (som jag antar att de får bra pris på).

Men men, det är det jag kommer kräva, så får vi väl se vad de säger.
 

agehall

Medlem
Det är ju valutan för biljettens kostnad. De får såklart gärna ge mig pengar istället, men jag tänkte att de hellre skulle välja att köpa in poäng från SAS (som jag antar att de får bra pris på).

Visst är det så, men ifall du vill ha EB-poäng får du nog räkna med att driva det hela genom tingsrätten och ev ännu längre för att få ut något. Jag ser det hela ur en praktisk synvinkel här och jag tror det är dumt att gå in med ett krav på poäng - det kommer att leda dig in i en återvändsgränd.

Men men, det är det jag kommer kräva, så får vi väl se vad de säger.

Jag skulle säga att oddsen är låga för ett vänligt men bestämt nej.
 

d99mlu

Medlem
Här kan man ju inte heller låtsas att man inte känt till det.
Så tyvärr tror jag inte på ersättning för downgrade.
Kanske jag som inte förstår reglerna, men varför skulle det spela roll om jag har känt till det eller inte? Thai vägrar ju boka om till något likvärdigt, så i slutänden har jag betalat för en produkt som jag inte får.

Jag ser det hela ur en praktisk synvinkel här och jag tror det är dumt att gå in med ett krav på poäng - det kommer att leda dig in i en återvändsgränd.
Jag har ingenting emot att gå andra vägen, dvs. kräva pengar men acceptera poäng som alternativ lösning. Får väl bli så istället då :)
 

johhenrik

Medlem
Kanske jag som inte förstår reglerna, men varför skulle det spela roll om jag har känt till det eller inte? Thai vägrar ju boka om till något likvärdigt, så i slutänden har jag betalat för en produkt som jag inte får.
Fast du vet nu om vad det är du får, så det står dig rätt att bryta köpet, alltså avboka. Jag tror tyvärr inte du har något att hämta här, även om jag önskade det var annorlunda.
 
Toppen