Senaste nytt

Bonusbiljett och betald biljett i samma bokning

RickardG

Medlem
Går det att t.ex. ringa SAS och boka A-B-C-B-A där A-B och B-A är betalda biljetter och B-C-B är bokat med poäng?
Tanken är att få allt på samma PNR för att försäkra sig om att inte råka illa ut vid missade anslutningar, medan första och sista sträckan inte har några lediga bonusplatser kvar.
 

RickardG

Medlem
Anar jag att det finns ett mer nyanserat svar? Visst är det tekniskt möjligt att blanda biljettyper i samma bokning, och att det mer handlar om välvilja, regelverk och kanske systemstöd hos SAS?
 

Dr. Miles

Expert
Anar jag att det finns ett mer nyanserat svar? Visst är det tekniskt möjligt att blanda biljettyper i samma bokning, och att det mer handlar om välvilja, regelverk och kanske systemstöd hos SAS?
Det är inte tekniskt möjligt att blanda en betald biljett och en bonusresa biljett.

Det är inte som att sätta ihop två betalda biljetter, vilket är möjligt så länge fare rules tillåter.
T ex när jag flög till Kina så hade jag Hamburg-Beijing T/R som ett biljettnummer (British Airways) och Beijing-Dalian // Qingdao-Beijing som ett annat biljettnummer (Air China).
Trots att det var två separata biljettnummer gick det att boka som en bokning (ett bokningsrefernesnummer).

Är du inte nöjd med mitt svar kan du vänligen kontakta flygbolaget i fråga om det går eller inte.

Vissa påstår att länka mellan två befintliga bokningar är möjligt men det är inte riktigt sant.
Det är ofta så att man lägger till en kommentar i en befintlig bokning om andra bokningen. Det är dock inte garanterat att flygbolagen tar hänsyn till vad som står i kommentarsfältet.
 
Det ska inte gå, men jag har lyckats med det en gång. Det var dock en resa bokad med Bästa tillgång, så var ju inte i bokningsklass för awardresa. När jag försökt samma sak efter det så har det blivit tvärnej.
 

agehall

Medlem
Det ska inte gå, men jag har lyckats med det en gång. Det var dock en resa bokad med Bästa tillgång, så var ju inte i bokningsklass för awardresa. När jag försökt samma sak efter det så har det blivit tvärnej.

Bästa tillgång är lite av en bastard - det är inte en awardbiljett utan en helt vanlig biljett där man betalar en del med poäng och därför går det nog att kombinera ihop det.

Jag känner inte till något bolag som tillåter att man kombinerar awards med revenue-biljetter. BA gör det absolut inte. LifeMiles går inte heller. AAdvantage har jag inte försökt med, men jag har svårt att tro det går...
 

RickardG

Medlem
Jag skrev att det inte går och om du ifrågasätter mitt svar så får du kontakta flygbolaget ifråga.
Varför frågar du mig om jag har vaknat på fels sida? :confused: Ska det vara på höger sida eller på vänster sida? ;)
Man ska vakna på den rätta sidan :)
Ditt första svar tyckte jag visade på att det inte var ett helt glasklart nej i alla avseenden och därför blev jag nyfiken på om det fanns speciella situationer där det gick. Det var inte att ifrågasätta ditt svar utan var mer en önskan om en vidareutveckling. Som @David skriver var det säkert bara språkförbistring.
 
Toppen