Senaste nytt

Familjeresa till USA, sommaren 2016

dgp

Medlem
Hej alla på BC från en ny medlem!

Tack för ett bra forum!
Har läst och ”lurkat” några veckor och lärt mig mycket.

Planerar en familjeresa till USA under sommaren 2016 med 4 vuxna och 1 barn (8 år) och har lite nybörjarfunderingar som jag kanske kan få hjälp att reda ut:

12 juli, GOT-MIA (Vill gärna åka A380, premium economy)
15 juli, MIA-SAN (Via Houston/Dallas, förmiddag, ank ca 14-15?)
18 juli, Hyrbilsresa San Diego - Santa Monica
19 juli, Hyrbilsresa Santa Monica - Las Vegas
24 juli, LAS-JFK/EWR (direktflyg, förmiddag, ank ca 18-19?)
28 juli, JFK/EWR-GOT(+1 dag) (Vill gärna åka 747, premium economy)


1. Hur långt i förväg är det generellt bäst att boka? Har flygbolagen nästan ett års framförhållning i sina system?

2. Kan jag boka detta själv, på flygbolagens sidor? T.ex. SAS verkar inte ha möjlighet att söka/boka dessa fyra flygningar på hemsidan? Endast ”Hem från annan ort”?

3. Kan det i detta fall vara bättre att gå till en resebyrå (typ Swanson´s)?

4. Kan man (1 person) tillgodoräkna sig poäng/miles från alla övriga medpassagerare i denna bokning? Har olika bolag/allianser olika regler? (Jag har inget ”medlemsskap” hos något bolag i dagsläget)

5. Önskemålet A380 och 747 kan förstås växlas mellan ut- och hemresa. Vissa i ressällskapet har aldrig åkt stora flygplan, och vill gärna prova detta om det är möjligt.

6. Premium economy på de långa flygningarna är viktigare än flygplansmodell, dock verkar LH A380 mellan FRA-MIA bekvämt, skönt att ha US Immigration kontroll på slutdestinationen. Finns säkert andra som flyger direkt på MIA från Europa-hubbarna?

7. Flyger gärna med LH/SAS/KLM/BA. Någon med erfarenhet om respektive premium economy? Något bolag som är tydligt bättre eller billigare på PE?

8. Vi är flexibla med att flytta hela resan ett par dagar hit eller dit, dock är vistelsetiderna på de olika orterna ganska bestämda. Vissa rutter kanske inte går dagligen?


MVH
Jonas, GOT
 

agehall

Medlem
Hej alla på BC från en ny medlem!

Tack för ett bra forum!
Har läst och ”lurkat” några veckor och lärt mig mycket.

Välkommen till Businessclass! Hoppas du kommer att trivas här.


Planerar en familjeresa till USA under sommaren 2016 med 4 vuxna och 1 barn (8 år) och har lite nybörjarfunderingar som jag kanske kan få hjälp att reda ut:

12 juli, GOT-MIA (Vill gärna åka A380, premium economy)
15 juli, MIA-SAN (Via Houston/Dallas, förmiddag, ank ca 14-15?)
18 juli, Hyrbilsresa San Diego - Santa Monica
19 juli, Hyrbilsresa Santa Monica - Las Vegas
24 juli, LAS-JFK/EWR (direktflyg, förmiddag, ank ca 18-19?)
28 juli, JFK/EWR-GOT(+1 dag) (Vill gärna åka 747, premium economy)


1. Hur långt i förväg är det generellt bäst att boka? Har flygbolagen nästan ett års framförhållning i sina system?
Omöjligt att säga. Att boka direkt när biljetterna släpps är oftast inte bäst. Jag skulle tro att någon gång runt Q1 2016 är bäst. Vänta lite och se ifall det kommer någon rea...

2. Kan jag boka detta själv, på flygbolagens sidor? T.ex. SAS verkar inte ha möjlighet att söka/boka dessa fyra flygningar på hemsidan? Endast ”Hem från annan ort”?

Ja. Du bör kunna boka de längre sektorerna via lufthansa.com och inrikesresorna i USA via United.com eller aa.com, beroende på vilka du vill flyga med.

3. Kan det i detta fall vara bättre att gå till en resebyrå (typ Swanson´s)?

NEJ.

4. Kan man (1 person) tillgodoräkna sig poäng/miles från alla övriga medpassagerare i denna bokning? Har olika bolag/allianser olika regler? (Jag har inget ”medlemsskap” hos något bolag i dagsläget)
Nej. Vissa bolag tillåter familjekonton, men det är inte samma sak som att en person tillgodoräknar sig alla poäng. Varje person tjänar sina miles för det de reser, så är det på alla bolag.

6. Premium economy på de långa flygningarna är viktigare än flygplansmodell, dock verkar LH A380 mellan FRA-MIA bekvämt, skönt att ha US Immigration kontroll på slutdestinationen. Finns säkert andra som flyger direkt på MIA från Europa-hubbarna?

De flesta stora bolag flyger till MIA, så frågan är vilka du kan tänka dig att resa med.

7. Flyger gärna med LH/SAS/KLM/BA. Någon med erfarenhet om respektive premium economy? Något bolag som är tydligt bättre eller billigare på PE?

KLM har INTE premium economy. De har economy comfort vilket är ett skämt jämfört med riktig premium economy. AirFrance har riktig premium economy med bra hårdvara, men jag kan inte riktigt rekommendera någon att flyga med AirChance.

Jag har testat SAS och BA i premium economy. Skulle nog säga att de är ungefär likvärdiga. De har sina för och nackdelar som alla upplever ganska subjektivt. Båda funkar dock bra tycker jag.

8. Vi är flexibla med att flytta hela resan ett par dagar hit eller dit, dock är vistelsetiderna på de olika orterna ganska bestämda. Vissa rutter kanske inte går dagligen?
De flesta större bolag flyger varje dag, så du behöver nog inte oroa dig för den delen.
 

olo

Medlem
Välkommen hit! Snygg avatar/mongram!
4. Kan man (1 person) tillgodoräkna sig poäng/miles från alla övriga medpassagerare i denna bokning? Har olika bolag/allianser olika regler? (Jag har inget ”medlemsskap” hos något bolag i dagsläget)
Nej. Vissa bolag tillåter familjekonton, men det är inte samma sak som att en person tillgodoräknar sig alla poäng. Varje person tjänar sina miles för det de reser, så är det på alla bolag.
För att utveckla svaret från @agehall :
Varje person tjänar sina egna "baspoäng"/miles för ex. kvalificering för status. Däremot finns det vissa program som har "familjekonton" för att samla "extrapoäng" (poängen som går att flyga för). De som har det har ofta olika regler för vad en familj är. Det beror således på hur relationen mellan er som reser är. Är ni släkt går det ex. att alla poäng samlar till ditt Eurobonus-konto, men är två stycken vänner så går det inte att samla även deras. Hos ex. Turkish förutsätter ett familjekonto att man är gift.

Vilket program ni sedan väljer har ganska lite med vilket bolag ni flyger med. Ni kan ex. flyga Lufthansa och använda SAS Eurobonus, så länge det är samma allians.
 

chazzie

Medlem
1. Hur långt i förväg är det generellt bäst att boka? Har flygbolagen nästan ett års framförhållning i sina system?

Jag fick en gång ett bra tips om detta, vilket var så enkelt som, boka när du tycker att det är ett juste pris, dvs. vänta inte på att det skall gå ned någon 100-ing.

Sök redan nu någon gång i veckan för att pejla läget, förmodligen blir det inte dyrare fram till Q1 2016 om du inte absolut måste flyga just de datumen och något event går av stapeln i någon stad du tänkt besöka eller liknande.
 

Totopez

Medlem
Hej Jonas,
Nu känner jag inte din åttaåring, och vet inte hur mycket ni har rest tidigare. Men jag frågar mig ändå om ni inte försöker klämma in för mycket på en och samma resa. Ni har väldigt många resdagar och få dagar att göra saker på.

En hel dags resa till Miami, två dagar på plats, en dags resa till San Diego, två dagar på plats, ett dygn i Santa Monica följt av en halv dags bilresa, tre dagar i Vegas, en dags resa till NYC etc.

Med så pass kort tid brukar jag rekommendera att hålla sig till en kust. NYC, Miami, Orlando, strandliv i FL fyller utan problem upp tre veckor (även utan NYC) liksom LA, San Diego, Vegas, SF. USA ligger kvar, man behöver inte göra allt på en gång.
 
Toppen