Senaste nytt

Ny handling af SAS

A

Aurora

Guest
Well, s h a i t e.

Tar ut all min frustrasjon mot LCC'ene, som føkker opp konkurransen i Europa, og som tvinger de store selskapene til å måtte gjøre sånn her.

Fint for SAS, kommer til å spare millioner av kroner. Håper man ikke merker det som passasjer.
 
S

SkyPriority

Guest
En förbättring är förhoppningsvis att prio boarding kommer fungera! Borde bli lättare att kräva det.
 

Jakob K

Medlem
Well, s h a i t e.

Tar ut all min frustrasjon mot LCC'ene, som føkker opp konkurransen i Europa, og som tvinger de store selskapene til å måtte gjøre sånn her.

Fint for SAS, kommer til å spare millioner av kroner. Håper man ikke merker det som passasjer.
Ja konkurrens är jobbigt. Något som alla andra riktiga företag i världen tvingas anpassa sig till varje dag.

Anpassa sig eller dö.

Det är som Uber - men där tycker opinionen att det är "nytt och fräscht" istället.

SAS kanske skulle satsa mer på PR för att profilera sig som underdog mot Norwegian. :)

Mvh
 
A

Aurora

Guest
Ja konkurrens är jobbigt. Något som alla andra riktiga företag i världen tvingas anpassa sig till varje dag.
Anpassa sig eller dö.
Det är som Uber - men där tycker opinionen att det är "nytt och fräscht" istället.
SAS kanske skulle satsa mer på PR för att profilera sig som underdog mot Norwegian. :)

Konkurranse er viktig og det hadde vært gørrkjedelig om man ikke hadde konkurranse. Poenget er å drive konkurranse på LIK måte, og ikke drive et "race to the bottom" hvor man underbyr hverandre til det bare ligger en liten skit igjen i botten.
Men du har helt rett i at man må anpassa seg eller dø - men jeg forbeholder meg retten til å synes det er noe skit at det skal være lov å drifte på uetiske og umoralske måter (slik Ryan, Norwegian, Air Baltic m.flr gjør) - måter som tvinger alle legacy selskap (ikke bare SAS, men Austrian, Lufthansa, BA, alle...) til å også "race towards the bottom". Hadde det vært en verden med konkurranse mellom British Airways, Lufthansa, Austrian og "normale" selskap hadde det ikke vært et race to the bottom.
At "opinionen" synes uber er så nytt og fresht vet jeg ikke om jeg er enig i, personlig synes jeg uber er bare tull, har ikke brukt det og kommer ikke til å bruke det. Og jeg vet jeg ikke er alene om det.
Til det siste skjønner jeg ikke hva du mener. Norwegian elsker å være underdog, med sleske-gliset til Bjørn Kjos i norske medier gang på gang om "slemme SAS som tråkker på han"....
 

johhenrik

Medlem
Well, s h a i t e.

Tar ut all min frustrasjon mot LCC'ene, som føkker opp konkurransen i Europa, og som tvinger de store selskapene til å måtte gjøre sånn her.

Fint for SAS, kommer til å spare millioner av kroner. Håper man ikke merker det som passasjer.
Har du lust att förklara lite varför du är emot. Jag är för okunnig för att förstå vad konsekvensen blir här. Är det så att SAS hanterar detta med egen personal idag, men nu kommer outsourca det?
 
A

Aurora

Guest
Har du lust att förklara lite varför du är emot. Jag är för okunnig för att förstå vad konsekvensen blir här. Är det så att SAS hanterar detta med egen personal idag, men nu kommer outsourca det?

Det er vel litt mer komplekst enn som så. Det enkle svaret er: "ja". Men det er overhodet ikke sannheten.

I en liten kort stund til, er SAS av de eneste selskapene i Europa som enda har et eget handlingselskap som er 100% egeneid og 100% underlagt SAS. "Litt enkelt sagt" (siden det stadig vekk er SAS Ground Handling og ikke SAS AB direkte da...). Men som alt annet i luftfartsbransjen koster det mye penger å eie handlingselskapet selv, og stort sett alle flyselskap i Europa i dag kjøper tjenesten fra andre aktører framfor å tilby den selv. Derfor har det ligget i kortene veldig, veldig, veldig lenge at det kom til å skje noe med SGH.
For litt siden ble all handling på andre stasjoner enn OSL, ARN, CPH etc solgt til Widerøe Ground Handling, noe som ble relativt godt mottatt av de ansatte - men spørsmålet har hele tiden ligget der --- hva kommer til å skje på OSL? På ARN? Og nå kom det da... Aviator kjøper opp tjenesten. Det betyr at SAS i stedet for å eie ground handlingen selv - kjøper tjenesten. Både hos Widerøe Ground Handling, og Aviator på resten av flyplassene. Det er jo en form for outsourcing, selv om det ikke akkurat er rumerene og polakker som hentes inn for å utføre tjenesten. Det er ikke outsourcet til Litauen. De er ikke outsourcet til et annet land. Det er jo enda de samme ansatte, med unntak av at de blir overført til et annet selskap. De ansatte er enda ansatt i Norge eller Sverige. Nødvendigvis med dårligere lønn og dårligere betingelser, siden de har hatt det ganske så bra i SGH (derav de store utgiftene for SAS med SGH). Ideellt sett hadde luftfartsbransjen vært slik at lønna, vilkårene og betingelsene de hadde i SGH både var bærekraftig og noe man kunne fortsatt med - men dessverre er konkurransen alt for hard til at det kunne fortsette. Når f.eks Norwegian har halvparten så dyr ground handling som SAS, så sier det seg selv at "noe måtte gjøres". Men trist, det er det. Og at det ble aviator svir jo litt, siden aviator har handlet Norwegian veldig veldig lenge i Norge.
 
Toppen