Senaste nytt

Passuppgifter vid flyg över Ryskt luftrum

E.K

Medlem
Bokade precis Dealen med SAS Plus till Hong Kong och uppmärksammade att man måste fylla i Passnummer och giltighetstid vid flyg över Ryskt luftrum när betalningen väl genomförts.
Jag tar för givet att SAS flyger över Ryskt luftrum till dom flesta destinationerna i Asien.

Urklipp från SAS hemsida:

Booking - från og med 9. mars 2015.

  • För resa till, från, inom och över Ryssland måste extra passagerarinformation anges i bokningen senast 24 timmar innan avgång. Information som du måste ange:
    • Fullständigt namn: förnamn, mellannamn, efternamn
    • Kön
    • Födelsedatum
    • Typ av identitetshandling, t.ex. pass
    • Identitetshandlingens nummer, t.ex. passnummer
    • Nationalitet
  • Det är passagerarens ansvar att dessa uppgifter lämnas till SAS i tid. Om du inte har uppgett dem i samband med bokningen bör du kontakta din resebyrå. Från och med 9 mars 2015 kan du även ange dem här.
  • Om du avreser inom 24 timmar måste du lämna dessa uppgifter i samband med bokningen.


Pass & visum Ryssland - SAS
 

nota bene

Medlem
Uh? Har inte upplevt detta med andra bolag. Flög över Ryssland i helgen med QR och behövde inte uppge detta (annat än att passet sveps vid incheckning och då kan ju denna data avläsas om så önskas).
 

Jonas C

Medlem
Har aldrig varit med om detta på något annat flygbolag, varken SAS (vid resa till Tokyo) eller ens Aeroflot med byte i Moskva.
 

AABack2ARN

Medlem
Detta kanske inte gäller alla bolag? Kan det eventuellt vara ett spel i tsarens kamp mot EU?

Var det för övrigt inte en tråd om en gruppresa där någon saknade passnummer och det vart problem med online-incheckningen men det löste sig utan problem vid manuell incheckning?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan ju vara så att regeln är väldigt ny och/eller bara gäller länder som deltar i sanktioner, låter inte otänkbart att de infört den för att jävlas (tillbaka, som de ser det).
 

nota bene

Medlem
Flög för mindre än två veckor sedan med både TG och LH över Ryssland, och iaf Tyskland har ju sanktioner mot Ryssland, så det verkar falla där...
 

dino_81

Medlem
Kan ju vara så att regeln är väldigt ny och/eller bara gäller länder som deltar i sanktioner, låter inte otänkbart att de infört den för att jävlas (tillbaka, som de ser det).

Var tvungen att fylla i dessa uppgifter med samma motivering som TS refererar till i samband med att jag flög över Ryssland med SAS till Tokyo (CPH-NRT) i början av maj.

Kan dock inte komma ihåg att jag lämnat uppgifterna med just den motiveringen tidigare.

Däremot har jag lämnat APIS vid resa med Emirates över Ryssland åtminstone tre år tillbaka.
 

lowflyer

Medlem
Hmm..
Rysslands strategi generellt är väl om någon hittar på någon spännande sanktion eller regel som drabbar Ryssarna så gör dom en likadan tillbaks med vändande post.

Men vad som ligger till grund i detta specifika fall vet jag inte.

Teori: Sverige har tyckt något i samband med detta:
SAS-plan nära krocka med ryskt spaningsplan - Nyheter | SVT.se
Och så tyckte Ryssland något tillbaks!
Nä, jag vet inte. Men det var en kul teori...?
 
Last edited:
Toppen