Senaste nytt

EBG status till Amex Elite extrakort?

JimLov

Medlem
Nu har jag hängt här ett tag och det är dags för första inlägget.

Först vill jag tacka för all info som ni delar med er av och jag börjar känna att poängjagandet har lockat mig en smula.

Nu till bakgrunden och frågan.
Jag och frun funderar på att skaffa Amex Elite. Hon kommer stå för huvudkortet.
Jag har ett EBG och hon har ett EBS.
Hon reser sällan i tjänsten medan jag reser ofta och mestadels studsar jag runt i Norden. Jag är den som i huvudsak kommer använda Elite för utgifter.
Omsättning är 250-300 Kkr/år.

Kommer jag ha kvar min EBG-status eller "ärver" jag hennes EBS?
 

agehall

Medlem
Du har ju kvar EBG, men jag vill minnas att det står hennes nummer utan prefix på extrakortet. Du måste alltså ha ett annat kort om du vill ha ett fysiskt kort för att visa upp din status.
 

Wendestam

Medlem
Välkommen till BC!
Den som står för huvudkortet får poängen som kommer in på de kort som är kopplade till huvudkortet. Att innehavaren är EBS är inget som kopieras över till de övriga korten. Lika lite som att en EBD skaffar det och den statuslösa sambon blir Diamond på köpet. Statusen gäller bara huvudkortet alltså.:)
 

JimLov

Medlem
@Wendestam: Tack. :)

Jag fortsätter på avd. nybörjarfunderingar.

När jag kom upp i EBG fick hon ett EBS.
Är det en poängbaserad uppgradering?
Kommer hon ganska snabbt komma upp i EBG med det 20.000 från Elite?
 

Wendestam

Medlem
Om du menar att hon "redan har fått " 20000p eftersom hon är EBS?
Tyvärr är det inte så, utan bara status. Hon måste samla in 45'p (inkl de 20' från Amex Elite) för att "själv" kvalificera sig till EBG.
 

JimLov

Medlem
Ok.
Och omsättningen på 250 Kkr på Elite ger 50.000 poäng eller är inte heller dom statusgrundande?
Om jag sätter hennes EBS som huvudkort och dom poäng jag drar in går in på hennes så borde mina poäng ge en del med?

Inser det inte är den vanligaste setupen det här, att extrakorten är det som drar in poängen och flygningarna.
 
Ok.
Och omsättningen på 250 Kkr på Elite ger 50.000 poäng eller är inte heller dom statusgrundande?
Om jag sätter hennes EBS som huvudkort och dom poäng jag drar in går in på hennes så borde mina poäng ge en del med?

Inser det inte är den vanligaste setupen det här, att extrakorten är det som drar in poängen och flygningarna.
Amex poängen är inte statusgrundande nej
 

agehall

Medlem
Ok.
Och omsättningen på 250 Kkr på Elite ger 50.000 poäng eller är inte heller dom statusgrundande?

De är inte statusgrundande.

Om jag sätter hennes EBS som huvudkort och dom poäng jag drar in går in på hennes så borde mina poäng ge en del med?
Det ger extrapoäng men inga baspoäng.

Inser det inte är den vanligaste setupen det här, att extrakorten är det som drar in poängen och flygningarna.

Stämmer. Och med god anledning - det är vettigast att den som flyger mest drar in mest poäng.
 
Toppen