Senaste nytt

UberPOP-förare dömd för att köra svarttaxi

AtleFlyg

Medlem
Gick inte att posta detta i den befintliga Ubertråden.

Nu är den första UberPOP-föraren dömd för att bedriva svarttaxi. Ännu mer problem för UberPOP och kanske lika bra att stänga ner det nu här innan det blir för mycket dålig PR
 
Då väntar vi bara på alla överklaganden så vi verkligen får se vad lagen egentligen säger.

Det är egentligen resonemangen som är det intressanta, inte domen i sig då det var ett väntat utslag. Det ska bli intressant och se om lagarna kommer att anpassas för den kommande nya vågen av ny teknik inom olika delar av marknaden.
 

mha321

Medlem
Det är också intressant att se att det är föraren och inte uber man går på i det här läget. Men det är klart, när man väl har den biten så kan man väl åtala uber för medhjälp till det.
 

AtleFlyg

Medlem
Jag kan ju hålla med om resonemanget lite... Enklare när det är företag som får körningar.. När privatpersoner ska köra själva blir det problematiskt, dels med skatter men också med försäkringar för passagernarna som saknas.
 
Det är också intressant att se att det är föraren och inte uber man går på i det här läget. Men det är klart, när man väl har den biten så kan man väl åtala uber för medhjälp till det.

Med svensk lagstiftning tror jag det blir svårt...... Jag tror (med betoning på tror) att isåfall skulle även Blocket, Tradera, Ebay kunna bli åtalade för att kunder säljer saker utan att ta upp det i sin deklaration till skatteverket vilket skulle vara orimligt.
Uber marknadsför sig som en tjänsteleverantör inte som ett taxibolag.

Det kan iofs vara att man anser att tjänsten är så specifikt utformad att man kan bli åtalad för främjande eller medhjälp...... Men jag är tveksam...
 

mha321

Medlem
Jag tror det är just det där med specifikt utformad som gör det ganska tydligt - men jag är definitivt inte jurist.

blocket osv är i första hand gjorda för att sälja småsaker mellan privatpersoner på nivåer där du inte är skattskyldig. Uber är gjort för att förmedla en tjänst från ett företag (eftersom varje förare måste ha enskild firma alternativt AB, så vitt jag vet) till privatpersoner.

Det är stor skillnad på de två i uppsåt. Och vad uber marknadsför sig som tror jag inte lagen tar det minsta hänsyn till.
 
Toppen