Senaste nytt

Starwood bokning

bwise

Medlem
Bokade en vistelse till februari 2016 enligt "prepaid rate" via Starwoods hemsida i helgen.
I vanliga fall när jag bokar hotell så brukar de debitera kortet direkt, men inte i det här fallet.

När jag kollade på FAQ på Starwoods hemsida så står det "With prepaid rates, your credit card will be charged anytime between the time of booking and up to 10 days after departure from the hotel."
Ganska luddigt med andra ord!

Vad är er erfarenhet? När brukar de debitera i vanliga fall?
 

nota bene

Medlem
Varierar! Men brukar oftast dras direkt eller i samband med stay.

Råkade boka en pre-paid för några veckor sedan som jag sedan inte utnyttjad, och blev aldrig debiterad...
 

rvarttinen

Medlem
Ja - det kan variera. Oftast har de debiterat i det närmaste omgående. Men, någon gång har det dröjt. Vid ett tillfälle hade jag valt en pre-paid rate (av misstag) vid ombokning, men hann kontakta hotellet och de ändrade bokningen innan de debiterade. Det tycks mig som om det är hotellet i fråga som sköter debitering odyl.
 

AABack2ARN

Medlem
Bara erfarenhet från Marriott-gruppen avseende prepaid men de två senaste prepaid-bokningarna jag haft med dem debiterades någon dag innan ankomst. Vet inte riktigt varför och vad de tjänar på att vänta - rent logiskt borde de väl vilja få in pengarna så snabbt som möjligt?
 

mha321

Medlem
Bara erfarenhet från Marriott-gruppen avseende prepaid men de två senaste prepaid-bokningarna jag haft med dem debiterades någon dag innan ankomst. Vet inte riktigt varför och vad de tjänar på att vänta - rent logiskt borde de väl vilja få in pengarna så snabbt som möjligt?
Det är inte så att de lägger en reservering på pengarna redan från början men inte debiterar förrän senare? Så länge de är reserverade så är de ju i princip garanterade att de kommer in, men samtidigt är det mycket billigare att göra refund i det läget. (om det nu skulle bli aktuellt även på en prepaid, det kan ju finnas legitima anledningar)
 

AABack2ARN

Medlem
Så kan det mycket väl vara - ser inte om det finns några reserverade belopp på mitt Eurocard. Eller finns det något sätt att se det utan att kontakta kundtjänst?
 

bwise

Medlem
Varierar! Men brukar oftast dras direkt eller i samband med stay.

Råkade boka en pre-paid för några veckor sedan som jag sedan inte utnyttjad, och blev aldrig debiterad...

Låter rimligt, blir säkert troligen debiterat i samband med vistelsen... Tycker dock att det är lite märklig definition av "pre-paid" från Starwoods sida :)
Men det kanske bara är jag som tycker att det är skönt att ha saker "betalda och klara" direkt när jag bokar något.. Kanske borde boka Starwood hotell via resebyrå i fortsättningen för att komma runt problematiken.
 
Toppen