Senaste nytt

Qatar Airways QR 172 10/9 från Arlanda till Doha står fortfarande på backen

Har nu suttit över 2,5 timmar i planet nu, skulle lyft 22.45 och klockan är 00.30. Fel på air condition som måste åtgärdas. Minst 1 timme kvar säger dom... Middagserveringen är påbörjad och champagnen flödar. Tur att man sitter i business! Nu fick de precis tillåtelse att servera vin också.

Jag och min kollega kommer med all sannolikhet missa vår connection från Doha till Hongkong kl 07.20. Verkar inte gå någon direktflight förrän efter midnatt. Qatars markpersonal i Sthlm jobbar på att förbereda olika förslag och har varit och pratat med oss flera gånger. Verkar dock bli svårt att komma fram fredag kväll... Först lördag morgon med connection. Någon som har något bra förslag jag kan föreslå?

Vi är inbokade att åka hem måndag kväll men kommer nu förmodligen behöva stanna ett extra dygn. Jag åker på betald biljett med Qatar och den kan de boka om utan kostnad. Min kollega åker på biljett bokad med mina BA Avios. Den säger de att de inte kan ändra över huvud taget utan inblandning från BA vilket de jobbar på. De kommer inte "åt den"... Någon som har förslag på detta? Jag har guld på BA om det hjälper.
Flighten hem är med Cathay till Doha och vidare med Qatar till Stockholm. Allt i business.

Någon annan ersättning etc vi kan ha rätt till?
 

MartinH

Medlem
Verkar inte som det finns nåt alternativ där ni kommer fram innan lördag morgon. Troligast är Qatar till Dubai (DXB) och sen Cathay 746 17:10-05:05.
 

agehall

Medlem
Vi är inbokade att åka hem måndag kväll men kommer nu förmodligen behöva stanna ett extra dygn. Jag åker på betald biljett med Qatar och den kan de boka om utan kostnad. Min kollega åker på biljett bokad med mina British Airways Avios. Den säger de att de inte kan ändra över huvud taget utan inblandning från British Airways vilket de jobbar på. De kommer inte "åt den"... Någon som har förslag på detta? Jag har guld på British Airways om det hjälper.

Det där kan bli svårt. Qatar äger inte biljetten och jag misstänker att om det där inte är löst innan ni lyfter så kommer de att rycka på axlarna åt problemet.

Någon annan ersättning etc vi kan ha rätt till?

EU261/2004 låter som den skulle vara applicerbar.
 
Ok. Tack för svar. Inte hela världen. Har det rätt bra här! Har sökt lite Avios bonus resor nu och det bör gå att boka om hans biljett själva med hemresa tisdag kväll. Typ Hkg-Bkk-Lhr-Arn.
Frågan är då om jag redan nu ska be dem boka om mig utan kostnad eller om jag ska chansa på att jag själv kan boka om den sen...
 

agehall

Medlem
Ok. Tack för svar. Inte hela världen. Har det rätt bra här! Har sökt lite Avios bonus resor nu och det bör gå att boka om hans biljett själva med hemresa tisdag kväll. Typ Hkg-Bkk-Lhr-Arn.

Du kan inte boka om Avios-awards efter att resan påbörjats, så den går inte att boka om öht nu. Qatar kanske kan lyckas göra det, men din polare kommer inte att lyckas.
 
Du kan inte boka om Avios-awards efter att resan påbörjats, så den går inte att boka om öht nu. Qatar kanske kan lyckas göra det, men din polare kommer inte att lyckas.

Skumt. Frågade BA agenterna om detta när jag bokade hans biljett och de sa med bestämdhet att returresan går att boka om fram till 24 timmar innan?
 
BA var väldigt tillmötesgående tidigare idag. Det fanns ingen tillgänglighet med denna flight igår när vi bokade så min kollega var från början på tidiga Arn-Doh flighten. Öppnades upp en biljett i morse och jag ringde då Gold i London. Vid 13.00 fick de godkänt från Qatar att ändra biljetten trots att det var mindre än 24 timmar till flight. (Var faktiskt bara 3 timmar.)
De sa att normalt sett är det 24 timmars regeln för alla biljetter men att BA Avios biljetter kan i speciella fall bokas om fram till 3 timmar innan avgång men aldrig med andra One World bolag. Dock löste det sig ändå som sagt.!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Skumt. Frågade BA agenterna om detta när jag bokade hans biljett och de sa med bestämdhet att returresan går att boka om fram till 24 timmar innan?

Före det att man flyger första sektorn ja. Men därefter kan inga sektorer ändras.

BA var väldigt tillmötesgående tidigare idag. Det fanns ingen tillgänglighet med denna flight igår när vi bokade så min kollega var från början på tidiga Arn-Doh flighten. Öppnades upp en biljett i morse och jag ringde då Gold i London. Vid 13.00 fick de godkänt från Qatar att ändra biljetten trots att det var mindre än 24 timmar till flight. (Var faktiskt bara 3 timmar.)
De sa att normalt sett är det 24 timmars regeln för alla biljetter men att BA Avios biljetter kan i speciella fall bokas om fram till 3 timmar innan avgång men aldrig med andra One World bolag. Dock löste det sig ändå som sagt.!

Det finns faktiskt inga regler som säger att det inte går att boka en resa inom 24h. Det enda som står i reglerna är att det utgår en avgift för det.
 
De sa att returresan går att ändra, det finns ju inspelat eftersom jag pratade med dom. Min erfarenhet är att då lyssnar de på banden och stämmer det att de sagt så ger dem mig rätt. Men det återstår ju att se.

Ang 24 timmars regeln. Det var inte vad agenterna sa. Jag blev runtkopplad till ett flertal agenter och alla sa att det fanns en 24-timmars regel. Men jag litar mer på dig! Kundservice brukar ju faktiskt inte ha full koll.
 
Toppen